بازگشت آرامش به بازارها

افت روز چهارشنبه بازارها در حالی رخ داد که روز سه‌شنبه نوسان‌گیران به بازار سکه و دلار هجوم آوردند و توانستند نرخ‌های بالایی را در هر دو بازار به ثبت برسانند. این روند در روز چهارشنبه ادامه پیدا نکرد تا امیدهای افزایشی یک‌بار دیگر کمرنگ شوند. در این روز تقاضای حواله‌ای در بازار پایین آمده بود و نشانه آن هم افت قیمت حواله درهم بود. درهم دیروز بیشتر کشش داشت که به سوی ابتدای محدوده ۷ هزار و ۱۰۰ تومانی حرکت کند و توانی برای عبور از خط ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی از خود نشان نداد. نرخ حواله درهم از مهم‌ترین متغیرهایی است که توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و موقعیت خرید و فروش خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. برخی از تحلیلگران باور دارند که قیمت درهم در روزهای آتی می‌تواند تحت تاثیر ادامه تقاضای فصلی شرکت‌های تجاری با رشد بیشتر قیمت مواجه شود؛ با این حال، کاهشی‌ها اعتقاد دارند بیشتر شرکت‌ها در نیمه اول سال ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند. در کنار این، کاهشی‌های بازار باور دارند، زمستان، وقت کاهش بیشتر قیمت دلار خواهد بود و خصوصا آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید آمریکا و فروش‌های انتهای سال شرکت‌های پتروشیمی امیدوار هستند.

در مقابل، بازیگران افزایشی اعتقاد دارند بازار ارز کف قیمت خود در سال ۹۹ را به ثبت رسانده است و حداقل خبری از افت بیشتر قیمت‌ها به زیر محدوده ۲۴ هزار تومانی نخواهد بود. آنها اعتقاد دارند، بازار در ادامه سال به مرور راه افزایشی را ادامه خواهد داد و در صورتی که خبر سیاسی خاصی مخابره شود که سمت و سوی انتظارات را منفی کند، از نگاه آنها، حتی می‌توان انتظار داشت شدت افزایش قیمت بیشتر شود.

با وجود دیدگاه‌های افزایشی و کاهشی، در شرایط کنونی، بازار بیشتر در یک دامنه مشخص حرکت کرده است و خبری از نوسانات افزایشی یا کاهشی خاصی نبوده است. قیمت دلار در روزهای اخیر توان نفوذ به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را نداشته است و هر زمان به آن نزدیک شده با افزایش خریداران مواجه شده است. به باور تحلیلگران فنی، اگر قیمت دلار نقطه یاد شده را از دست بدهد، احتمال نزول قیمت‌ها تا ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی وجود خواهد داشت. در مقابل، بازیگران افزایشی نتوانستند قیمت دلار را با افزایش زیادی مواجه کنند و در بیشترین حالت، ارزش دلار در هفته‌های اخیر تا ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفته است. حتی در روزهای اخیر بازار برای عبور از محدوده ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان هم مشکلات خاص خود را داشته است.

در این شرایط می‌توان گفت تمام جوسازی‌های روانی و اخبار سیاسی، نتوانسته‌اند بالای ۵۰۰ تومان به بازار نوسان وارد کنند. وقتی شدت نوسانات در بازار ارز کم می‌شود، عده‌ای از تحلیلگران، چنین تفسیری به عمل می‌آورند که حجم معاملات در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. وضعیت میدانی بازار هم دیدگاه این گروه را تایید می‌کند، چرا که افراد زیادی در خیابان فردوسی حضور ندارند و عمده فعالان، دلالان و نوسان‌گیران فردایی هستند که امید به نوسانات اندک بازار دوخته‌اند. معامله‌گران بزرگ هم در روزهای اخیر ترجیح می‌دهند معامله درازمدتی نداشته باشند و بیشتر خرید و فروش‌های خود را بر اساس آینده کوتاه‌مدت تنظیم می‌کنند. آنها سعی می‌کنند سودهای کوچکی را از نوسانات کم‌دامنه کسب کنند.

در بازار سکه تا حدی اوضاع تفاوت دارد. به نظر می‌رسد برخی از سکه‌بازان در نرخ‌های بالا اقدام به خرید کرده‌اند و همچنان در ضرر هستند. آنها بیشتر از دلاری‌ها تمایل دارند که قیمت‌ها را در بازار خود دچار نوسان کنند. همین عامل هم موجب شده است حباب سکه در سطح نسبتا بالایی قرار داشته باشد. البته سکه‌بازان به افزایش بهای اونس طلا نیز خوش‌بین هستند و افزایش بهای طلا به بالای هزار و ۸۵۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر روز چهارشنبه تا حدی به سکه‌بازان کمک کرد که در برابر نیروهای کاهشی مقاومت بیشتری به عمل آورند. سکه در روزهای اخیر در دامنه ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کرده است؛ در صورتی که سکه روز پنج‌شنبه به زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود، می‌توان انتظار افت شدیدتر قیمت‌ها را داشت و تا زمانی که سکه به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان صعود نکند، نمی‌توان انتظار داشت که شدت رشد قیمت سکه تندتر شود.

سه ضلعی صعود اونس طلا

طلا همچنان در میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری گیر افتاده است و در انتظار اخبار جدید برای تعیین مسیر آینده خود است. با وجود این طلا در بازار جهانی روز گذشته با افزایش قیمت به بالای مرز ۱۸۵۰ دلاری رسید تا بالاترین قیمت خود را در یک هفته گذشته به ثبت برساند. با احتساب پیشروی طلا در روز چهارشنبه، بازدهی طلا از ابتدای هفته به یک درصد رسیده است. در هفته‌ای که آخرین نشست فدرال رزرو در سال جاری میلادی برگزار می‌شود بسیاری از معامله‌گران انتظار دارند تا مقامات بانک مرکزی آمریکا، همچنان نرخ بهره را در حوالی مرز صفر درصد ثابت نگه دارند. در آستانه پایان سال پرماجرای ۲۰۲۰، سناریوی خوش‌بینانه طلا می‌تواند ترکیبی از توافق تجاری برگزیت، تصویب بسته محرک مالی در کنگره و ادامه سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو باشد. تحلیلگران بازار بر این باورند درصورت وقوع چنین سناریویی طلا می‌تواند به راحتی مرز ۱۹۰۰ دلاری را فتح کند. به نظر می‌رسد وقوع هر سه حالت با هم دور از انتظار نباشد. رئیس کمیسیون اروپا درمورد مذاکرات میان اتحادیه اروپا و مقامات انگلیس ابراز خوش‌بینی کرده است. از سوی دیگر رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نیز در مورد توافق بر سر بسته محرک مالی جدید اظهارات امیدوارانه‌ای کرده‌اند. انتظار می‌رود پس از ماه‌ها کشمکش میان نمایندگان دو حزب در کنگره آمریکا بالاخره بسته پیشنهادی جدید که توسط نمایندگانی از هر دو حزب تنظیم شده است، به تصویب برسد. همچنین بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر خود تصمیمی غیرمنتظره نگیرند و نرخ بهره هدف را در سطح صفر درصد ثابت نگه دارند. طلا از ابتدای سال جاری تاکنون سوار بر موج اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو با وجود ماه‌ها اصلاح قیمتی بیش از ۲۲ درصد رشد را به ثبت رسانده است.