مرزشکنی تاریخی بیت‌کوین

به‌عنوان مثال طلا که در سال ۲۰۲۰، حتی بازاری موفق محسوب می‌شود از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰ درصد بازدهی مثبت داشته است. بسیاری از معامله‌گران در بازار جهانی از بیت‌کوین به‌عنوان طلای دیجیتال عصر جدید یاد می‌کنند و بسیاری از تحلیل‌گران نیز توقف قیمتی فلز زرد در ماه نوامبر را ناشی از جذابیت بیش از حد بیت‌کوین دانسته‌اند. افزایش نفوذ بیت‌کوین در فرآیندهای پرداخت و پذیرش این رمز ارز از سوی سامانه‌های پرداخت و کمپانی‌های مالی بزرگ، افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران در آمریکای شمالی و نگاه جدید سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه از جمله دلایلی هستند که محرک تقاضا و قیمت بیت‌کوین بوده‌اند. همچنین تحلیلگران بر این باورند که نفوذ بیشتر این رمز ارز در اقتصاد جهان و کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این بازار، همچنان چشم‌انداز قیمتی پرطرفدارترین رمز ارز جهان را صعودی نشان می‌دهد.

روند صعودی ادامه دارد

بیت‌کوین تحت تاثیر تقاضاهای بزرگ‌تر از سوی سرمایه‌گذاران به‌دلیل چشم‌انداز نفوذ بیشتر این رمز ارز در فرآیندهای پرداخت، بیش از ۲۲۰ درصد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بازدهی داشته است. تحلیلگران بر این باورند که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی انتظار عبور بیت‌کوین از مرز ۲۰ هزار دلاری و صعود به قله‌های فراتر از آن را داشته‌اند. بسیاری از این انتظارات به‌دلیل انتشار اخبار جدید از سوی کمپانی‌های بزرگ خدمات مالی از جمله Singapore Exchange بوده است. پس از آنکه کمپانی خدمات پرداخت PayPal رمز ارز بیت‌کوین را برای تبادلات در این سامانه به رسمیت شناخت، آرام آرام به صف پذیرندگان این رمز ارز به‌عنوان واحد مبادله افزوده می‌شود. با اینکه عبور از مرز ۲۰ هزار دلاری نقطه عطف بزرگی در عمر کوتاه این رمز ارز است اما به نظر نمی‌رسد روند صعودی بیت‌کوین و سایر رمز ارزهایی که جهت حرکتی مشابه با آن دارند، متوقف شود. افزایش تقاضا از سوی بخش خرده‌فروشی، نهادهای مالی و بانکداری مختلف، چشم‌انداز قیمتی بیت‌کوین در سال آتی را نیز صعودی نشان می‌دهد.

افزایش تقاضا در آمریکای شمالی

در میان رونق تقاضای بیت‌کوین، افزایش میل سرمایه‌گذاران در آمریکای شمالی نیز نظر تحلیلگران را به خود جلب کرده است. افزایش قیمت بیت‌کوین در ماه‌های گذشته سبب شده است تا سرمایه‌گذاران بسیاری در این منطقه متقاضی خرید بیت‌کوین باشند. به همین دلیل نیز در هفته‌های اخیر موج گسیل بیت‌کوین از آسیای شرقی به آمریکای شمالی یکی از ویژگی‌های این بازار پرطرفدار بوده است. ادامه روند کنونی نیز با توجه به پتانسیل سرمایه‌گذاران در آمریکای شمالی می‌تواند به افزایش قیمت این رمز ارز دامن بزند. صندوق‌های مدیریت سرمایه‌گذاری نیز در ماه‌های گذشته از بیت‌کوین استقبال بسیاری گسترده‌ای کرده‌اند. کمپانی Ruffer Investment Management که در پایان ماه نوامبر بیش از ۳/ ۲۰ میلیارد پوند معادل ۳/ ۲۷ میلیارد دلار را مدیریت می‌کرد اعلام کرده است موقعیتی جدید روی ۷۴۵ میلیون دلار بیت‌کوین اختیار کرده است.

مواجهه بیت‌کوین و طلا

افزایش جذابیت بیت‌کوین و صعود قیمت آن، همچنین سبب تغییراتی در ساختار بازار جهانی شده است. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان یک پناهگاه سرمایه جدید نگاه می‌کنند و این کارکرد نیز به جمع کارکردهای بیت‌کوین اضافه شده است. یکی از شواهد این مدعا همزمانی صعود قیمت بیت‌کوین و سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. البته در گذشته گروه‌های مختلفی از جمله صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاران را به‌دلیل طبیعت غیرشفاف رمزارزها از سرمایه‌گذاری روی آن بر حذر می‌داشتند. البته قوانین و نظارت شدید آمریکا بر صنعت رمزارزها تا حد بسیار زیادی این نگرانی‌ها را مرتفع ساخته است.

پس از آنکه بیت‌کوین در ماه نوامبر تا نزدیکی مرز ۲۰ هزار دلار پیشرفت کرد و پس از آن به زیر مرز ۱۷ هزار دلاری برگشت، بسیاری از معامله‌گران نگران تکرار الگوی سقوط دارایی‌ها در سال ۲۰۱۸ بودند. اما صعود مجدد قیمت بیت‌کوین در ماه دسامبر تا حدودی تصویر ذهنی سرمایه‌گذاران از تکرار الگوی دو سال پیش را به هم ریخت. البته کمپانی‌های تحلیلگر بازار بیت‌کوین مانند Glassnode نیز قبل از آن اعلام کرده بودند که سقوط قیمت بیت‌کوین پس از اوج ماه نوامبر طبیعی بوده است و به‌طور کلی الگوی روند قیمتی بیت‌کوین در گذشته حکایت از روند صعودی بلندمدت این رمز ارز دارد.

سومین هفته صعودی طلا

در بازار طلا نیز، این فلز ارزشمند روز گذشته در آستانه ثبت سومین هفته صعودی خود قرار گرفت. با اینکه قیمت طلا در معاملات روز جمعه تا حدودی افت کرد، اما این فلز ارزشمند در هفته‌ای که گذشت بیش از ۲ درصد بازدهی مثبت را رقم زد. تحلیلگران صعود خفیف شاخص دلار از کف دو ساله خود را یکی از دلایل توقف طلا در روز جمعه دانستند. شاخص دلار آمریکا که هفته گذشته به زیر مرز ۹۰ واحدی سقوط کرده بود، با صعود روز جمعه مجددا در آستانه مرز ۹۰ واحدی قرار گرفت. شاخص دلار در هفته گذشته، فقط دو هفته صعودی را پشت سر گذاشته است و در مابقی هفته‌ها بازدهی منفی داشته است. با این حساب طلا کار خود را در هفته گذشته در حوالی مرز ۱۸۸۰ دلاری به پایان برد در حالی که تحلیلگران تکنیکال بازارها باور دارند در صورتی که فلز زرد بتواند مقاومت ۱۸۹۲ دلاری را پشت سر بگذارد، پتانسیل صعود به مرزهای قیمتی بالاتر نیز وجود دارد.

عدم توافقی در کار نیست

مهم‌ترین عاملی که سبب شده است تا در فضای کنونی بازارها، طلا برای سومین هفته متوالی روند صعودی را به ثبت برساند، افزایش امیدواری بازارها به توافق بر سر بسته محرک مالی در کنگره بوده است. در حالی که قانون‌گذاران از هر دو حزب در حال تلاش به توافق قبل از پایان سال ۲۰۲۰ هستند، روز پنج‌شنبه رهبران هر دو حزب تاکید کردند که دیگر عدم توافق یکی از گزینه‌ها نخواهد بود.  بسیاری از اقتصاددانان در ماه‌های گذشته هشدار داده‌اند که فقدان بسته محرک مالی در آمریکا می‌تواند ریکاوری متزلزل اقتصاد آمریکا را با خطری جدی مواجه سازد. کاهش سرعت در ریکاوری بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یکی از اتفاقاتی بود که زنگ خطر را برای مقامات آمریکایی به صدا درآورد.