مثلث بی‌اعتنایی طلا

اما موضوع غافلگیرکننده در بازارهای جهانی عدم استقبال یا به نوعی بی‌اعتنایی بازار فلزات ارزشمند به خبر توافق در کنگره آمریکا بود. با اینکه پیش‌بینی می‌شد طلا از تصویب بسته محرک مالی جدید استقبال کند و سوار بر موج آن از مرز ۱۹۰۰ دلاری عبور کند، اما در معاملات روز گذشته فلز زرد نه تنها افزایش ارزش نداشت، بلکه با افتی خفیف در حوالی مرز ۱۸۷۰ دلاری به نوسان پرداخت. اما چرا این فلز ارزشمند آن‌طور که انتظار می‌رفت از این بسته جدید استقبال نکرد؟

عدم استقبال طلا از توافق در کنگره

بسیاری از معامله‌گران و حتی تحلیلگران انتظار داشتند در صورت انتشار خبر توافق جدید در کنگره بر سر بسته حمایتی جدید، طلا حداقل بتواند از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کند. اما دلایل مختلفی دست در دست هم دادند تا در آستانه سال نو طلا حداقل در روز پس از انتشار خبر واکنش قابل انتظار را نشان ندهد. دلیل اول عدم واکنش طلا، قدرت گرفتن دلار در روزهای گذشته بوده است. شاخص دلار آمریکا که در هفته گذشته مسیر نزولی را آغاز کرده بود و به سطح ۸۹ واحدی هم رسیده بود، ناگهان با انتشار اخباری مربوط به شیوع نوع مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا و همچنین آشفتگی در مذاکرات تجاری برگزیت، مجددا قدرت گرفت و در سه روز معاملاتی گذشته بازدهی مثبت داشته است تا مجددا به کانال ۹۰ واحدی بازگردد.

علاوه بر سد دلاری طلا، تحلیلگران جمع‌آوری سود (profit-taking) توسط سرمایه‌گذاران پس از عبور مقطعی روز دوشنبه از مرز ۱۹۰۰ دلاری را عامل دیگر توقف طلا در کانال ۱۸۰۰ دلاری عنوان کرده‌اند. عامل سوم عدم جهش قیمتی مربوط به فرآیند طولانی تصویب و بن‌بست مذاکرات در کنگره بود. در حقیقت با وجود اینکه معامله‌گران طلا بارها در ماه‌های گذشته به تصویب بسته جدید در ابعاد بزرگ‌تر امیدوار شده بودند، باز توافق حاصل نشد. همچنین تصویب بسته حمایتی که روز گذشته به سرانجام رسید، از حدود دو هفته پیش قطعی به‌نظر می‌رسید و به نوعی تحلیلگران استدلال می‌کنند همین که طلا توانست پس از انتشار اخبار مربوط به واکسن از میانه کانال ۱۷۰۰ دلاری بازگردد، اثر پیش‌خور کردن تصویب بسته جدید بوده است.

جزئیات بسته حمایتی

روز دوشنبه بالاخره انتظارها به سر رسید و بسته حمایتی ضد کرونا در کنگره آمریکا به ارزش ۸۹۲ میلیارد دلار به تصویب رسید. هدف اصلی این بسته که پس از ماه‌ها بی‌عملی به تصویب رسید حمایت از زندگی میلیون‌ها آمریکایی است که طی دوره پاندمی کرونا آسیب دیده بود. انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا با امضای این بسته آن را به قانون تبدیل کند. این بسته که با احتساب بقیه هزینه‌ سال مالی به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، پس از روزها مذاکرات فشرده میان نمایندگان دو حزب تدوین شد و سپس با تصویب در مجلس نمایندگان رای موافق را از مجلس سنا نیز کسب کرد. در حالی که پرداختی‌های اضطراری که با فرمان اجرایی رئیس‌جمهور در جریان بود و روز شنبه آینده و در پایان سال جاری به اتمام می‌رسید، بسته جدید شامل پرداخت ۶۰۰ دلار به اکثر شهروندان آمریکایی و همچنین پرداختی‌های اضافی به افرادی است که طی دوره پاندمی از کار بیکار شده‌اند. بسته حمایتی جدید اولین مصوبه کنگره پس از ماه آوریل است در حالی که در این دوره وضعیت پاندمی در ایالات متحده در حال وخامت بیشتر بود و بسیاری از اقتصاددانان درباره لزوم اجرای بسته جدید هشدار داده بودند. ویروس کرونا اکنون در آمریکا روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر را آلوده می‌کند و تاکنون بیش از ۳۱۷ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.

سیگنال انبساطی دموکرات‌ها

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان در مورد تصویب بسته جدید گفت: اگرچه این بسته شامل کمک‌های مستقیم به دولت‌های محلی و ایالتی نیست اما از تصویب آن حمایت می‌کنیم. کمک‌ مستقیم به دولت‌های محلی از جمله شروطی بود که نمایندگان دموکرات به‌دنبال آن بودند. پلوسی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که پس از استقرار جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه، آنها مجددا این خواسته خود را از سر خواهند گرفت. پلوسی با ارائه تصویر کلی از توافق جدید گفت اگرچه این بسته تمام موارد مدنظر را شامل نمی‌شود، اما ما را در مسیر حمایت از اقتصاد قرار خواهد داد. هال راجرز نماینده جمهوری‌خواه نیز با تاکید بر حمایت از تصویب این بسته آن را یک توافق منصفانه دانست.

پیروزی جمهوری‌خواهان در بسته حمایتی؟

میک مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه کنگره در مورد این بسته گفت هزینه خالص آن ۳۵۰ میلیارد دلار است و ۵۰۰ میلیارد دلار باقی‌مانده آن از محل پول‌های خرج نشده که در اختیار کنگره بود تامین خواهد شد. با اینکه رهبران و نمایندگان هر دو حزب پس از توافق جدید، اعلام پیروزی کرده‌اند، اما مک‌کانل جمهوری‌خواه بر این باور است که بسته‌ای که تصویب رسیده است، همان بسته‌ای است که دموکرات‌ها ماه‌ها قبل به دلیل ناکافی دانستن، از تصویب آن جلوگیری کرده بودند. در نهایت حجم بسته‌ای که روز دوشنبه به تصویب رسید بسیار کمتر از بسته‌ای بود که در ماه می‌ در ابتدا به تصویب مجلس نمایندگان با اکثریت حزب دموکرات رسید، اما مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان از تصویب آن امتناع کرد. حجم بسته حمایتی مدنظر دموکرات‌ها بالغ‌بر ۳ هزار میلیارد دلار بود و حجم بسته جدید کمتر از یک‌سوم آن است. مک‌کانل در ادامه افزود شما می‌توانید ساختار بسته جدید را با بسته‌ای که ما در اواخر ماه جولای پیشنهاد کردیم مقایسه کنید. با اینکه بسته جدید حاوی جزئیات جدید مدنظر همکاران دموکرات ماست، اما بسیاری از این مسائل می‌توانست مدت‌‌ها پیش حل و فصل شود.

در حالی که ماه‌ها مذاکره میان نمایندگان جمهوری‌خواه و مقامات کاخ سفید و نمایندگان دموکرات جمهوری‌خواه در کنگره به بن‌بست رسیده بود، این تنگنا در نهایت با پیشنهاد گروهی از نمایندگان میانه‌رو به سرانجام رسید. بسته حمایتی جدید برنامه وام‌دهی به مشاغل کوچک را با اعتباری در حدود ۲۸۴ میلیارد دلار تجدید خواهد کرد و همچنین اعتبارات زیادی را به سوی مدارس، شرکت‌های هواپیمایی و سیستم‌های حمل‌و‌نقل و توزیع واکسن هدایت خواهد کرد.