به گزارش ارز دیجیتال، قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال در ادامه روند صعودی خود، اواسط روز گذشته با ثبت جهشی ۶درصدی، اوج تا‌زه‌ای در سطح ۲۵هزار و ۵۰۰ دلاری ثبت کرد. قیمت بیت‌کوین از ابتدای سال‌جاری میلادی تا‌ به امروز ۲۴۰ درصد رشد کرده است. در اواخر روز قیمت این ارز دیجیتال با اصلاحی جزئی همراه بود و به کانال ۲۴ هزار دلار بازگشت. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار، افزایش توجهات به بیت‌کوین و ورود سیلی از سرمایه‌گذاران نهادی و نام‌های بزرگ به این حوزه، باعث شده است تا‌ شاهد عملکرد خارق‌العاده بیت‌کوین باشیم. سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت اسکای بریج کپیتال، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری مس میوچوال و میلیاردها دلاری گری اسکیل از جمله دلایلی هستند که افزایش قیمت بیت‌کوین را تسریع کرده‌اند. پیش‌تر، شرکت گوگنهایم هم اعلام کرد که حداکثر ۱۰ درصد از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری خود در طلا را وارد بیت‌کوین خواهد کرد.

نشانه‌های افزایشی در بازار بیت‌کوین

با وجود ثبت اوج تا‌ریخی قیمت بیت‌کوین، مدیر بخش فناوری گلاسنود می‌گوید وضعیت بازار بیت‌کوین به‌شدت صعودی است و «بحران نقدینگی» در بازار وجود دارد.

به گزارش کریپتوپوتیتو، رافائل شولتزکرافت معتقد است که احتمال واردشدن به یک بحران نقدینگی و عرضه که عاملی صعودی برای قیمت به حساب می‌آید، وجود دارد. او با بررسی رویدادهای اخیر در بازار بیت‌کوین مانند ورود سرمایه‌گذاران نهادی، فعالیت هودلرهای بیت‌کوین، موجودی صرافی‌ها و عرضه ماینرها به این نتیجه رسیده است که اوضاع بیت‌کوین «به‌شدت صعودی» است.

شولتزکرافت با ارائه نمودارها و داده‌های مختلف، ادعا می‌کند که نقدینگی و عرضه بازار بیت‌کوین در وضعیت بحرانی قرار دارد.

او با اشاره به محدودیت ۲۱ میلیون واحدی این ارز دیجیتال، عنوان کرد که رقم واقعی کمتر از این میزان است. به‌گفته وی، دسترسی به حداقل ۳ میلیون بیت‌کوین (معادل ۱۶ درصد عرضه کل) وجود ندارد. او در بخش دیگری از اظهارات خود، آدرس‌هایی که در حال انباشت بیت‌کوین هستند را مورد بررسی قرار داد. او می‌گوید ۷/ ۲ میلیون بیت‌کوین در این آدرس‌ها قرار دارد. این آدرس‌ها تنها مقصد بیت‌کوین بوده‌اند و هیچ‌گاه ارزهای خود را خرج نکرده‌اند. شولتزکرافت از این افراد باعنوان «هودلرهای واقعی» یاد می‌کند که ۵/ ۱۴ درصد از عرضه کل بیت‌کوین را در اختیار دارند.

از ابتدای سال‌جاری میلادی تا‌ به حال، ارزهای دیجیتالی که روی صرافی‌ها نگهداری می‌شدند، افتی ۲۰ درصدی داشته‌اند. شولتزکرافت از این اتفاق باعنوان «طولانی‌ترین کاهش سرمایه صرافی‌ها» یاد می‌کند و معتقد است که سرمایه‌گذاران همچنان در حال برداشت ارزهای خود از صرافی‌ها هستند؛ با توجه به این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که نقدینگی در سال‌جاری به‌شدت کاهش یافته است. مشخص است که ماینرها هم از نقد‌کردن ارزهای خود روگردانده‌اند، زیرا موجودی کل آدرس‌های متعلق به ماینرها در حال حاضر ۷/ ۱ میلیون واحد بیت‌کوین است. در حقیقت، تعداد بیت‌کوین‌هایی که هیچ وقت از آدرس ماینرها خارج نشده است، از زمان هاوینگ امسال، روندی صرفا افزایشی را طی کرده است.

در ماه‌های گذشته شاهد ورود برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و موسسات به حوزه بیت‌کوین بودیم. مایکرواستراتژی، اسکوئر، مس میوچوال، وان ریور است منیجمنت و گوگنهایم از جمله این شرکت‌ها هستند. شولتزکرافت با اشاره به این تحولات در بازار، عنوان می‌کند که این شرکت‌ها عرضه و نقدینگی در بازار را می‌بلعند. به‌عقیده وی‌، به‌زودی شرکت‌های دیگری هم وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. شولتزکرافت از رشد شرکت مدیریت سرمایه‌های دیجیتال گری اسکیل هم به‌عنوان عاملی مهم یاد می‌کند. به‌گفته وی، در شش ماه گذشته، گری اسکیل حدود ۲۱۰ هزار واحد بیت‌کوین خریده است. نکته جالب اینجاست که این میزان، از تعداد بیت‌کوین‌هایی که در مدت مشابه استخراج شده‌اند هم بیشتر است.

نباید فراموش کرد که پس از هاوینگ امسال، تعداد بیت‌کوین‌هایی که در هر بلاک تولید می‌شود هم به ۲۵/ ۶ واحد کاهش یافته است. به رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین اصطلاحا هاوینگ (Halving) گفته می‌شود. بر پایه اصول اقتصادی، می‌توان گفت که وقتی عرضه یک دارایی کاهش پیدا کند و تقاضا ثابت بماند، به احتمال قوی قیمت دارایی موردنظر افزایش خواهد یافت. شولتزکرافت ادعا می‌کند که بحران عرضه و نقدینگی در بازار در عین حال که عاملی «به‌شدت صعودی» است، خیلی‌ها آن را «دست‌کم» گرفته‌اند. او در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: در ماه‌های پیش رو این مساله تا‌ثیراتی بزرگ در قیمت بیت‌کوین می‌گذارد.

ریپل در خطر

صرافی بیت استمپ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی) سپرده‌گذاری و معاملات جفت ارزهای ریپل را برای کاربران آمریکایی متوقف خواهد کرد. این اقدام در نتیجه طرح شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ریپل انجام می‌گیرد. به گزارش کوین دسک، بیت استمپ اولین صرافی بزرگی است که خرید و فروش ریپل را متوقف می‌کند. این صرافی اعلام کرده است که پس از توقف معاملات، همچنان امکان برداشت برای کاربران وجود خواهد داشت. نباید فراموش کرد که این تصمیم بیت استمپ تنها شامل حال کاربران آمریکایی می‌شود.

هفته گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با طرح شکایت از شرکت ریپل، برد گارلینگهاوس و کریس لارسن، آنها را متهم کرد که از طریق فروش بدون‌مجوز اوراق بهادار بیش از یک میلیارد دلار سود کسب کرده‌اند. پس از اعلام این خبر قیمت ریپل با کاهشی شدید روبه‌رو شد. در این میان، مانی‌گرام،‌ بزرگ‌ترین شریک تجاری ریپل، اعلام کرده است که هیچ‌وقت از خدمات نقدینگی XRP و ریپل استفاده نکرده است.

به گزارش کریپتواسلیت، به نظر می‌رسد مشکلات ریپل که پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گریبان این شرکت را گرفته است، تمامی ندارد؛ مانی‌گرام که در حوزه پردازش تراکنش‌ها فعالیت دارد، اعلام کرده است که هیچ‌وقت از خدمات نقدینگی ریپل، ریپل نت و XRP استفاده نکرده است. این در حالی است که ریپل بارها بر همکاری گسترده با مانی‌گرام از سال ۲۰۱۹ تا‌کید کرده است. مانی‌گرام در بیانیه خود می‌نویسد:  مانی‌گرام از پلت‌فرم نقدینگی آنی ریپل (ODL) یا ریپل نت (RippleNet) برای نقل‌وانتقالات مستقیم سرمایه‌های کاربران، به‌صورت دیجیتالی یا غیردیجیتالی، استفاده نمی‌کند. به‌علاوه، مانی‌گرام در شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار هیچ جایگاه و نقشی ندارد.

مانی‌گرام، ژوئیه سال ۲۰۱۹ یک قرارداد تجاری با ریپل به امضا رساند. یکی از بندهای این قرارداد مربوط به استفاده از پلت‌فرم معاملاتی مبتنی بر بلاک چین برای نقل‌وانتقالات خارجی است. در این پلت‌فرم می‌توان چهار ارز مختلف را خرید و فروش کرد. این کسب‌وکارها به‌صورت مستقیم از XRP استفاده نمی‌کنند، اما مبتنی بر بلاک چین مخصوص ریپل کار می‌کنند.