خوش‌بینی فصلی به بازار طلا

از سوی دیگر گروهی از تحلیلگران بر این باورند که طلا در سال آینده نیز توانایی ادامه روند صعودی خود را دارد. با توجه به وخامت اوضاع پاندمی، اقدامات بیشتر انبساطی در نیمه اول سال ۲۰۲۰، امری محتمل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر فدرال رزرو نیز همچنان سطح نرخ بهره را در محدوده صفر درصد ثابت نگه داشته و متعهد شده است تا زمانی که اقتصاد آمریکا به شرایط نرمال بازنگردد، به اقدامات حمایتی خود ادامه دهد. نرخ‌های بازده حقیقی در محدوده منفی نیز به عنوان پشتیبان دیگر طلا در افق کوتاه‌مدت می‌تواند قیمت این فلز ارزشمند را افزایش دهد. همین عوامل سبب شده است تا برخی از کارشناسان استدلال کنند که فارغ از هر اتفاقی که در روند واکسیناسیون در کشورهای مختلف رخ دهد، طلا می‌تواند در سال آینده تا قیمت ۲۳۰۰ دلاری رشد کند.

حمایت فصلی از طلا

یکی از سناریوهای محتمل برای آخرین هفته از سال ۲۰۲۰ میلادی در بازار طلا، گسیل سرمایه از بازارهای سهام به سوی بازارهای با ریسک کمتر از جمله طلاست. تحلیلگران بر این باورند که گروهی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای حفظ سوددهی خود در بازارهای سهام، احتمالا دست به فروش موقعیت‌های خود بزنند و در این صورت انتخاب بسیاری از آنها برای روزهای پایانی سال می‌تواند بازار طلا باشد. در صورت وقوع چنین سناریویی، طلا می‌تواند با حجم بالای سرمایه ورودی در پایان سال مواجه شود. از سوی دیگر از نظر فصلی، روزهای پایانی ماه دسامبر و روزهای آغازین ماه ژانویه معمولا روزهای خوبی برای بازار طلا محسوب می‌شوند. بسیاری از مدیران صندوق‌های دارایی، این روزها به دنبال حفظ سود خود و کاهش ریسک‌ پرتفوی خود هستند. نرخ‌های بازده حقیقی که در محدوده منفی مبادله می‌شوند نیز مشوق‌های دیگری هستند تا حداقل در بازه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. همین عوامل سبب شده تا گروهی از تحلیلگران بازار نسبت به فتح مرز ۱۹۰۰ دلاری در هفته آتی توسط طلا خوش‌بین باشند. البته این نکته نیز وجود دارد که طلا برای رشد پایدارتر نیاز به عبور از مرز ۱۹۲۰ دلاری دارد.  

گروهی از تحلیلگران نسبت به وضعیت طلا در سال آتی خوش‌بین‌اند. ادوارد مویا، کارشناس ارشد بازارها در OANDA مهم‌ترین هدف قیمتی برای طلا در سال آتی را مرز ۲۳۰۰ دلاری دانسته و اعتقاد دارد که طلا در سال ۲۰۲۱ توانایی فتح قله‌های جدید قیمتی را دارد. این کارشناس بازارها تاکید کرد با اینکه تمرکز طلا در سال آینده بیشتر بر فرآیند واکسیناسیون است، اما این دلیل نمی‌شود که بتواند طلا را وارد محدوده‌های جدید قیمتی کند. طلا می‌تواند در سال آینده عملکرد بسیار قوی از خود نشان دهد. حداقل در نیمه اول سال آینده همچنان حمایت‌های بی‌سابقه دولت و فدرال رزرو از اقتصاد ادامه خواهد داشت. فدرال رزرو همچنان بر موضع خود در حمایت از اقتصاد پایبند است و این موضوع را در عمل نیز با عدم‌تغییر نرخ بهره هدف نشان داده است. مویا معتقد است، فارغ از اینکه در فرآیند واکسیناسیون در کشورهای مختلف چه اتفاقاتی خواهد افتاد، همین حمایت‌های اقتصادی می‌تواند طلا را تا قیمت ۲۳۰۰ دلاری بالا ببرد. همچنین مویا در ادامه صحبت‌های خود عامل تورم در سال آینده را موضوعی دانست که فعالان بازار با نگرانی آن را تعقیب خواهند کرد.