تورم ماهانه دهک دهم منفی شد

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور را بر اساس دهک هزینه‌ای در آذرماه سال‌جاری منتشر کرد. آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد تورم ماهانه دهک دهم در آذرماه، منفی ۲/ ۰ درصد بوده که یک کاهش تاریخی به‌حساب می‌آید.با توجه به این‌که آمار تورم دهکی از تیرماه ۹۶ در سایت مرکز آمار در دسترس است. بررسی روند تورم ماهانه دهک دهم نشان می‌دهد کمترین تورم آن در حدود ۳/ ۰ درصد بوده که در مرداد و شهریور ۹۶ و مرداد و شهریور ۹۸ رخ داده است. روند تورم ماهانه این دهک نشان می‌دهد در سال‌جاری بالاترین افزایش و کمترین کاهش نرخ تورم رخ داده است. در مهر‌۹۹ تورم ماهانه دهک دهم رقم ۶/ ۱۰ درصد را ثبت کرده و سپس در آبان‌ماه با کاهش ۶/ ۸واحد درصدی به رقم ۳/ ۲ درصد رسیده است. پس از آن در آذرماه تورم ماهانه منفی شده است. نگاهی به تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در این دهک نشان می‌دهد که رقم آن منفی ۵/ ۱ درصد بوده است. از آنجا‌که ضریب اهمیت کالاهای غیر‌خوراکی در دهک دهم بیش از ۸۲ درصد است، اثر مستقیمی در کاهش تورم ماهانه این دهک داشته است. ثبات قیمت دلار در آذرماه، مهم‌ترین دلیل کاهش تورم کالاهای غیرخوراکی به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص کاهش قیمت خودرو و مسکن که وزن سنگین‌تری در این دهک به خود اختصاص داده‌اند. سهم از تورم ماهانه گروه حمل و نقل در دهک دهم منفی ۷/ ۱ درصد بوده است. در مقابل دهک اول تورم ماهانه ۱/ ۳درصد را ثبت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که از ابتدای سال تورم دهک اول، حدود ۷/ ۲‌درصد بوده است. در اردیبهشت ماه رقم تورم ماهانه این دهک به ۷ دهم درصد کاهش پیدا می‌کند‌ اما پس از آن در خرداد و تیرماه روند صعودی طی می‌کند به‌طوری که در تیرماه به رقم ۲/ ۷درصد می‌رسد. اما مجددا سیر تورم در ماه‌های مرداد و شهریور نزولی شده و در پایان شهریور به رقم ۸/ ۲ درصد رسیده است. مهر و آبان سال‌جاری تورم ماهانه این دهک مجددا صعودی شده به‌طوری که در آبان‌ماه رقم تورم ماهانه رکورد جدیدی را ثبت کرده و به عدد ۵/ ۸ درصد رسیده است. مهم‌ترین دلیل افزایش تورم دهک اول در آبان‌ماه افزایش بی‌سابقه قیمت خوراکی‌ها بوده است. اما در آذرماه رقم تورم ماهانه مجددا کاهش یافته و به حدود ۳درصد رسیده است.

مقایسه تورم دهک اول و دهم در آذرماه نشان می‌دهد که اگرچه تورم دهک دهم منفی شده است، اما کاهش تورم دهک اول در آذرماه به نسبت آبان‌ماه بیشتر بوده است. به‌عبارت دیگر تورم دهک اول در آذرماه به نسبت آبان‌ماه کاهش منفی ۴/ ۵واحد درصدی را تجربه کرده، این در حالی است که این تفاضل در دهک دهم منفی ۵/ ۲ واحد درصد بوده است. از سوی دیگر شکاف تورم ماهانه در دو دهک اول و دهم در آذرماه به رقم منفی ۳/ ۳ واحد درصد رسیده است. در حالی‌که این شکاف در آبان‌ماه حدود ۶ واحد درصد بوده است. بنابراین می‌توان گفت فاصله بین تورم دو دهک در آذرماه به نسبت آبان‌ماه کاهش داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه در دهک‌ها

براساس آمار منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه در دهک دهم ۸/ ۵۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر دهک دهم برای تهیه یک سبد کالایی مشخص در آذرماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۲ درصد باید هزینه کنند. تورم نقطه‌ای بالای ۵۰درصد در این دهک در سه ماه فصل پاییز رخ داده است. آمارها نشان می‌دهد که در مهر سال‌جاری تورم نقطه‌ای دهک دهم ۵۷ درصد و در آبان‌ماه ۵۸ درصد بوده است. بررسی روند تورم نقطه‌ای در این دهک نشان می‌دهد که در اسفند ۹۷ تا مرداد ۹۸ نیز تورم نقطه‌ای دهک دهم بالای ۵۰ درصد بوده است. یکی از علت‌های مهم این افزایش در هر دو بازه زمانی به دلیل رشد قیمت ارز بوده است. تورم نقطه‌ای دهک دهم در آذرماه به نسبت آبان‌ماه کاهش ۱/ ۵ واحد درصدی را ثبت کرده است.

تورم نقطه‌ای دهک اول در آذرماه نیز حدود ۵/ ۴۴ درصد بوده است. اگرچه این تورم به نسبت آبان‌ماه حدود ۵/ ۱ واحد درصد کاهش داشته است اما همچنان جزو تورم‌های بالای این دهک به‌حساب می‌آید. بررسی روند تورم نقطه به نقطه در دهک اول نشان می‌دهد که از ابتدای سال تورم این دهک حدود ۱۶ درصد بوده و تا آبان‌ماه روند آن صعودی بوده است‌ به‌طوری‌که در تیرماه تورم نقطه‌ای بیش از ۲۰‌درصد رسیده است. در شهریور ماه رقم تورم دهک اول حدود ۳۱ درصد بوده و در آبان‌ماه نیز رقم ۴۶‌درصد بوده است، بنابراین می‌توان گفت که تورم نقطه‌ای در دهک اول و دهم در آذرماه برای اولین‌بار از ابتدای سال روندی کاهشی داشته است.  از سوی دیگر شکاف تورم نقطه‌ای در دو دهک اول و دهم نیز در آذرماه حدود ۳/ ۸واحد درصد بوده که به نسبت آبان‌ماه کاهش یافته است. شکاف تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۹/ ۱۹‌واحد درصد و در آبان‌ماه ۹/ ۱۱ واحد درصد بوده است.

جزئیات تورم نقطه به نقطه

مرکز آمار ایران گزارش تورم دهکی را به‌صورت دو شاخص کالاهای خوراکی و غیرخوراکی منتشر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در آذرماه تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها در دهک اول ۲/ ۵۹ درصد بوده که به نسبت آبان‌ماه کاهش ۵/ ۳ واحد درصدی داشته است. اما تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها در دهک دهم افزایشی بوده است. در آذرماه تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها در دهک دهم ۳/ ۵۵ درصد بوده است که به نسبت آبان‌ماه افزایش ۴/ ۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت فشار قیمت‌ها در گروه خوراکی‌ها در هر دو دهک کم‌درآمد و پردرآمد قابل‌مشاهده است. این در حالی است که در آذرماه در گروه غیرخوراکی‌ها تورم نقطه‌ای دهک اول، ۴/ ۳۰ درصد بوده است. در حالی‌که تورم نقطه‌ای در دهک دهم ۲/ ۵۲ درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای دهک اول در آبان‌ماه ۶/ ۳۰ درصد بوده است، در نتیجه در آذرماه این تورم کاهش ۳ دهم واحد درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که در دهک دهم، کاهش تورم دو ماه متوالی حدود منفی۷ واحد درصد بوده است. بنابراین می‌توان گفت در گروه غیرخوراکی‌ها خانوارهای پردرآمد کاهش تورم بیشتری را به نسبت خانوارهای کم‌درآمد تجربه کرده‌اند.