به گزارش «ایسنا» فایننشال‌تایمز به مناسبت فرا رسیدن سال نو، با گروه‌هایی از تحلیلگران مالی و کارشناسان بازار برای معرفی مهم‌ترین ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ گفت‌وگو کرد. سال ۲۰۲۰ یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای اقتصاد جهان بود و رشد اقتصادی بسیاری از کشورها به کمترین سطح تاریخی خود رسید. با این حال انتظار می‌رود روند احیای رشد اقتصادی جهان در سال آینده شدت بگیرد.  کرونا، اصلی‌ترین ریسک بر سر راه اقتصاد جهانی است که احتمالا در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز کماکان این عنوان را حفظ خواهد کرد. کرونا تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان از پای درآورده و حدود ۱۳ تریلیون دلار هزینه برای بانک‌های مرکزی و دولت‌ها داشته است.  وینست مورتیه، قائم‌مقام صندوق سرمایه‌گذاری آموندی گفت: معامله‌گران امید زیادی به اثربخشی واکسن کرونا بسته‌اند و امیدوارند به تدریج شاهد پایان کابوس کرونا در جهان و آغاز دوباره زندگی عادی باشیم.

تورم

اکنون در بسیاری از کشورهای جهان تورم یا در سطح منفی یا تنها اندکی بالاتر از صفر قرار دارد و این مساله آزادی عمل بانک‌های مرکزی را در اجرای سیاست‌های پولی و مالی به شدت محدود کرده است. نرخ تورم برای سال آینده میلادی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده مسیر حرکت بازارهای جهانی خواهد بود.  هاوارد ماکس، مدیر موسسه اوک‌تری کپیتال گفت: در میان‌مدت دلیل زیادی برای رسیدن تورم به محدوده هدف‌گذاری شده در اروپا و آمریکا نخواهیم داشت و این مساله تاثیر منفی زیادی روی توانایی بانک‌های مرکزی در احیای رشد خواهد داشت.

دلار

دلار امسال را با کاهش متوسط عجیب و کم سابقه ۶درصدی مقابل ارزهای معتبر جهانی به پایان رساند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند دلار سال آینده نیز عمملکرد ضعیفی خواهد داشت و می‌تواند روی روند معاملات مالی اثرگذار باشد. در این میان، صندوق بین‌المللی پول از کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان برای سومین بار متوالی خبر داد. به گزارش رویترز، اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال گرفتن جای اسکناس سبز هستند. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه‌ماهه سوم سال به ۴/ ۶۰درصد رسیده است تا به این ترتیب بیشترین کاهش فصلی سهم دلار در ۱۱ سال اخیر به ثبت برسد. این رقم ۹/ ۰درصد کمتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است.

از سوی دیگر روند افزایش سهم یوآن چین از ذخایر ارزی جهان کماکان ادامه ‌دارد و این ارز حدود ۲/ ۲درصد کل ذخایر را تشکیل می‌دهد که ۱/ ۰درصد بیشتر از رقم ثبت شده در فصل قبل است. در طرف مقابل اما سهم ین به ۴/ ۵درصد کاهش یافته است. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۵/ ۲۰ درصد رسیده که ۱/ ۰ درصد کمتر از رقم ثبت شده قبلی است. با بهبود وضعیت اقتصاد چین پس از همه‌گیری کرونا تمایل معامله‌گران به خرید و نگهداری یوآن بیشتر شده تا جایی که این ارز بیشترین صعود را در برابر دلار در بین ۹ ارز مهم جهانی داشته است.  در حال حاضر ۶۹۳۷ تریلیون دلار از ذخایر ارزی جهانی را دلار تشکیل می‌دهد که در مقایسه با پایان سه‌ماهه دوم سال، از نظر ارزشی ۵۴ میلیارد دلار بیشتر و از نظر درصدی ۹/ ۰ درصد کاهش یافته است.  یکی از بانک‌های بزرگ آمریکایی نیز در گزارشی جداگانه از کاهش تمایل بانک‌های مرکزی به نگهداری دلار و افزایش تقاضای خرید طلا خبر داده است. به گفته بنک آو آمریکا، بانک‌های مرکزی جهان در سال گذشته بیش از ۶۵۰ تن طلا به ذخایر ارزی خود افزوده‌اند. این بانک سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را ۸/ ۶۱درصد ارزیابی کرده که ۵/ ۰ درصد بیشتر از برآورد صندوق بین‌المللی پول بوده است.