واکنش بازارها به امضای ترامپ

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی هشدار داده بودند که با منقضی شدن مزایای بیکاری میلیون‌ها آمریکایی عدم تصویب بسته جدید می‌تواند مشکلات بزرگی برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد کند و از طرف دیگر با وخامت اوضاع پاندمی در هفته‌های اخیر هرگونه تعلل در حمایت از اقتصاد می‌تواند پایه‌های ریکاوری اقتصادی را به لرزه درآورد. بازارهای سهام در سراسر جهان به ویژه در آمریکا همانطور که پیش‌بینی می‌شد واکنش مثبتی به تصویب بسته محرک مالی داشتند. شاخص آتی S&P۵۰۰ روز دوشنبه رشدی ۶۵/ ۰ درصدی داشت که بیشتر زیان هفته گذشته را جبران کرد. شاخص‌های آتی نزدک و داوجونز نیز به طریقی مشابه پس از ثبت هفته‌ای با بازدهی منفی، روز گذشته و در استقبال از نهایی شدن بسته محرک مالی جدید با افزایش شاخص مواجه شدند. شاخص‌های اروپایی نیز هم تحت‌تاثیر خبر امضای ترامپ پای سند بسته حمایتی جدید و هم تحت‌تاثیر توافق تجاری برگزیت در لحظات نهایی، آخرین هفته از سال ۲۰۲۰ را با بازدهی مثبت آغاز کردند. همچنین بازار طلا در ابتدای روز با انتشار خبر موافقت ترامپ توانست تا مرز ۱۹۰۰ دلاری صعود کند، هرچند که پس از آن با کاهش افت شاخص دلار مجددا به زیر این مرز بازگشت، هرچند که بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند فصل اول سال ۲۰۲۱، طلا پتانسیل صعودی ماندگار به بالای این مرز روانی مهم را دارد.

رفت و برگشت طلا به کانال ۱۹۰۰ دلاری

طلا در معاملات روز دوشنبه دو روند متفاوت را تجربه کرد. در معاملات ابتدای روز و پس از اینکه خبر امضای بسته حمایتی توسط دونالد ترامپ منتشر شد، فلز زرد که پس از مدت‌ها انتظار شاهد به سرانجام رسیدن تکلیف بسته حمایتی بود، با رشد بیش از یک درصدی برای ساعاتی به مرز ۱۹۰۰ دلاری رسید. این در حالی بود که طلا در هفته گذشته و در حالی که بازارها پیگیر کشمکش میان دونالد ترامپ و کنگره درباره بسته محرک مالی بودند، با بازدهی منفی ۲۶/ ۰ درصدی به آن وضعیت بلاتکلیف واکنش نشان داده بود. شاخص دلار آمریکا نیز دقیقا در معاملات روز دوشنبه حرکت معکوس طلا را به ثبت رساند. دلار در ابتدای روز گذشته و پس از نهایی شدن موافقت ترامپ با بسته محرک مالی جدید حتی تا زیر مرز ۹۰ واحدی سقوط کرد و پس از آن مجددا توانست به کانال ۹۰ واحدی بازگردد. سقوط ابتدای روز دلار به زیر مرز ۹۰ واحدی در حقیقت همواره‌کننده مسیر طلا برای صعود تا ۱۹۰۰ دلار بود؛ دو روندی که در میانه روز جهتشان بر خلاف جهت ابتدای روز بود. شاخص دلار آمریکا نیز هفته گذشته با رشد خفیف ۳۴/ ۰ درصدی مواجه شده بود.

پتانسیل صعودی طلا

جورج بوئل تحلیلگر بازارها در بانک هلندی ABN Amro درباره وضعیت طلا در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ میلادی گفت تنها چیزی که در حال حاضر به عنوان پشتیبان طلا عمل می‌کند دلار تضعیف شده و نرخ‌های بازده پایین در آمریکا است. بوئل در ادامه صحبت‌های خود افزود: ما در آستانه تعطیلات سال نو هستیم و نقدینگی کافی در بازارها وجود ندارد. روز یکشنبه نهایتا دونالد ترامپ با امضای بسته حمایتی که مجموع ارزش آن با هزینه‌های سال مالی به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد مزایای بیکاری میلیون‌ها شهروند آمریکایی که در حال منقضی شدن بود را تمدید و همچنین از تعطیلی دولت فدرال جلوگیری کرد. حال برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که حتی بدون بسته حمایتی طلا همچنان پتانسیل صعود به قیمت‌های بالاتر را داراست. جفری هالی کارشناس ارشد بازارها در OANDA در این باره معتقد است که حتی بدون بسته حمایتی اضافه هم طلا می‌تواند در افق زمانی میان‌مدت روندی صعودی داشته باشد. هالی در این مورد معتقد است امضای ترامپ پای سند بسته محرک مالی جدید، آخرین ریسک عمده بازار طلا محسوب می‌شد. مهم‌ترین دلیلی که بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که طلا پتانسیل آغاز رالی صعودی دیگری را دارد، افزایش احتمالات تورمی ناشی از بسته‌های حمایتی عظیم سال ۲۰۲۰ است. طلا در شرایط تورمی یکی از مقاصد سرمایه‌گذارانی است که قصد حفظ ارزش دارایی‌های خود را دارند. بوئل همچنین تحرکات قیمتی طلا را شاهدی دیگر بر خوش‌بینی برای استارت طلا در سال ۲۰۲۱ برشمرد. این کارشناس بازار در این مورد افزود طلا کمی پایین‌تر از مرز ۱۸۰۰ دلاری با مقاومت بزرگی مواجه شد و پس از اینکه قیمت فلز زرد به زیر مرز میانگین متحرک ۲۰۰ روزه‌اش سقوط کرد، مجددا توانست به بالای آن بازگردد و این موضوع حداقل باعث خوش‌بینی درباره آغاز حرکت طلا در سال آینده می‌شود.

اغلب بازارهای سهام جهانی روز دوشنبه با افزایش در ارزش شاخص روز خود را سپری کردند. بازارهای سهام، در آخرین روزهای سال میلادی تحت‌تاثیر دو خبر خوب قرار گرفتند؛ توافق تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در لحظات نهایی و همچنین امضای دونالد ترامپ بر بسته حمایتی کنگره. روز گذشته پس از تهدیدهای اولیه ترامپ مبنی بر عدم امضای بسته محرک مالی جدید، نهایتا رئیس‌جمهور جمهور‌خواه آمریکا با تایید این بسته باعث ادامه پرداخت مزایایی بیکاری به میلیون‌ها آمریکایی‌ای شد که در طول دوره پاندمی کرونا از کار خود بیکار شده بودند. شاخص جهانی MSCI که نشان‌دهنده وضعیت شاخص‌های سهام در ۴۹ کشور مختلف است روز گذشته با افزایش ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. عمده‌ترین محرک صعود این شاخص جهانی وضعیت خوب شاخص‌های سهام در اروپا و آسیا بود اگرچه به دلیل نزدیک بودن به دوره تعطیلات کریسمس افزایش این شاخص خفیف بود. شاخص STOXX ۶۰۰  که نشان‌دهنده وضعیت ۶۰۰ شرکت با سایزهای مختلف در ۱۷ کشور اروپایی است، روز دوشنبه تحت‌تاثیر اخبار مثبت رشدی نزدیک به ۹/ ۰ درصد را به ثبت رساند. با اینکه در روزهای اخیر وضعیت پاندمی در کشورهای مختف تا حدودی از اوج هفته‌های گذشته فروکش کرده است، اما بسیاری از تحلیلگران اقتصادی تاکید داشتند که برای جلوگیری از وقفه در روند ریکاوری اقتصادی، اجرای بسته حمایتی در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ ضروری به‌نظر می‌رسید. البته روز گذشته بازارهای سهام بریتانیا در آستانه تعطیلات کریسمس فعالیت نداشتند و در صورتی که این بازارها نیز روز گذشته فعالیت می‌کردند احتمالا افزایش در شاخص‌ها را تحت‌تاثیر توافق تجاری در برگزیت به ثبت می‌رساندند. بالاخره پس از ماه‌ها بازارها می‌توانند بدون نگرانی از مذاکرات برگزیت در آغاز سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را ادامه دهند. چهارشنبه هفته جاری توافق جدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا به رای گذاشته خواهد شد که از نظر بسیاری از تحلیلگران با در نظر گرفتن حمایت‌های قبلی، این موضوع در پارلمان تصویب خواهد شد. همچنین بازارهای شرق آسیا نیز همگام با بازار اقتصادهای توسعه یافته غربی روز سبزی را سپری کردند. شاخص نیک‌کی ژاپن روز دوشنبه ۷/ ۰ درصد افزایش یافت و شاخص َشانگهای کاپوزیت نیز تحت‌تاثیر انتشار داده‌های مثبت اقتصادی افزایش یافت.