درباره بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی نداریم

مدیرعامل بیمه سلامت درباره بیمه واکسن کرونا نیز گفت: درخصوص پیشنهاد بیمه شدن واکسن کرونا فعلا دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است.

ناصحی با اشاره به بروز شدن پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: سه ماه قبل که بنده به سازمان آمدم از سال ۹۵ تا ۹۸ بدهی‌ها وجود داشت که امروز همه آنها پرداخت شده است. در سال ۹۹ هم تا تیرماه پرداختی‌ها انجام شده است و تا دو هفته آینده به زمان منطقی‌تری خواهیم رسید. وی با تاکید بر لزوم سوق دادن هزینه‌ها به سمت نظام پیشگیری به جای درمان، تصریح کرد: اینکه تمام هزینه‌ها را به سمت درمان سوق می‌دهیم ما را از نظام پیشگیری غافل می‌کند و این در حالی است که بسیاری از نیازها در این حوزه، القایی است. ارائه خدمات الکترونیک از ارکان نظام سلامت است. به غیر از مسائل اقتصادی می‌توان به‌طور شفاف سایر موضوعات را نیز پیگیری کرد و از مشکلات ثانویه جلوگیری کرد. همچنین نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک راه شفاف‌تری مقابل روی بیماران است. وی با اشاره به اینکه برای گسترش خدمات الکترونیک مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مشوق‌هایی برای این طرح داشتیم و در این راستا پرداخت‌ها هم به موقع‌تر انجام شده است و از ابتدای بهمن قرار است پرداخت به نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در پایان همان روز انجام شود. قرار است تفاوت پرداختی‌ها بین همکارانی که با نظام الکترونیک کار می‌کنند و کسانی که با این نظام کار نمی‌کنند حداقل ۶ ماه باشد.

تعرفه‌های پزشکی در سال آینده

وی درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده گفت: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه‌های پزشکی سال آینده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است که البته با بررسی پیشنهاد بقیه سازمان‌ها در شورای عالی بیمه تلاش می‌شود تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب و ابلاغ شود. ناصحی تاکید کرد: اگر در نظام ارجاع وارد شویم و موفق باشیم می‌توانیم در سطح دو و سه هم خودمان هزینه‌های بیماران را پرداخت کنیم. فعلا برای تشویق پزشکان به نظام ارجاع قرار شده است به ازای هر نسخه نویسی الکترونیک ۴ هزار تومان به ویزیت پزشک اضافه شود. با نظام ارجاع خیلی از مسائل غیرضروری و تبانی‌ها در نظام سلامت رفع می‌شود و می‌توانیم کاری کنیم که نوسانات قیمتی مردم را دچار مشکل نکند. ناصحی با بیان اینکه بودجه پاشنه آشیل بیمه سلامت است، تاکید کرد: اگر سرانه بودجه ما صحیح محاسبه شود می‌توانیم بسته‌های خدمتی خود را ارتقا دهیم. برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی اعتبار می‌کنیم که ۷۰ درصد ویزیت سرپایی بخش خصوصی را تقبل کنیم‌ تا انگیره پزشکان را برای قرارداد بستن افزایش دهد. اکنون از هر ویزیت مردم کمتر از ۲۰ هزارتومان پرداخت می‌کنند. برای سال ۱۴۰۰ نزدیک هزار میلیاردتومان درنظر می‌گیریم تا فشار کمتری به مردم وارد شود ‌و بتوانیم تعرفه را به بخش خصوصی نزدیک‌ کنیم. در بخش تعرفه برخلاف سال‌های قبل ان‌شاءالله تا اسفندماه پیشنهادها و ابلاغیه‌ها انجام می‌شود. وی افزود: با اصلاح جمعیتی با سازمان برنامه و بودجه به تفاهم رسیدیم که ۳۶ میلیون نفر تحت پوشش ما هستند، در حالی که ما می‌گوییم این تعداد ۴۲ میلیون نفر است، برای همین برای بودجه بیمه سلامت در سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۴ درصدی بودجه خواهیم داشت و این‌گونه برای دوران پساکرونا هم آماده می‌شویم.

حذف دفترچه‌های کاغذی از شهریور ۱۴۰۰

وی درباره حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه نیز گفت: برنامه حذف دفترچه بیمه سلامت شروع شده، از سال آینده این دفترچه‌ها تک‌برگی می‌شود و با این کار حدود ۸۰ میلیارد تومان از هزینه ۱۰۰میلیارد تومانی صدور دفترچه بیمه در سال کاهش پیدا می‌کند و از شهریور سال ۱۴۰۰ کل دفترچه‌های کاغذی حذف می‌شود. وی در خاتمه با اشاره به اینکه قاچاق دارو از کشور به دلیل ارزان بودن دارو در ایران نسبت به سایر کشورها است، بیان کرد: ما اکنون پرمصرف‌ترین کشور در حوزه دارو هستیم اما اگر کامل وارد نظام ارجاع شویم در تجویز و مصرف منطقی دارو الزاماتی خواهیم داشت تا تعداد داروی تجویزی از حدی بالاتر نرود.