اخیر تنش‌ها بین دوکشور با بیانیه جدید ترامپ هم بیشتر شد. دولت ترامپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هشت اپلیکیشن چینی علی پی، تنسنت، کیو ولت، وی چت پی، شیر ایت و کم اسکنر مشمول تحریم‌های این کشور قرار گرفته‌اند و استفاده آنها از سیستم تراکنش‌های مالی آمریکا ممنوع است. زمان اجرایی شدن این ممنوعیت‌ها سه ماه دیگر خواهد بود و باید دید دولت بایدن در این خصوص چه تصمیمی خواهد گرفت. آمریکا هدف از این کار خود را جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربران آمریکایی توسط چین عنوان کرده است. وزارت بازرگانی چین در واکنش به این تصمیم آمریکا از پایبندی پکن به حمایت از منافع شرکت‌های چینی تا‌کید و اضافه کرده است این تصمیم بیش از همه به ضرر مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد بود.

در کنار این، همان طور که انتظار می‌رفت روند افزایش اعمال فشار روی شرکت‌های چینی برای حضور در بازار سرمایه آمریکا مجددا آغاز شده است و مقامات بورس نیویورک خبر از انجام مقدمات خارج کردن سه شرکت از تا‌بلوهای معاملاتی را کلید زده‌اند. این سه شرکت شامل چاینا تلکام، چاینا موبایل و چاینا یونیکام از طرف آمریکا متهم به همکاری با ارتش چین شده‌اند. در طرف مقابل چین با هشدار نسبت به عواقب این اقدامات گفته است چین از منافع شرکت‌های چینی حمایت می‌کند و حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌داند. پیش تر نیز حدود ۴۷ هزار اپلیکیشن و بازی چینی توسط اپل حذف شده بود.

در ادامه رویکرد تنش‌زای آمریکا، مقامات وزارت بازرگانی این کشور اعلام کردند تعرفه وارداتی این کشور روی برخی از محصولات اروپایی نظیر قطعات هواپیما افزایش پیدا خواهد کرد. اروپا در واکنش به این اقدام اعلام کرده خواهان حل مسالمت‌آمیز این مساله است. پیش از این سازمان تجارت جهانی در ماه سپتامبر به اتحادیه اروپا اجازه داده بود تا‌ روی فعالیت برخی از شرکت‌های آمریکایی در خاک کشورهای خود مالیات بیشتری وضع کند که این مساله در آن زمان هم با واکنش واشنگتن مواجه شد و مقامات آمریکایی، همتایان اروپایی خود را به رفتار ناعادلانه در مسائل تجاری و بازرگانی متهم کرده بودند.

پیامد کرونا روی اقتصاد جهان

بانک جهانی در برآورد جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری به مثبت ۴ درصد برسد. به گفته این نهاد شیوع کرونا و تا‌خیر در توسعه واکسن باعث شد تا‌ اقتصاد جهانی در سال قبل به‌طور متوسط ۳/ ۴ درصد کوچک شود. به گفته این نهاد، پیامدهای منفی همه‌گیری کرونا روی اقتصاد جهانی تا‌ سال‌ها ادامه خواهد داشت و در صورت آغاز مجدد قرنطینه‌ها به‌طور گسترده در جهان در پی جهش‌های جدید ویروس کرونا، باید انتظار وخامت اوضاع را داشت.

روند احیای اقتصادی کشورهای مختلف پس از همه‌گیری سال قبل احتمالا طولانی‌تر از آن خواهد بود که پیشتر تصور می‌شد. در سنگاپور دولت این کشور اعلام کرده است که سنگاپور با بدترین وضعیت اقتصادی در یک دهه اخیر مواجه است. در انگلیس نیز پس از آنکه بالاترین سطح هشدار ممکن پس از وخامت وضعیت شیوع کرونا در آن اعلام شد، انتظار می‌رود رشد اقتصادی مجددا آهسته شود. در نتیجه کرونا مدارس انگلیس مجددا تعطیل شده‌اند و اسکاتلند نیز اعلام کرده است هیچ‌کس جز در موارد ضروری حق خروج از منزل را ندارد.