انواع مختلفی از پایانه‌های فروشگاهی موجود و در دسترس است؛ پایانه‌های فروشگاهی ارزان‌قیمت وصل به چاپگرها (که ممکن است اکنون به‌صورت یک برنامه تلفن همراه باشد)، تا سیستم‌های پیچیده‌تر که بخشی از سیستم‌های مدیریت تجارت شرکت هستند (به‌عنوان مثال به‌عنوان بخشی از کنترل موجودی، حسابداری و سفارش) از این انواع هستند. این انواع مختلف پایانه‌های فروشگاهی در رابطه با اثربخشی آنها در جلوگیری از کلاهبرداری مالیاتی در زیر آورده شده است. این لیست به این معنی نیست که یک گزینه خاص همیشه نسبت به گزینه دیگر ارجح است. این بستگی به ملاحظات گسترده‌تری مانند هزینه و سود، همچنین زمینه‌ها و اولویت‌ها در یک حوزه قانونی و قضایی خاص دارد.

۱- دفاترثبت الکترونیکی غیر‌امن: حفظ سوابق کاغذی معاملات که می‌تواند توسط مقامات مالیاتی حسابرسی شود. این موارد را می‌توان به راحتی با کمتر نشان دادن فروش دستکاری کرد (که این مورد برای همه پایانه‌های فروشگاهی پول کاغذی است)، حذف فیزیکی سوابق یا ایجاد سوابق جعلی (از جمله طبقه‌بندی نادرست فروش هنگامی که ضرایب مالیات ارزش افزوده یا نرخ مالیات فروش اعمال می‌شود).

۲- دفاتر ثبت مالیات الکترونیکی امن: اغلب به‌عنوان پایانه‌های فروشگاهی فروش شناخته می‌شوند، که شامل یک حافظه امن است که جزئیات معاملات مانند مقادیر، طبقه‌بندی کالاها، مالیات قابل اجرا و زمان معامله را ضبط می‌کند. حافظه امن حتی وقتی دستگاه به برق متصل نیست دست‌نخورده باقی می‌ماند. از نظر تئوری این واحدهای حافظه امن فقط توسط اداره مالیات قابل دسترسی است. این واحدها را می‌توان با مهر و موم‌هایی که زمان دستکاری فیزیکی آنها نشان داده شده محافظت کرد. درحالی‌که حذف فیزیکی سوابق به‌طور کلی بدون تخریب دستگاه امکان‌پذیر نیست، درحال‌حاضر نرم‌افزاری وجود دارد که می‌تواند سوابق موجود در حافظه را تغییر داده یا پاک کند یا ذخیره آنها را در حافظه متوقف کند.

۳- دستگاه‌های امضای الکترونیکی همراه با ثبت مالیات الکترونیکی امن: این دستگاه‌ها رکوردهایی با امضاهای الکترونیکی منحصربه‌فرد (معمولا یک رشته طولانی از اعداد) همراه با جزئیات معامله ایجاد می‌کنند. اینها با داده‌های معامله ذخیره می‌شوند و همچنین در رسید مشتری چاپ می‌شوند. این امضاهای دیجیتالی منحصربه‌فرد امکان ردیابی و تایید هر معامله را فراهم می‌کند و شناسه منحصربه‌فرد تضمین می‌کند که توسط مالیات دهنده خاص و از زمان ایجاد معامله تغییری نکرده است.

۴- پایانه‌های فروشگاهی آنلاین: این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی دیگری هستند، اما اطلاعات به‌طور مستقیم یا از طریق یک واسطه تایید شده به اداره مالیات منتقل می‌شود. اطلاعات به‌صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شود و توسط سازمان امور مالیاتی می‌تواند در زمان واقعی یا نزدیک به زمان واقعی دریافت شود. رمزگذاری داده‌ها در همه مراحل به صاحبان یا کارمندان مشاغل اجازه نمی‌دهد سوابق ذخیره شده در حافظه داخلی پایانه‌های فروشگاهی آنلاین را تغییر دهند. در مواردی انتقال داده‌های فروش به اداره مالیات در زمان واقعی انجام می‌شود، این به آن معنی است که خروجی پرونده‌ها در زمان فروش تشکیل می‌شوند که به نظام مالیاتی اجازه می‌دهد یک نسخه واقعی از همه پرونده‌ها داشته باشد.