حمایت از اقتصادهای نوظهور

جورجیوا در ادامه صحبت‌های خود افزود این نهاد برای کمک به اقتصادهای نوظهور و همچنین کشورهای در حال توسعه برنامه‌هایی به حجم ۲۰ میلیارد دلار را به اجرا خواهد گذاشت، اما تاکید کرد که این مقدار کافی نیست و چنین برنامه‌هایی باید در بحران اقتصادی و بهداشتی کنونی جهان ادامه پیدا کند. همچنین در این نشست وزیر دارایی سوئد از لزوم افزایش نقدینگی در شرایط کنونی سخن گفت و وعده داد تا با دیگر اعضای صندوق برای تزریق نقدینگی بیشتر گفت‌وگو کند. همچنین رئیس صندوق بین‌المللی پول فروش طلا از ذخیره صندوق را رد نکرد و گفت با اینکه چنین اقدامی در شرایط کنونی هزینه فرصت زیادی دارد؛ اما این گزینه هنوز روی میز است.

شکاف جهانی میان فقیر و غنی

رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنان روز دوشنبه خود به این موضوع اشاره کرد که نهادهای وام‌دهنده و اعطاکننده اعتبار (ازجمله خود صندوق بین‌المللی پول) برای کمک به کشورهای بدهکار نیاز به منابع بیشتری دارند. جورجیوا در خلال صحبت‌های خود نااطمینانی در چشم‌انداز اقتصاد جهانی را بسیار بالا ارزیابی کرد و همچنین درباره واگرایی که میان کشورهای فقیر و غنی در طول دوره پاندمی کرونا به‌وجود آمده است هشدار داد. رئیس سابق گروه بانک جهانی با اشاره به ابزارهای در دسترس این نهاد بین‌المللی از جمله حق برداشت ویژه (SDRs) تاکید کرد که برای حمایت از اقتصاد جهانی در دوره بحران بهداشتی و اقتصادی و عبور به سوی اقتصادی دیجیتال و همچنین اقتصاد سبز نیاز به منابع بیشتری وجود دارد.

نیاز به نقدینگی بیشتر

با اینکه در سال گذشته و در اوج پاندمی کرونا بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی دست به اقدامات حمایتی بی‌سابقه‌ای زدند و در همین راستا نقدینگی چشمگیری را به اقتصاد کشورهایشان تزریق کرده‌اند، اما هنوز بسیاری از مقامات اقتصادی در جهان و همچنین سیاست‌گذاران صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که اقتصاد جهان برای تکمیل روند ریکاوری خود نیاز به تزریق بیشتر نقدینگی دارد. ماگدالنا اندرسون وزیر دارایی سوئد که در این نشست مجازی همراه با رئیس صندوق بین‌المللی پول سخن می‌گفت تاکید کرد که همچنان نیاز به نقدینگی در اقتصاد جهانی بسیار بالاست. او در ادامه سخنان خود تاکید کرد که با مابقی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول برای گزینه افزایش نقدینگی گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین اندرسون روز دوشنبه کار خود را به‌عنوان رئیس کمیته بین‌المللی پولی و مالی در این نهاد آغاز کرد تا به‌عنوان اولین زن رئیس این کمیته در طول تاریخ قلمداد شود. این در حالی است که ریاست صندوق بین‌المللی پول نیز در دو دوره اخیر به دست خانم‌ها بوده است؛ قبل از کریستالینا جورجیوا، کریستین لاگارد، رئیس کنونی بانک مرکزی اروپا ریاست صندوق را بر عهده داشت.

 کمک به اقتصادهای نوظهور

جورجیوا در ادامه صحبت‌های خود از برنامه‌های ویژه صندوق بین‌المللی پول برای کمک به اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه نیز سخن گفت. رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به این موضوع افزود که صندوق برای کمک ویژه به این گروه از کشورها ۲۰ میلیارد دلار از طریق حق برداشت ویژه در نظر خواهد گرفت. همچنین جورجیوا اشاره کرد که صندوق بین‌المللی پول با اینکه با چنین اقدامی قدمی بزرگ در راستای کمک به اقتصادهای در حال توسعه برمی‌دارد تاکید کرد که این حجم از حمایت کافی نیست و باید در آینده قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود. این اقتصاددان بلغارستانی در این مورد گفت ادامه چنین حمایت‌هایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ ما باید بتوانیم در صندوق بین‌المللی پول ظرفیت خود را برای حمایت از کشورهایی که در دوره پاندمی از روند اقتصاد جهانی جا مانده‌اند افزایش دهیم.

فروش طلا توسط صندوق؟

رئیس صندوق بین‌المللی پول در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که گزینه تخصیص منابع جدید هرگز از روی میز اعضا برداشته نشده است و نمایندگان کشورهای مختلف در صندوق بین‌المللی پول درباره چنین اقدامی به گفت‌وگو ادامه خواهند داد. همچنین جورجیوا افزود این احتمال وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول برای تامین اعتبار در راستای برنامه‌های ویژه خود دست به فروش طلا بزند. بر اساس سایت صندوق بین‌المللی پول این نهاد حدود ۹۰ میلیون اونس معادل ۲ هزار و ۸۰۰ تن طلا به‌عنوان ذخیره دارد. البته جورجیوا این موضوع را نیز متذکر شد که فروش طلا در دوره کنونی می‌تواند هزینه فرصت زیادی برای صندوق داشته باشد که این هزینه البته بر عهده کشورهای عضو خواهد بود. همچنین رئیس IMF در ادامه صحبت‌های خود گفت انتظار دارد تا مهلت بازپرداخت بدهی کشورهای فقیر که در حال حاضر در پایان ماه ژوئن به پایان می‌رسد تمدید شود؛ موضوعی که به گفته جورجیوا بستگی زیادی به سرعت فرآیند واکسیناسیون کشورهای مختلف در ماه‌های آینده دارد.