عامل نجات‌دهنده طلا

اغلب تحلیلگران بازار بر این باورند که طلا زمانی می‌تواند از محدوده‌ای که مدت‌ها است در آن گرفتار شده، خارج شود که عامل تورم وارد اقتصاد شود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با افزایش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا احتمالا اقتصاد با مشکل کاهش عرضه مواجه خواهد شد و در آن زمان طلا می‌تواند به قله‌های قیمتی بالاتر فکر کند.

ترس طلا از جمهوری‌خواهان

در حقیقت رفت و برگشت طلا در میانه روزهای چهارشنبه و جمعه از مرز ۱۸۷۰ دلاری بیشتر  مربوط به مسائل سیاسی داخلی ایالات متحده بود. روز چهارشنبه طلا با امیدواری نسبت به ریاست جمهوری جو بایدن و اجرای بسته حمایتی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری صعود قیمتی را تجربه کرد اما پس از آن سرمایه‌گذاران این بازار با افزایش نگرانی‌ها نسبت به مقاومت جمهوری‌خواهان برای تصویب این بسته، بیشتر در صف فروش قرار گرفتند. همزمان با این اتفاقات جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا ابراز نگرانی کرده است که امکان دارد آمریکا در ماه آینده میلادی شاهد بیش از ۱۰۰ هزار مورد مرگ در اثر ویروس کرونا باشد.

کاتالیزور مشروط فلز زرد

تحلیلگران بازار بر این باورند که بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مد نظر جو بایدن می‌تواند کاتالیزور قدرتمندی برای افزایش قیمت طلا باشد؛ به ویژه اینکه کمیته مالی مجلس سنا به اتفاق آرا نامزدی جنت یلن برای تصدی وزارت خزانه‌داری آمریکا را تایید کرده است. یلن در اغلب صحبت‌های خود و به ویژه در سخنان خود در برابر نمایندگان کنگره از لزوم افزایش هزینه‌ها در راستای کمک به اقتصاد آمریکا سخن به میان آورده است. اما دو شرط مهم برای تاثیر این کاتالیزور بر قیمت طلا وجود دارد؛ فرم و جزئیات این بسته و همچنین مقدار سرعت تصویب و اجرای این بسته عوامل مهمی هستند که در شدت تاثیر بسته محرک مالی بر بازارها بسیار موثرند. در حقیقت مساله اصلی این است که هنوز کار این بسته تمام نشده است و این امکان وجود دارد که جو بایدن با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شود. به همین دلیل بسیاری هنوز بر این باورند که سرنوشت این بسته هنوز مشخص نیست. این نااطمینانی از اینکه در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد به احتمال زیاد سبب به وجود آمدن ترس‌های زیادی در بازارها خواهد شد. با اینکه رقم هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار به اندازه کافی برای بازارهایی مانند طلا سیگنالی صعودی به حساب می‌آید اما اکنون نگرانی بر سر آن است که این بسته با چه سرعتی به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تزریق خواهد شد.

بسته جدید هوشمندانه است

با وجود تمام این عوامل همچنان چشم‌انداز بلندمدت عوامل کلان اقتصادی، برای طلا صعودی است و بسته حمایتی جدید نیز بیش از گذشته خاصیت تورمی دارد؛ به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران، چشم‌انداز بلندمدت قیمت طلا را فارغ از اتفاقات کنونی صعودی می‌دانند. شهادت جنت یلن در کنگره به خوبی نشان داد که احتمالا دولت جدید ایالات متحده مخارج خود را برای حمایت از اقتصاد افزایش دهد. یلن در بخش مهمی از صحبت‌های خود مخصوصا برای بازارها گفت بدون عکس‌العمل مناسب و اقدامات بیشتر، ما ریسک یک رکود اقتصادی طولانی‌تر و دردناک‌تر را به جان می‌خریم و در آینده، اقتصاد مجبور به تحمل زخم بزرگ‌تری خواهد بود. یلن در صحبت‌های خود همچنین افزود نه من و نه رئیس‌جمهور بایدن به افزایش بار بدهی دولت بی‌اعتنا نبوده‌ایم اما در حال حاضر و با توجه به اینکه نرخ‌های بهره در سطح پایین تاریخی خود قرار دارند هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توان انجام داد اقدامی در ابعاد بزرگ است.

نجات‌دهنده طلا

در صورتی که بسته محرک مالی جدید به تصویب برسد در حقیقت عامل اصلی که پشتوانه رالی صعودی بعدی طلا خواهد بود نرخ تورم است. بازار اوراق بهره با افزایش نرخ بازدهی این اوراق در حقیقت سیگنالی پیش‌نگر مبنی بر افزایش نرخ بهره را صادر کرده است. از نظر کارشناسان بازار طلایی که اکنون در بازه مشخصی ماه‌ها است که گرفتار شده است در صورت افزایش قابل توجه نرخ تورم توانایی گذر از این محدوده را دارد. زمانی که تمام مردم به کارهای خود بازگردند در آن هنگام است که احتمالا اقتصاد با کمبود عرضه مواجه و همین موضوع سبب افزایش نرخ تورم خواهد شد.  این در حالی است که برخی از اقتصاددانان نگران این موضوع هستند که شاید فدرال‌رزرو توانایی کنترل سرعت بالای تورم احتمالی را نداشته باشد. به احتمال زیاد مقامات فدرال رزرو در فصل اول سال جاری میلادی دست به کنترل نرخ تورم بزنند تا اطمینان حاصل کنند که تورم در محدوده ۲ درصد باقی خواهد ماند اما در صورتی که مقامات فدرال رزرو قادر به کنترل نرخ تورم نباشند، آنگاه شاید این نرخ به محدوده‌های بالاتری برسد.

محدوده قیمتی طلا

اغلب کارشناسان و معامله‌گران خرد، طلا در هفته آینده را صعودی می‌بینند. ۶۰ درصد از تحلیلگران وال‌استریتی در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو انتظار دارند قیمت طلا در هفته آینده افزایش پیدا کند و از سوی دیگر ۲۰ درصد انتظار کاهش قیمت طلا را دارند و ۲۰ درصد باقی‌مانده بر این باورند که ارزش فلز زرد در هفته پیش‌رو تغییرات چندانی نخواهد داشت. همچنین سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریتی نظرسنجی سایت کیتکو نیز اغلب بر افزایشی بودن قیمت طلا نظر دارند. ۶۷ درصد از این سرمایه‌گذاران خرد باور دارند که ارزش طلا هفته آینده افزایشی خواهد بود در حالی که فقط ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا باور دارند. در صورتی که طلا بتواند طبق پیش‌بینی‌ها روندی صعودی را پیش بگیرد در ابتدا وارد بازه ۱۸۷۲ تا ۱۹۰۰ دلاری خواهد شد. در صورتی که بسته حمایتی بدون مشکل خاصی به تصویب برسد عبور طلا از مرز ۱۹۰۰ دلاری نیز کار سختی نخواهد بود.  گروهی دیگر از تحلیلگران نیز بازه نوسان طلا در محدوده کنونی را بازه بزرگ‌تری می‌دانند. از نظر این کارشناسان تا زمانی که طلا میان بازه ۱۷۶۶ تا ۱۹۶۵ دلاری نوسان کند طلا مسیر جدیدی را آغاز نخواهد کرد. اما در صورتی که طلا بتواند از مرز ۱۹۶۵ دلاری عبور کند به این معناست که فلز زرد آماده رالی جدید صعودی است.