بالاترین و پایین‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه

در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل، گروه‌های «روغن‌ها و چربی‌ها» با ۹۰درصد، گروه«میوه و خشکبار» با ۷/ ۷۸درصد و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با ۴/ ۷۳ درصد بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را داشته‌اند. در مقایسه با آذر ۱۳۹۹ گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» جایگزین گروه حمل‌و‌نقل شده است. همچنین گروه «آب، برق و سوخت» با ۱/ ۱۵ درصد کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را دارند.

براساس گزارش مرکز آمار تحت نظارت وزارت رفاه، گروه‌های «اجاره» و «حمل‌و‌نقل» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه داشته‌اند. گروه اجاره در این ماه با ضریب تاثیر ۸/ ۸۸۷ بالاترین تاثیر و گروه خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (خدمت) با ضریب تاثیر ۷/ ۱۹ کمترین اثرگذاری بر تورم نقطه‌ای آذرماه را داشته‌اند. در میان ضرایب اثر‌گذار بر تورم نقطه‌به‌نقطه در دی‌ماه، تنها گروه خدمت ضریب تاثیر‌ کمتر از۲۰‌ را ثبت کرده‌است. در میان گروه‌های موثر بر تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه گروه‌هایی مانند دخانیات، آموزش و ارتباطات نیز با ثبت ضرایب دو رقمی در میان گروه‌های کم‌تاثیر بر تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه قرار دارند. از طرفی اثرگذارترین گروه‌ها بر تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه پس از دو گروه اجاره و حمل‌و‌نقل، مربوط به گروه‌های نان و غلات، میوه و خشکبار، بهداشت و درمان و... قرار گرفته‌اند.

در بررسی تورم نقطه‌به‌نقطه ثبت‌شده در دی‌ماه، بالاترین تورم ثبت‌شده مربوط به گروه روغن‌ها و چربی‌ها است. تورم نقطه‌به‌نقطه ثبت‌شده در دی‌ماه برای این گروه ۹۰ درصد ثبت شده‌است. این در حالی است که گروه‌های دیگر همچون میوه و خشکبار و گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ در تورم نقطه‌به‌نقطه به ترتیب ارقام ۷/ ۷۸درصد و ۴/ ۷۳‌درصد را ثبت کرده‌اند. گروه‌های اجاره و حمل‌و‌نقل با وجود اثرگذاری بالا بر تورم این ماه ولی بالاترین تورم‌ها را ثبت نکرده‌اند؛ به‌طوری‌که تورم نقطه‌به‌نقطه گروه حمل‌و‌نقل ۶۲ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه گروه اجاره ۹/ ۲۸ درصد عنوان شده‌اند. در این ماه، پایین‌ترین تورم‌های نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه آب، برق و سوخت با ۱/ ۱۵ درصد و گروه آموزش با تورم ۶/ ۲۱ درصد ثبت شده‌است.

سه اثرگذار تورمی در ۱۲ ماه اخیر

براساس گزارش تحلیلی مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت رفاه، در میان گروه‌های مصرفی منتخب، سه گروه اجاره، حمل‌و‌نقل و نان و غلات نسبت به سایر گروه‌های مصرفی خانوار، اثرگذاری بالاتری بر نرخ تورم ۱۲‌ماهه منتهی به دی‌ماه داشته‌اند. در این گزارش، ضریب تاثیر گروه اجاره ۸۱۱، برای گروه حمل‌و‌نقل ۴/ ۶۱۵ و ضریب تاثیر گروه نان و غلات و بهداشت و درمان به ترتیب ۸/ ۲۸۴ و ۵/ ۱۹۳ برآورد شده است.

در این ماه گروه‌های حمل‌و‌نقل با ۴/ ۶۵درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه (نوشابه‌های غیر‌الکلی) با ۴۳ درصد و نان و غلات با ۷/ ۴۲ درصد بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را داشته‌اند که در مقایسه با آذر ۱۳۹۹ نیز همین روال بوده‌است.

گروه‌های آب، برق و سوخت با ۸/ ۸ درصد و محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر با ۵/ ۱۲ درصد، کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را داشته‌اند.

سه موج تورمی در روستا و شهر

بررسی روند تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی طی ۱۴ سال؛ (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸)، نشان می‌دهد، تورم سالانه مناطق روستایی در اکثر سال‌ها رقم بالاتری را نسبت به مناطق شهری به‌ثبت رسانده است. مشاهده روند تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی طی سال‌های ۸۴ تا ۹۸، از سه موج تورمی خبر می‌دهد. در گزارش تحلیلی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، افزایش تورم در موج اول در سال ۱۳۸۷، حاصل افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور دانسته شده ‌است. موج دوم تورم در سال‌های ۱۳۹۰تا ۱۳۹۲ مرتبط به دور اول تحریم‌ها دانسته شده‌است. همچنین بررسی روند تورم سالانه مناطق شهری و روستایی، از تغییرات حدود ۳۰ واحدی در این تورم‌ها در دهه اخیر خبر می‌دهد. کمترین رقم تورم سالانه مناطق روستایی در سال‌های اخیر رقم ۲/ ۷ در سال ۱۳۹۵ و بالاترین رقم تورم ثبت‌شده برای این مناطق ۳/ ۳۷ واحد مربوط به سال ۱۳۹۸ به‌دست آمده‌است. برای مناطق شهری کمترین رقم تورم سالانه ثبت‌شده مربوط به سال ۱۳۹۵، رقم ۸/ ۶ بوده است. بالاترین رقم ثبت‌شده نیز مربوط به سال ۱۳۹۸، رقم ۴/ ۳۴ برای تورم مناطق شهری ثبت شده‌است. شایان‌ توجه است از دهه ۱۳۸۰ تاکنون، نرخ تورم تک رقمی فقط طی دو سال پیاپی ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶در مناطق شهری و روستایی، ثبت شده است.

اجاره خانه، حرف اول دی‌ماه

براساس گزارش تحلیلی منتشر شده توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، تاثیر گروه‌ها و طبقات کالایی بر نرخ تورم ماهانه گروه‌های «اجاره»، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» و «‌بهداشت و درمان» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم ماهانه دی داشته‌اند‌ به‌طوری‌که ضریب تاثیر گروه اجاره ۹/ ۷۹ و برای گروه لبنیات و تخم‌مرغ ۴/ ۲۴ و برای گروه بهداشت رقم ۷/ ۲۰ برآورد شده است. از طرفی در آذرماه نسبت به آبان ماه، گروه‌های گروه گوشت قرمز و ماکیان با ضریب تاثیر منفی ۷/ ۴۳ و گروه آب، برق و سوخت با ضریب تاثیر منفی ۴/ ۱۱ و گروه سبزی‌ها و حبوبات با ضریب تاثیر منفی ۷/ ۲ سه‌گروهی هستند که اثر کاهشی بر تورم ماهانه دی‌ماه داشته‌اند.

در دی‌ماه نسبت به آذرماه سال‌جاری، گروه‌های شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷/ ۸درصد، گروه کالاهای روغن مایع، روغن نباتی جامد و کره پاستوریزه با ۳/ ۸ درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه را ثبت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تولید ناشی از بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی و تغییر نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه روغن‌ها در افزایش قیمت این اقلام تاثیرگذار بوده است. در دی‌ماه مرغ ماشینی با منفی ۵/ ۸درصد و گروه آب و برق و سوخت با منفی ۶/ ۲ درصد و گروه کالایی گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه و کاهو با منفی ۹/ ۰درصد پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه را داشته‌اند.