تغییرات ماهانه قیمتی گروه‌های خوراکی

در دی‌ماه ١٣٩٩ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور ثبت شده است. در گروه نان و غلات، اقلام «شیرینی‌خشک» با ۵/ ۶ درصد و «رشته آش» با ۴درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، اقلام «کنسرو ماهی تن» با ۴/ ۴ درصد و «ماهی قزل‌آلا» با ۲/ ۴ درصد، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این ماه «مرغ‌ماشینی» با ۲۳ درصد، «گوشت گوسفند» با ۸/ ۰ درصد و «گوشت گاو یا گوساله» با ۵/ ۰ درصد کاهش قیمت نسبت به آذرماه همراه بوده است. در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن‌، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم‌مرغ ماشینی» با ۶/ ۱۷ درصد، «پنیر‌ایرانی پاستوریزه» با ۸/ ۱۰ درصد و «خامه پاستوریزه» با ۸/ ۷ درصد بوده است.

درگروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «موز» با ۱/ ۲۱ درصد و «انار» با ۱۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در دی‌ماه متوسط قیمت «لیمو ترش» ۶/ ۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. در خوراکی‌های گروه سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «خیار» با ۶/ ۱۵ درصد و «بادمجان» با ۹/ ۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در این گروه قیمت اقلام «گوجه‌فرنگی» با ۶/ ۱۶ درصد و «فلفل دلمه‌ای» با ۵/ ۱۴ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «چای خارجی بسته‌ای» با ۹/ ۴درصد و «سس مایونز» با ۲/ ۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

بالاترین تورم‌های ماه دی

بیشترین افزایش قیمت در دی‌ماه نسبت به آذرماه مربوط به موز بوده است. موز در دی‌ماه با ۲۱ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته به‌طور متوسط با قیمت کیلویی ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفته است. بر اساس این گزارش در دی‌ماه یک کیلو موز حداقل با ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر با قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفته است. البته قابل توجه است، در گزارش مرکز آمار اعداد مربوط به قیمت کالاهای خوراکی بیان شده مربوط به کمترین و بیشترین میانگین قیمت در سطح استان‌ها است و بدیهی است که کمترین و بیشترین مشاهدات با دامنه بیشتری از این اعداد باشد.

رتبه دوم تورم ماهانه دی‌ماه خوراکی‌ها مربوط به تخم‌مرغ است. هر اندازه می‌توان از مصرف موز برای قیمت بالای آن چشم‌پوشی کرد ولی از تخم‌مرغ نمی‌توان. تخم‌مرغ در دی‌ماه رکورد قیمتی خود را شکست. براساس گزارش مرکز آمار در دی‌ماه تخم‌مرغ ماشینی تورم ماهانه ۶/ ۱۷ درصدی را به ثبت رسانده است. این تورم برای کل ایران است در حالی که تورم این خوراکی در تهران و... بسیار بیشتر از برخی شهر‌های دیگر کشور بوده است. مسوولان افزایش قیمت این آخرین منبع پروتئینی خانوارهای ایرانی را جدا از بحث افزایش قیمت نهاده‌های مورد استفاده در مرغداری‌ها به آشفتگی سیستم توزیع این کالای اساسی نسبت داده‌اند.

سومین خوراکی که در اولین ماه زمستان یکی از بالاترین تورم‌های ماهانه را ثبت کرده خیار است. خیار در دی‌ماه تورم ماهانه ۶/ ۱۵درصدی ثبت کرده است. به‌طور متوسط در دی‌ماه خیار در هر کیلو با قیمتی بیش از ۱۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است، این در حالی است که قیمت یک کیلو خیار در آذرماه به‌طور متوسط با قیمتی کمتر از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس خانوارها قرار گرفته بود. خیار در دی‌ماه سال گذشته با قیمت ۵هزار و ۹۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت و با این حال تورم نقطه‌به‌نقطه آن ۶/ ۷۵ درصد برآورد شده است.

تورم‌های سه رقمی

بررسی تورم نقطه‌ای دی‌ماه نشان می‌دهد سبد خوراکی‌های مصرفی دی‌ماه ۱۰ خوراکی با تورم‌های سه رقمی را در خود جای داده است. تورم نقطه‌ای برنج خارجی درجه یک در دی‌ماه ۷/ ۱۴۸ درصد ثبت شده است. این در حالی است که روند کاهشی تورم ماهانه برنج قبل از دی‌ماه آغاز شده بوده و درصد تغییرات قیمت یک کیلو برنج خارجی درجه یک نسبت به قیمت در آذرماه یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.  خامه پاستوریزه با تورم نقطه‌ای ۳۲/ ۱۱۶درصد ، تخم‌مرغ و روغن نباتی جامد با تورم ۲/ ۱۱۳ درصد، کره پاستوریزه با تورم ۱۰۷ درصد و موز با تورم ۱۴۰ درصد نمونه‌های بارزی از تورم نقطه‌ای سه رقمی در دی‌ماه بوده‌اند. تورم‌های سه رقمی از گروه حبوبات هم سر درآورده بودند. لوبیا قرمز و عدس و لپه تورم‌هایی بیش از ۱۰۰ درصد را در دی‌ماه ثبت کرده‌اند. عدس به عنوان گران‌ترین حبوبات دی‌ماه با تورم ۵/ ۱۵۹ درصدی ظاهر شده و لوبیا قرمز و لپه به ترتیب با تورم‌های ۱۱۲درصد و ۵/ ۱۴۵درصد در دسترس خانوارها قرار گرفته بوده‌اند. با این وجود بالاترین تورم نقطه‌ای دی‌ماه مربوط به میوهی زمستانی پرتقال با تورم ۲/ ۱۶۴ درصدی است. پرتقال در اولین ماه زمستانی سال ۹۹ حداقل با قیمت ۱۰هزار و ۳۰۰ تومان و حداکثر با قیمت کیلویی ۱۹هزار تومان در میوه فروشی‌های سراسر کشور موجود بوده است.

نکته جالب توجه در میان تورم‌های نقطه‌ای ثبت شده در دی‌ماه مربوط به تورم منفی یک درصدی برای گوجه‌فرنگی است. گوجه‌فرنگی در دی‌ماه سال گذشته ۸ هزار و ۳۰۰ تومان قابل خریداری بوده و در دی‌ماه سال‌جاری با قیمت ۸هزار و ۲۰۰ تومان قابلیت خریداری داشته، با این وجود افزایش قیمت برای رب گوجه‌فرنگی که فرآورده آن است، به میزان بیش از ۱۰ برابر تورم گوجه‌فرنگی ثبت شده است. درصد افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۷/ ۱ درصد و نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۶/ ۱۰ درصد ثبت شده است. به این ترتیب و با وجود ۱۰ برابری تورم نقطه‌ای رب گوجه‌فرنگی نسبت به خود گوجه‌فرنگی این دو در رتبه‌های اول و دوم پایین‌ترین تورم‌های نقطه‌ای دی‌ماه قرار دارند.