به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در روز جمعه نشان داد تورم هم در ماه گذشته میلادی رو به افزایش بوده است ولی افزایش تورم بالاتر از ۲ درصد هدف فدرال رزرو سیاست‌گذاران را نگران نمی‌کند و بانک مرکزی آمریکا احتمالا سیاست پولی خود را در بحبوحه مبارزه با همه‌گیری کرونا ادامه می‌دهد.

هزینه مصرف‌کنندگان که بیش از ۲ درصد از فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را شامل می‌شود، ۲/ ۰ درصد در ماه گذشته پایین آمده است. هزینه مصرف‌کنندگان در بیمارستان‌ها هم از ترس مواجهه با ویروس کرونا پایین آمده چون مردم از رفتن به بیمارستان خودداری می‌کنند.  

خانواده‌ها همچنین هزینه تفریحات خود را کاهش داده‌اند. هزینه مصرف‌کنندگان ۶/ ۰ درصد در نوامبر کاهش یافته بود. اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند این روند در ماه دسامبر برابر با ۴/ ۰ درصد باشد اما کاهش هزینه مصرف‌کنندگان با احتساب تورم در ماه دسامبر برابر با ۶/ ۰ درصد بود. بازار سهام آمریکا هم کاهش داشته است. ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم دنیا ثابت بوده و قیمت‌های خزانه‌داری آمریکا هم روند نزولی داشته است.

انتظار می‌رود رشد اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه اول سال جدید میلادی تا ۲ درصد کاهش یابد. این رقم تا فصل تابستان بالا می‌رود چون دولت ۹۰۰ میلیارد دلار کمک‌های اضافی در ماه دسامبر تصویب کرده و انتظار می‌رود توزیع واکسن کرونا هم گسترش یابد.

تورم هم افزایش یافته و شاخص قیمت برای مصرف‌کنندگان غیر از مواد غذایی و انرژی ۳/ ۰ درصد بالا رفته است.