دمای منفی طلا در ژانویه 2021

در بازار بیت‌کوین نیز، به‌رغم توقف و نوسان این ارز دیجیتال پس از رسیدن به اوج قیمت در ۱۰ ژانویه، ارزش بزرگ‌ترین رمزارز جهان طی ماه اول بیش از ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد، البته با توجه به تعطیل نشدن بازار بیت‌کوین هنوز یک روز معاملاتی تا پایان کار بیت‌کوین در ماه ژانویه مانده است. روز جمعه با اضافه شدن هشتگ بیت‌کوین به صفحه ایلان ماسک، قیمت بیت‌کوین جهشی ۱۴درصدی را تجربه کرد و برای ساعاتی تا قیمت ۳۸ هزار دلاری افزایش یافت. با این وجود روز گذشته قیمت بیت‌کوین در کانال ۳۳ هزار دلاری معامله شد.

طلا به‌دنبال نقره

طلا در روز جمعه که آخرین روز معاملاتی ماه ژانویه به حساب می‌آید با رشد ۲۷/ ۰ درصدی توانست جایگاه خود در میانه کانال ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند؛ یکی از دلایلی که کارشناسان از آن به‌عنوان صعود قیمت طلا در روز جمعه یاد کردند، دنبال کردن روند صعودی نقره توسط طلا بود. این در حالی است که معمولا بازار نقره به نوسانات قیمت در بازار طلا واکنش نشان می‌دهد. نقره در دو روز پایانی ماه ژانویه حدود ۷ درصد افزایش قیمت داشت تا ارزش آن به مرز ۲۷ دلاری برسد. بارت ملک رئیس بخش جهانی در TD Securities در این باره گفت: ما شاهد جهش‌های خوبی در بازار طلا و نقره بودیم و به نظر می‌رسد فعلا اشتیاق برای نقره در بازارها بیشتر باشد. همچنین پیتر هاگ، کارشناس تجارت جهانی در سایت کیتکو در این باره گفت به‌طور معمول نقره به طلا واکشن نشان می‌دهد، اما در حال حاضر طلا در حال واکنش نشان دادن به نقره است. به نظر می‌رسد افزایش علاقه به نقره چه در بخش فیزیکی و چه در بخش صندوق‌های قابل معامله در بورس در نهایت سبب افزایش ارزش نقره و سپس طلا شوند. همین همبستگی مثبت قیمت نقره و طلا سبب شده است تا تحلیلگران به این امیدوار باشند که قیمت هر اونس طلا در هفته آینده بتواند تلاشی در جهت رسیدن به مرز ۱۹۰۰ دلاری را آغاز کند. بارت ملک معتقد است این فلزهای ارزشمند محرک‌های یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها مقدار نوسان بیشتر نقره نسبت به طلاست.

علائم هشدار

تحلیلگران هشدار می‌دهند که همواره افزایش علاقه ناگهانی به بازار فلزهای زرد می‌تواند با یک اصلاح قیمتی بزرگ همراه باشد؛ از نظر این گروه هنوز برای طلا زود است تا افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته باشد؛ از طرفی دلار آمریکا توانسته تا حدودی ارزش خود را حفظ کند و از طرفی بسته حمایتی جو بایدن که امیدهای زیادی در بازار به وجود آورده، هنوز به تصویب نرسیده است. شاخص دلار در روز جمعه در میانه کانال ۹۰ واحدی به نوسان پرداخت تا عملکرد ماه ژانویه آن به مثبت ۷۲/ ۰ درصد برسد؛ درحالی‌که شاخص دلار کار خود را در سال ۲۰۲۰ زیر مرز ۹۰ واحدی به پایان برده بود، در ماه اول سال‌جاری توانست بیش از نیم واحد از ارزش خود را احیا کند.

تناقض طلا و نقره

نکته جالب دیگر در مورد بازار طلا و نقره اینکه آخرین باری که نقره در حوالی قیمت کنونی‌اش نوسان می‌کرد، طلا در حال نوسان پیرامون قله قیمتی خود در نزدیکی مرز ۲۰۶۰ دلار بود. در حقیقت در حالی نقره فقط یک دلار با قیمت آن مقطع فاصله دارد که طلا حدود ۲۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت آن دوره در حال معامله است. سوالی که پیش می‌آید آن است آیا نقره بیش از حد ارزش‌گذاری شده است یا طلا آماده افزایش قیمت است؟ با این وجود تحلیلگران تکنیکال بازار بر این باورند در صورتی که نقره همچنان به عملکرد خوب خود ادامه دهد این امکان وجود دارد که در هفته آینده طلا بتواند ابتدا به مرز ۱۸۷۲ دلاری حرکت کند و در صورت عبور از آن به سوی فتح مرز ۱۹۰۰ دلار حرکت کند. از سوی دیگر اگر طلا به زیر مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کند آنگاه احتمال فروش تا مرز قیمتی ۱۷۴۰ دلار نیز هست.

۴ عامل پشتوانه طلا

جدا از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت طلا و عوامل محرک آن، در بلندمدت می‌توان سلسله‌ای از عوامل پشتیبان قیمت طلا را برشمرد؛ چاپ پول قابل‌توجه، اقدامات حمایتی بیشتر، اقدامات حمایتی فدرال رزرو، ریسک افزایش تورم و همچنین احتمال ادامه مشکلات ژئوپلیتیک آمریکا و چین سبب شده تا تحلیلگران مجموعه شرایط برای طلا را مثبت ارزیابی کنند. به همین دلیل سال‌جاری می‌تواند سال خوبی برای فلزهای گرانبها از جمله طلا و نقره باشد. در ماه‌های آینده انتظار نمی‌رود که نرخ‌ بهره افزایش پیدا کند و از سوی دیگر فدرال رزرو به دلیل افزایش نااطمینانی‌های پاندمی کرونا، موضعی کاملا حمایتی را اتخاذ کرده است. از نظر اقتصاددانان هنوز حمایت‌های زیادی برای اقتصاد لازم است تا وضعیت بازار کار به سطح قبل از کرونا بازگردد.

نگاه‌ها به بازار کار آمریکا

مهم‌ترین گزارشی که در هفته آینده منتشر می‌شود، مربوط به وضعیت اشتغال آمریکا در ماه ژانویه است. پس از اینکه در ماه سپتامبر بازار کار آمریکا در حدود ۱۴۰ هزار شغل را از دست داد و پس از ماه‌ها پیشروی در مسیر ریکاوری، عقبگردی بزرگ داشت، اکنون بازارها به انتظار آن هستند تا عملکرد اقتصاد در اولین ماه سال‌جاری را ارزیابی کنند. تحلیلگران انتظار دارند که عملکرد بازار کار در ماه ژانویه به طرز خفیفی مثبت باشد اما با توجه به اینکه محدودیت‌های کالیفرنیا به زودی لغو می‌شود احتمالا ماه فوریه این بازار عملکرد بهتری داشته باشد.