پارازیت سیاسی روی موج دلار

چنین افتی معامله‌گران را نسبت به ادامه کاهش قیمت‌ها امیدوار کرده بود. با این حال، به گفته فعالان، رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخ مقامات دولتی به این اتفاق باعث شد که نوسان‌گیران در بازار موقعیت خرید بگیرند و بتوانند دلار را نه‌تنها در کانال ۲۴ هزار تومانی حفظ کنند که به سوی سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی ببرند. عدم حضور رئیس‌جمهوری در جلسه مجلس نیز برای بازیگران ارزی به آن معنا بود که سطح اختلافات داخلی در اندازه‌ای است که به راحتی اجماع بین آن‌ها به دست نخواهد آمد. این مساله از آن جهت برای بازار اهمیت دارد که تصور می‌کنند، برای مذاکره با آمریکا و بازگشت به برجام نیز روند ساده‌ای از لحاظ هماهنگی‌های داخلی وجود نخواهد داشت.

متغیرهای دیگر رشد اسکناس آمریکایی

گروهی از فعالان باور داشتند، افزایش قیمت دلار در روز چهارم هفته ارتباطی با اتفاقات سیاسی نداشت. از نگاه آنها طبیعی بود که معامله‌گران فنی در مرز ۲۴ هزار تومانی خریدهای خود را بالاتر ببرند، چرا که می‌دانستند از دست دادن این مرز می‌تواند منجر به ضرر بیشتر مال‌داران دلار شود. تحلیل‌گران فنی بارها عنوان کرده‌اند محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی در بازار ارز از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که دلار این سطح را از دست بدهد، با کاهش شدید قیمت مواجه خواهد شد. به نظر می‌رسد همین موضوع موجب شد که خریداران پیش از رسیدن دلار به محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، در همان کانال ۲۴ هزار تومانی وارد بازار شوند.

عده دیگری از فعالان باور داشتند افزایش تقاضای حواله‌ای زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شد. روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم تا سطح ۶ هزار و ۷۵۰ تومانی بالا رفت. با این سطح از حواله درهم ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست تا محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی نیز رشد کند. به گفته بازیگران فنی تا زمانی که درهم بالای محدوده ۶هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد،‌ احتمال افت معنادار قیمت دلار در بازار داخلی دشوار خواهد بود.

سکه پشت خط ۱۱ میلیون

روز سه‌شنبه، سکه امامی از مسیر نزولی خارج شد، ولی نتوانست از مرز ۱۱ میلیون تومانی عبور کند. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۳۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید. یکی از عواملی که موجب شد، رشد بهای سکه در بازار داخلی محدود شود، کاهش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه، ‌بهای طلای جهانی به زیر محدوده هزار و ۸۵۰دلار رفته بود و این مساله در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی، تاثیر کاهشی داشت.

از نگاه تحلیلگران فنی، دیروز اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نداد و سکه در همان زندان روزهای اخیر خود جا‌به‌جا شد. کف قیمت سکه در روزهای اخیر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و سقف قیمت در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. قیمت سکه بارها بین دو کانال ۱۰ و ۱۱ میلیون تومانی جا‌به‌جا شده است، ولی نقاط کف و سقف تغییر نکرده‌اند. به گفته فعالان، در صورتی که محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی از دست برود، موج نزولی بازار سکه را فرا خواهد گرفت؛ با این حال، تا زمانی که قیمت بالای محدوده ۱۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نیز نرفته است،‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت‌ها را داشت. به نظر می‌رسد بازار سکه در وضعیت انتظاری قرار دارد و در روزهای آینده تکلیف مسیر صعودی و نزولی دلار مشخص خواهد شد. حباب سکه در شرایط کنونی مثبت است و سکه‌بازان همچنان انتظار افزایش قیمت دلار یا اونس طلا را دارند.

سقوط طلا به زیر مرز ۱۸۴۰ دلار

طلا روز گذشته در بازار جهانی در معاملات میانه روز به یک‌باره به زیر مرز ۱۸۴۰ دلاری سقوط کرد. این در حالی بود که قیمت طلا در روز دوشنبه ۱۸۶۰ دلار بود و ارزش این فلز گرانبها طی روز گذشته بیش از یک‌درصد کاهش پیدا کرده است. گمانه‌زنی‌ها درباره مقاومت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در برابر بسته محرک مالی پیشنهادی بایدن و ارائه آمارهای فاز سوم اسپوتنیک، واکسن کرونای روسی از جمله عواملی است که برای سقوط قیمت اونس حدس زده می‌شود. در حالی طلا ماه فوریه را نزولی آغاز کرده است که ماه ژانویه نیز با سقوط ۶/ ۲ درصدی قیمت فلز زرد همراه بود.