سقوط طلا به قعر دو ماهه

نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله نیز به‌طور موازی با دلار، در هفته‌ای که گذشت بیش از ۸/ ۷ درصد افزایش پیدا کرد تا در حوالی مرز ۱۵/ ۱درصدی نوسان کند. تحلیلگران درباره نوسانات روزهای گذشته طلا عنوان کردند، پس از اولین ورود قیمت فلز زرد به کانال ۱۷۰۰ دلاری علاقه معامله‌گران به خرید افزایش پیدا کرد و این موضوع از جریان ورودی صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز مشهود بود.  SPDR Gold Trust که بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا است، روز پنج‌شنبه شاهد بزرگ‌ترین جریان ورودی خالص از ۱۵ژانویه تاکنون بود.

همچنین بعدازظهر روز گذشته گزارش بازار کار آمریکا در ماه ژانویه منتشر شد؛ گزارشی که ضعیف‌تر از مقدار پیش‌بینی‌ها بود. در حالی طبق این گزارش در اولین ماه از سال جاری ۴۹هزار شغل جدید به بازار کار آمریکا اضافه شده است که اصلاح داده‌های ماه دسامبر حکایت از تعداد شغل‌های از دست رفته بیشتری در ماه آخر سال گذشته دارد. فردا گزارش مفصل بازار کار آمریکا در همین صفحه به چاپ خواهد رسید.

کاهش جذابیت طلا در کوتاه‌مدت

طلا در حال‌حاضر در حال ضربه خوردن از افزایش جذابیت بازارهای موازی خود است؛ در حقیقت افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌‎داری سبب شده است تا نگهداری پول در این بازار از سرمایه‌گذاری در بازار طلا جذاب‌تر باشد. از سوی دیگر افزایش حدودا یک درصدی دلار آمریکا نیز که سبب ثبت بهترین هفته دلار در سه ماه گذشته شده است، فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد آورده است. در حقیقت با افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری، پتانسیل طلا برای پوشش ریسک سرمایه در برابر تورم اکنون کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

طلا و ریکاوری

اما تحلیلگران بر این باورند با اینکه به احتمال زیاد طلا در کوتاه‌مدت احتمالا با فشار نزولی شدیدی مواجه خواهد شد، اما در فصل دوم و پس از سرعت‌گرفتن ریکاوری اقتصادی، احتمالا با افزایش تورم ناشی از افزایش تقاضا طلا مجددا وضعیت خوبی در بازارها پیدا خواهد کرد. در حقیقت پیش‌بینی می‌شود پس از افزایش توزیع واکسن و بازگشت فعالیت‌ها به سطح نرمال، میزان تقاضا به یک‌باره جهش چشمگیری داشته باشد و همین موضوع احتمالا سبب افزایش نرخ تورم خواهد شد.

سرنوشت مشابه فلزات ارزشمند

نقره نیز که در هفته‌های گذشته بسیار خبرسازتر از طلا بود، در حالی قیمت خود را در میانه کانال ۲۶ دلاری به پایان برد که پس از دو هفته صعودی، هفته گذشته را با نزول ۲‌درصدی پشت‌سر گذاشت. گروهی از تحلیلگران بر این باورند که پس از فروکش تب سرمایه‌گذاران مجازی در بازار نقره مجددا این فلز الگوی حرکتی مشابه با طلا را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل این گروه بر این باورند که نقره می‌تواند در هفته‌های آینده حتی تا قیمت ۲۲ دلاری نیز کاهش پیدا کند اما پس از آن با افزایش سرعت ریکاوری اقتصادی و افزایش تقاضای نقره در بازارها، مجددا مسیری صعودی را در پیش بگیرد و این مرتبه با پشتیبانی عوامل بنیادی حرکت خود را به سوی مرز ۳۰ دلاری آغاز کند. همچنین از نظر تحلیلگران بازار فلزات گرانبها، برنامه‌های بایدن درباره انرژی‌های پاک و به‌ویژه انرژی‌های خورشیدی، نقره که مصرف بالایی در این بخش دارد می‌تواند با افزایش تقاضا مواجه شود.