سال بد اقتصاد انگلیس

داده‌های رشد اقتصادی بریتانیا نشان می‌دهد، اقتصاد این کشور در سال گذشته بدترین عملکرد خود را در ۳۰۰ سال گذشته به ثبت رسانده است؛ اعدادی که به خوبی عمق صدمات وارد شده از سوی پاندمی کرونا به ششمین اقتصاد بزرگ دنیا را نشان می‌دهد. آخرین بار اقتصاد این کشور در سال ۱۷۰۹، در فصلی که سردترین زمستان اروپا در ۵۰۰ سال اخیر بود، عملکرد بدتری داشته است. بر اساس گزارش رسمی منتشر شده اقتصاد این کشور در سالی که دنیا درگیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی و اقدامات محدودکننده بود، ۹/ ۹ درصد کوچک شده است و به عبارت دیگر یک دهم از اقتصاد بریتانیا از بین رفته است. با این وجود اقتصاد بریتانیا هنوز ۳/ ۶ درصد کوچکتر از ماه فوریه سال ۲۰۲۰، یعنی زمان آغاز پاندمی کرونا است. با اینکه داده‌های ماه‌های پایانی نشان می‌دهد اقتصاد این کشور، مسیر ریکاوری خود را پیدا کرده و در سال‌جاری به‌دنبال پوشش خسارات وارده است، اما به‌دلیل وضع محدودیت‌های جدید کرونایی در این کشور بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است اقتصاد این کشور در سه ماه اول سال‌جاری میلادی ۴ درصد دیگر منقبض شود. در نهایت پیش‌بینی می‌شود ششمین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۲ بتواند به حجم قبل از کرونای خود بازگردد.

ماه‌های امیدوارکننده

بخش امیدوارکننده داده‌های رشد اقتصادی بریتانیا، مربوط به بازه میان ماه‌های اکتبر تا دسامبر (فصل چهارم سال) است که حاکی از رشد یک درصدی تولید ناخالص داخلی در این مدت است. با اینکه این احتمال وجود دارد که مجددا اقتصاد بریتانیا به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده جدید منقبض شود، اما روند اقتصاد این کشور نشان می‌دهد که این اقتصاد در سه ماه‌ پیش رو از رکود خارج خواهد شد. دین ترنر، اقتصاددان در UBS Global Wealth Management در این مورد گفت زمانی که محدودیت‌های کرونایی کاهش پیدا کند، ما انتظار داریم اقتصاد بریتانیا با سرعت بالایی به ریکاوری خود ادامه دهد.

سازگاری با کرونا

حجم اقتصاد بریتانیا در آخرین ماه سال گذشته به تنهایی ۲/ ۱ درصد افزایش پیدا کرد؛ در حالی این اتفاق افتاد که در ماه قبل از آن یعنی نوامبر اقتصاد این کشور به‌دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی ۳/ ۲ درصد کوچک شده بود. البته حجم کمتر انقباض در ماه نوامبر نسبت به ماه‌های ابتدایی شروع پاندمی کرونا که با محدودیت‌ همراه بود، به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور سازگاری بیشتری با شرایط کرونایی پیدا کرده است. با وجود تمام این شرایط اقتصاد این کشور هنوز ۳/ ۶ درصد کوچکتر از ماه فوریه، یعنی قبل از آغاز پاندمی کرونا است و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور سال آینده بتواند به حجم قبل از کرونای خود برسد؛ البته این پیش‌بینی با این فرض صورت گرفته است که واکسیناسیون با سرعت فصلی در این کشور ادامه پیدا کند و به همین دلیل برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی طول دوره ریکاوری طولانی‌تری را دارند.

بدترین انقباض از سال ۱۷۰۹

میزان انقباض اقتصاد بریتانیا در سال ۲۰۲۰، بدترین آمار ثبت شده این کشور در دوره مدرن است؛ دوره‌ بعد از جنگ جهانی دوم که داده‌های اقتصادی به‌صورت منظم ثبت می‌شود. اما سری زمانی قدیمی‌تری از داده‌های اقتصادی که در اختیار بانک مرکزی انگلیس است نشان می‌د‌هد که عملکرد اقتصادی این کشور در سال گذشته بدترین عملکرد از سال ۱۷۰۹ است؛ سالی که سردترین زمستان اروپا در ۵۰۰ سال اخیر به وقوع پیوست و سبب خسارات بالایی به این کشور شد. همچنین رکود اقتصادی بریتانیا در سال گذشته بدترین عملکرد در میان کشورهای توسعه یافته به جز اسپانیا بود. اقتصاد اسپانیا در سال گذشته حدود ۱۱ درصد کوچک شده است.