پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، سازمان برنامه و بودجه در راستای عمل به تکلیف قانونی خود همزمان با طراحی فرآیند کلان عملیات فکتورینگ، در راستای راه‌اندازی سامانه فکتورینگ اقدام به رایزنی با متخصصان حوزه تا‌مین مالی و فناوری اطلاعات، کرده است.

عملیاتی کردن سامانه نیازمند انجام رایزنی‌های اولیه و سنجش پیش‌نیازهای عملیات فکتورینگ در تعامل با دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان کارفرما، بانک‌های متقاضی و پیمانکاران طرف قرارداد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است؛ که هم‌اکنون توسط دفاتر مربوطه در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است.

علاوه‌بر این سازمان برنامه و بودجه در راستای پیشبرد راه‌اندازی سامانه، مذاکرات اولیه با پیمانکاران متقاضی اجرای سامانه فکتورینگ جهت برگزاری فرآیند مناقصه را پیگیری می‌کند. به این منظور مراحل انتخاب پیمانکار اجرای سامانه توسط مرکز توسعه سیستم و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه در دست اقدام است و در مرحله کنونی کار استعلام اسناد ارزیابی کیفی (RFQ) توسط این مرکز در حال انجام است.

مسلما پس از انتخاب و تا‌یید صلاحیت پیمانکار متقاضی، راه‌اندازی سامانه فکتورینگ براساس (RFP) ارائه شده توسط پیمانکار، مطابق دستورالعمل موضوع تبصره (۱) ماده (۳) آیین‌نامه مزبور، در اسرع وقت اجرایی خواهد شد. در ضمن فکتورینگ به موجب قانون حداکثر استفاده از توان داخلی تکلیف شده‌است که در اواخر خرداد۱۳۹۸ ابلاغ شده‌است و ماده (۸) مهلت ۴ ماهه برای آیین‌نامه آن تعیین کرده بود که در دولت انجام شده است بنابراین اینکه قرار بود ابتدای سال ۹۸ اجرایی شود، صحیح نیست.