بانک مرکزی روسیه پس از مشورت با بانک‌های این کشور درخصوص راه‌اندازی ارز رسمی دیجیتال روسی اعلام کرد تا تابستان جزئیات بیشتری را درخصوص ایده اولیه این ارز اعلام خواهد کرد. الویرا نابلیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه با اشاره به دریافت بازخورد و نظرات بانک‌های روسی درخصوص روبل دیجیتالی از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون گفت: روبل دیجیتالی به معنی شکل تازه‌ای از پول ملی خواهد بود. به گفته خانم نابلیولینا بیشتر بانک‌ها از ارز دیجیتالی دومرحله‌ای حمایت می‌کنند یعنی ارزی که کیف پول آن توسط بانک مرکزی ایجاد و این نهاد هم وظیفه نظارت بر عملیات‌های انتقال وجه را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش «ایسنا» رئیس بانک مرکزی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آغاز تابستان جزئیات بیشتری از ساز و کار روبل دیجیتالی برای مردم و مشتریان تشریح خواهد شد، گام بعدی در راه‌اندازی روبل دیجیتالی را شروع عملیات آزمایشی این ارز در بستر مخصوص دانست. ارز جدید همچنین برای تطابق با نظام بانکی نیاز به قانون‌گذاری در این حوزه خواهد داشت.

نخستین بار در ماه اکتبر سال قبل بانک مرکزی روسیه از کار روی پروژه ارز دیجیتالی خود خبر داده بود. روبل دیجیتال در کنار روبل‌های کاغذی در چرخه خواهد بود و قرار نیست روبل‌های کاغذی از چرخه به‌طور کامل خارج شوند بلکه هدف سهولت انجام تراکنش‌ها با امکان نگهداری روبل در کیف پول الکترونیکی و انجام عملیات پرداخت و دریافت با استفاده از موبایل خواهد بود.

به گفته بانک مرکزی روسیه، روبل دیجیتالی باعث نوآوری و رقابت بیشتر در بخش مالی خواهد شد چرا که باعث انتقال سریع‌تر و آسان‌تر وجه بین طرفین معامله می‌شود و پروژه‌های دولتی نیز با برنامه‌ریزی بهتری انجام می‌شود. در گزارش بانک مرکزی روسیه آمده است امکان مخفی ماندن هویت کاربران روبل دیجیتالی وجود ندارد. همچنین قرار است میزان ارز دیجیتالی که فرد می‌تواند در هر زمان در اختیار داشته باشد به میزانی معین و محدود باشد.