احتیاط در سربالایی دلار

در واکنش به چنین اخباری، روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵هزار و ۴۵۰ تومان رسید. با وجود این رشد قیمتی، بسیاری از فعالان عنوان می‌کردند، معامله‌گران با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفتند و آمادگی داشتند که به سرعت در موقعیت فروش نیز قرار بگیرند. احتیاط معامله‌گران در روند قیمت دلار نیز مشهود بود؛ در واقع زمانی که این ارز به بالای سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت، به جای اینکه خریدها هیجانی‌تر شود، معامله‌گران با قرار گرفتن در موقعیت فروش، از خریدهای قبلی، کمی کسب سود کردند.

افزایش پس از صحبت‌های روحانی

یک روز پس از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مورد احتمال افت قیمت دلار، این ارز با احتیاط در مسیر افزایشی قرار گرفت. از همان ابتدای روز دوشنبه، مشخص بود که میزان خریدها در بازار بالا رفته و قیمت راه صعودی را در پیش گرفته است. عده‌ای از فعالان، افزایش قیمت دلار را به رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران نسبت می‌دادند. وبگاه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از ۲ دیپلمات ارشد غربی مدعی شده بود که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای مذاکرات هسته‌ای مستقیم در هفته‌های آینده را رد کرده است. این خبر تا حدی انتظار معامله‌گران برای کاهش تنش‌ها و لغو تحریم‌ها را پایین آورد. برخی از معامله‌گران با توجه به این نگرانی‌ها، خریدهای خود را افزایش دادند. با این حال، کسی حاضر نبود بی‌گدار به آب بزند. خریداران نگران بودند که با توجه به صحبت‌های روحانی، بازارساز به یکباره عرضه خود را افزایش دهد و آنها را دچار ضرر کند. رئیس‌جمهور روز یکشنبه ‌عنوان کرده بود که قیمت دلار در این سطوح واقعی نیست و تلویحا عنوان کرده بود که دولت تلاش می‌کند که با آزادسازی منابع ارزی، قیمت را در جهت کاهشی هدایت کند.

دلار چگونه کاهشی می‌شود؟

به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که معامله‌گران احساس کنند، سمت عرضه ارز تقویت شده است، بار دیگر در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. برخی از فعالان باور داشتند، بازار روز یکشنبه به وعده کاهش قیمت دلار توسط رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و فروش‌های ارزی زیاد شد. با این حال، بازار زمانی در مسیر نزول و ثبات بیشتری قرار می‌گیرد که معامله‌گران احساس کنند، آزادسازی پول‌های بلوکه شده، دست بازارساز برای مداخله در بازار را بازتر کرده است.

در شرایط کنونی، بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند که به‌صورت روزانه موقعیت خرید و فروش خود را تنظیم کنند و با برجسته‌سازی اخبارهای مختلف، جو هیجانی کاهشی یا افزایشی در بازار ایجاد کنند. این تاکتیک حداقل در دو ماه ابتدایی سال برای نوسان‌گیران سود هنگفتی را به همراه آورد. اسکناس آمریکایی در دی ماه افت سنگینی را تجربه کرد و پس از آن در بهمن ماه با رشد شدیدی مواجه شد. رفتار رفت و برگشتی دلار در اسفندماه نیز ادامه داشته است. بازار در ابتدای اسفندماه در کانال ۲۶ هزار تومانی حضور داشت و پس از آن در یک ریزش مقطعی تا محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی افت کرد. از آن نقطه میزان خریدها زیاد شد و دلار بار دیگر به محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک شد. این رفت و برگشت‌های قیمتی به نوسان‌گیران کمک می‌کند که سود مناسبی را به دست آورند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که عدم قطعیت‌های سیاسی ادامه داشته باشد و بازار هر روز با اخبار تازه‌ای رو‌به‌رو شود، رفت و برگشت‌های قیمتی نیز ادامه خواهد یافت.

دلار به داد سکه رسید

در سومین روز هفته، سکه از فاز نزولی خارج شد؛ سکه که روز یکشنبه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، دوشنبه، ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عاملی که موجب شد، سکه به زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی نرود، افزایش قیمت دلار بود. این افزایش در حالی رخ داد که بهای اونس طلا چندان به داد سکه‌بازان نرسید. طلا در ابتدای روز به بالای سطح حساس هزار و ۷۵۰ دلاری بازگشت، ولی بعد دچار افت شد؛ این موضوع موجب شد سکه‌بازان در خرید احتیاط بیشتری کنند.