«جنون مارس» در راه است؟

هر چند با توجه به اینکه فدرال رزرو بارها اطمینان داده است که این نهاد از وارد کردن شوک به بازارها در شرایط کنونی به شدت پرهیز می‌کند، احتمال تغییر سیاست در این نشست وجود نخواهد داشت. با این وجود هر گونه سیگنالی از سوی پاول مبنی بر زمان پایان برنامه خرید دارایی‌ها و افزایش نرخ بهره از محدوده صفر درصد می‌تواند سبب ایجاد تلاطم در بازارهای مختلف شود. این موضوع به حدی اهمیت دارد که برخی از تحلیلگران احتمال جابه‌جایی شدید بازارها در ماه جاری را می‌دهند و حتی نام آن را نیز انتخاب کرده‌اند؛ جنون مارس.

پاول صریح خواهد بود؟

تحلیلگران بر این باورند که جلسه این هفته فدرال رزرو موجب جابه‌جایی‌های زیادی در بازارها خواهد شد هر چقدر هم مقامات این نهاد به دنبال این پیامد نباشند. با توجه به افزایش نرخ‌های بهره اوراق و همچنین سرعت گرفتن ریکاوری اقتصادی اکنون بسیاری این سوال را دارند که چه زمانی فدرال رزرو سیاست‌های انبساطی را که از سال گذشته آغاز کرده است، تغییر خواهد داد. به احتمال بسیار زیاد جرومی پاول در نشست خبری خود پس از نشست دو روزه فدرال رزرو، با سوالاتی درباره نرخ بهره پایین و همچنین برنامه خرید دارایی‌ها مواجه خواهد شد. البته کارشناسان بر این باورند که به احتمال زیاد پاول در صحبت‌های خود صریح نخواهد بود، اما هر آنچه او بگوید به احتمال زیاد نرخ بهره اوراق به آن واکنش نشان خواهد داد و این موضوع می‌تواند سبب به حرکت درآمدن بازارهای سهام شود. اگر نرخ بازدهی اوراق قرضه افزایش پیدا کند، این افزایش می‌تواند رشد سهام را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین نرخ اوراق قرضه در آمریکا که این روزها به کلیدی‌ترین شاخص بازار تبدیل شده است، از ابتدای سال جاری میلادی سبب کاهش قیمت طلا و دارایی‌های بدون ریسک نیز شده است.

جنون مارس

ریک ریدر، مدیر ارشد فناوری اطلاعات در BlackRock در این باره معتقد است که بازارها خود را با تک‌تک کلماتی که پاول بگوید تطبیق خواهند داد. ریدر در ادامه‌ صحبت‌های خود افزود اگر پاول هر چیزی بگوید بازارها واکنش نشان خواهند داد و اگر هیچ چیزی هم نگوید باز هم احتمال واکنش بازارها وجود دارد. ریدر معتقد است این جلسه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. چالش اکنون فدرال رزرو تغییر ارتباط خود با بازارها در مورد سیاست‌های این نهاد است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران تمام جملات پاول را تجزیه و تحلیل خواهند کرد. به اعتقاد ریدر عواقب صحبت‌های پاول می‌تواند نوسانات بالا در بازارها باشد؛ موضوعی که او با نام جنون مارس از آن یاد می‌کند. «جنون مارس» اشاره به مسابقات بسکتبال میان دانشگاه‌های سطح اول در ایالات‌متحده دارد که این مسابقات پس از لیگ NBA پرطرفدارترین لیگ بسکتبال در آمریکا است. اکنون توپ در زمین پاول و فدرال رزرو قرار دارد و هر آن‌چیزی که او در روز چهارشنبه بگوید می‌تواند موجب تفسیر بازارها درباره زمان پایان برنامه خرید دارایی‌های فدرال رزرو و زمان افزایش نرخ بهره هدف از محدوده صفر درصد باشد.

تعدیل موضع انبساطی؟

همچنین فدرال رزرو پس از نشست دو روزه بیانیه خود را منتشر خواهد کرد؛ بیانیه‌ای که انتظار نمی‌رود حداقل در مقطع کنونی تغییر لحن خاصی نسبت به گذشته داشته باشد. اما نکته مهم انتشار پیش‌بینی رسمی بانک مرکزی آمریکا درباره رشد اقتصادی و میزان نرخ بهره است. پیش‌بینی می‌شود این بیانیه می‌تواند حاوی این موضوع باشد که اغلب مقامات فدرال رزرو آمادگی دارند تا نرخ بهره هدف را در سال ۲۰۲۳ از محدوده صفر درصد افزایش دهند و حتی تعدادی از مقامات نیز حتی آمادگی افزایش نرخ بهره را در سال آینده دارند.  مارک کابانا از مقامات اقتصادی بانک آو آمریکا در مورد این بیانیه معتقد است که احتمالا لحن این بیانیه کمی خوش‌بینانه‌تر خواهد شد اما همچنان در آن احتیاط وجود خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد دیگر برای مقامات فدرال رزرو سخت خواهد بود که در حد گذشته موضعی انبساطی داشته باشند؛ زیرا شواهد از بهبود اوضاع اقتصادی حکایت دارد. با اینکه پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در مقطع کنونی دست به اقدام خاصی نزند اما این احتمال وجود دارد که از این نشست بازارها را آماده تغییر جهت سیاست‌های پولی کند. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو یا در ماه سپتامبر یا در ماه دسامبر اقدام به کاهش خرید دارایی خواهد کرد و به احتمال زیاد نرخ بهره را در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد. فدرال رزرو در حال حاضر ماهانه در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی خریداری می‌کند.