طلا: فلز زرد یکی از خبرسازترین بازارها در سال گذشته بود و در این سال توانست با عبور از مرز ۲ هزار دلاری بالاترین قیمت خود در طول تاریخ را به ثبت برساند؛ طلا کار خود را در اولین روز فروردین سال‌جاری در قیمت ۱۴۷۰ دلار آغاز کرد و طی روندی صعودی در روز جمعه ۱۷ مرداد با رسیدن به قیمت ۲۰۷۳ دلاری بالاترین قیمت تاریخی خود را به ثبت رساند. پس از شروع توفانی طلا، اما با تسریع ریکاوری اقتصادی جهانی و آغاز فرآیند ایمن‌سازی از طریق واکسن درخشش طلا کمتر شد تا در نهایت بازدهی طلا در سال شمسی ۹۹ به مقدار ۱۸ درصد برسد. افزایش نرخ بهره اوراق بلند مدت در آمریکا و استحکام ارزش دلار در هفته‌های اخیر تبدیل به سد محکمی در برابر طلا شد. این کاهش درخشش طلا سبب شد تا هفته گذشته طلا حتی به کانال ۱۶۰۰ دلاری نیز سقوط کند. در حال حاضر اغلب عوامل موثر بر طلا فشاری نزولی بر قیمت این فلز ارزشمند وارد می‌کنند و معدود عوامل صعودی برای طلا اقدامات انبساطی فدرال رزرو و انتظارات تورمی است.

بیت‌کوین: شاید خوش‌بین‌ترین سرمایه‌گذار در بازار رمزارزها هم پیش‌بینی نمی‌کرد که در سال ۹۹، ارزهای دیجیتال چنین رشد توفانی را تجربه کنند. در حالی قیمت بیت‌کوین در روز اول فروردین سال‌جاری ۶ هزار و ۱۷۱ دلار بود که قیمت این رمزارز روز گذشته حوالی مرز ۵۵ هزار دلاری معامله می‌شد. با احتساب روز گذشته بازدهی بیت‌کوین در سال ۹۹ شمسی به حدود ۷۹۴ درصد رسیده است؛ ۹ برابر شدن قیمت بیت‌کوین در سالی که گذشت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشت؛ از سویی شیوع پاندمی کرونا سبب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به سوی این بازار بیایند و از سوی دیگر استقبال شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ از این رمزارز سبب شد تا تقاضای بیشتری روانه این بازار شود. در حال حاضر نیز دو تفکر کاملا متضاد درباره آینده بیت‌کوین وجود دارد؛ برخی از تحلیل‌گران به دلیل محدودیت ذاتی عرضه بیت‌کوین و افزایش نفوذ آن در اقتصاد جهان بر این باورند که روند صعودی آن ادامه خواهد داشت و گروهی دیگر بر این باورند که پس از عبور از شرایط کنونی احتمال فروپاشی حباب بیت‌کوین بسیار بالاست.

دلار و اوراق قرضه: ارزش دلار آمریکا طی دوره شیوع کرونا افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. در ابتدای شیوع پاندمی کرونا روند تقاضای دلار به دلیل حفظ ارزش دارایی‌ها و خاصیت دلار به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های امن دارایی افزایش پیدا کرد و این اتفاق منجر به این موضوع شد تا در تاریخ اول فروردین ارزش شاخص دلار به ۹/ ۱۰۲ واحدی برسد. اما پس از آن به دلیل اقدامات انبساطی بی‌سابقه فدرال رزرو و چاپ پول بیشتر ارزش دلار روندی نزولی را آغاز کند. ادامه‌دار شدن این روند سبب شد تا ارزش شاخص دلار آمریکا در روز ۱۷ دی ماه به کف ۸/ ۸۹ واحدی برسد. اما پس از آن با تغییر روند، ارزش دلار افزایش پیدا کرد و شاخص دلار آمریکا اکنون در نزدیکی مرز ۹۲ واحدی در نوسان است. با این حساب دلار در سال‌جاری بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. نرخ اوراق قرضه آمریکا با سررسید ۱۰ ساله نیز با اینکه در ابتدای سال در مرز ۱۲/ ۱ درصدی بود و بیش از ۹ ماه زیر مرز یک درصد قرار داشت اما در حال حاضر با بهبود چشم‌انداز اقتصادی به محدوده ۶۶/ ۱ درصدی رسیده است.