گام اول بایدن برای اقتصاد

دو عامل اصلی را می‌توان کاتالیزور افزایش سرعت ریکاوری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دانست؛ از سویی با پیشرفت فرآیند واکسیناسیون در این کشور و افزایش تعداد ایمن‌شدگان سبب افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این کشور شده است و از سوی دیگر بسته جدید حمایتی جو بایدن نیز به کمک اقتصاد این کشور آمده است؛ برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این آغاز راه اقتصاد آمریکا برای رقم زدن بهترین عملکرد اقتصادی خود در چهار دهه گذشته است.

عملکرد تاریخی دولت بایدن

گزارش اداره کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شد همچنین نشان می‌دهد تعداد افزایش شغل در ماه فوریه بیشتر از تخمین‌های اولیه است. در حالی که ماه گذشته در تخمینی اولیه تعداد شغل‌های اضافه شده در ماه فوریه ۳۷۹ هزار اعلام شد بود، اکنون تعداد شغل‌های ماه دوم سال جاری به ۴۶۸ هزار شغل اصلاح شده است. رشد اشتغال در دو ماه اولیه به روی کار آمدن دولت جو بایدن بهترین عملکرد هر دولتی در طول تاریخ به حساب می‌آید و سبب شده است تا بسیاری از تحلیلگران این عملکرد را نشانه‌ای از روشن شدن موتور ریکاوری اقتصاد آمریکا بدانند. طبق گزارش بازار کار در ماه مارس تمام صنایع و بخش‌های مختلف شاهد افزایش تعداد شغل‌ها بوده‌اند و بسیاری از افراد مجددا به نیروی کار پیوسته‌اند.

ریکاوری کامل؟ هنوز زود است

با وجود پیشرفت چشمگیر اقتصاد آمریکا در ماه‌های گذشته اما داده‌ها نشان می‌دهد این اقتصاد برای رسیدن به ریکاوری کامل مسیر درازی در پیش دارد. شکاف کسری کار آمریکا هنوز بسیار بزرگ است و بیشتر از ۴ میلیون نفر برای بیشتر از ۶ ماه است که بیکارند. جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نیز به این گزارش امیدوارکننده واکنش نشان داد. او در مصاحبه با خبرنگاران گفت: تعداد شغل‌های ایجاد شده در دو ماه ابتدایی دولت ما بیشتر از هر دولتی در طول تاریخ است. همچنین بایدن در ادامه صحبت‌های خود افزود که این رشد چشمگیر بازتاب دو موضوع است؛ اول استراتژی جدید اقتصادی که بر ساخت از پایین به بالا متمرکز است و دیگر استراتژی که دولت را در کنار کارگران قرار می‌دهد.

عملکردی بهتر از پیش‌بینی‌ها

اقتصاددانان با اینکه پیش‌بینی می‌کردند ماه مارس ماه خوبی برای اقتصاد آمریکا باشد اما  تعداد شغل‌های اعلام شده بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان افزایش ۶۴۷ هزار شغل در ماه گذشته را پیش‌بینی می‌کرد که این رقم ۲۶۹ هزار شغل کمتر از مقداری است که به تحقق پیوسته است.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر ریکاوری اقتصاد آمریکا با سرعت کنونی به پیشروی خود ادامه دهد ۲۲ میلیون شغلی که سال گذشته در دوره کرونا از دست رفته بود تا پایان سال آینده جبران شود. به طور کلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل اول سال ۲۰۲۱ در حدود ۶/ ۱ میلیون شغل را احیا کرده است. جهش‌های قدرتمند اخیر اقتصاد آمریکا در کنار سیگنال‌های فدرال رزرو مبنی بر ادامه سیاست‌های پولی انبساطی خود تا زمان بهبود اقتصاد آمریکا البته باعث‌ نگرانی‌های تورمی نیز شده است. کریس لو اقتصاددان ارشد در FHN Financial در نیویورک معتقد است اگر نتایج واکسیناسیون در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا با قدرت ادامه پیدا کند و این موضوع سبب بازگشایی بیشتر کسب‌وکارهای خدماتی شود، فدرال رزرو باید بحث درباره آغاز تغییر جهت سیاست‌های خود و تغییر راهنمای سیاستی را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ آغاز کند.

پیشرفت واکسیناسیون و بسته حمایتی

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا تا روز جمعه صبح بیش از ۲۰۰‌میلیون دز واکسن در این کشور توزیع شده و بیش از ۷۵ درصد آن نیز تزریق شده است. روز جمعه این مرکز اعلام کرد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند می‌توانند با ریسک بسیار پایین سفر کنند؛ موضوعی که از نظر تحلیلگران اقتصادی می‌تواند سبب تسریع بیشتر ریکاوری بخش خدمات این کشور شود.

همچنین بسته حمایتی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن که در ماه مارس به تصویب رسید علاوه بر ارسال چک‌های نقدی هزار و ۴۰۰ دلاری به خانواده‌های واجد شرایط اعتبار جدیدی نیز به کسب‌وکارها تزریق کرد. اقتصاددانان برای فصل دوم و سوم سال جاری نیز پیش‌بینی می‌کنند به طور میانگین ۷۰۰ هزار شغل به اقتصاد آمریکا افزوده شود. پیش‌بینی‌ها هم حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا می‌تواند در سال جاری رشد بالای ۷ درصد را رقم بزند که می‌تواند بهترین عملکرد اقتصاد این کشور از سال ۱۹۸۴ تاکنون باشد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال گذشته ۵/ ۳ درصد منقبض شد که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور در ۷۴ سال گذشته به حساب می‌آمد.