گام نخست در مجامع شرکت‌های استانی

نشست خبری «سهام عدالت، برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با موضوع انتخاب اعضای هیات‌مدیره» روز گذشته با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سخنگوی ستاد سهام عدالت در سالن اجلاس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

علی دهقان‌دهنوی در ابتدا برای توضیح موضوع و اهمیت آن گفت: وقتی سال گذشته بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد دو راهکار برای سهامداران داشتیم. برگه‌های سهام عدالتی که به افراد داده شده شامل سهام ۳۶ شرکت بورسی و چند شرکت غیر‌بورسی است؛ به عبارتی برگه سهام عدالت خودش پرتفویی از سهام شرکت‌های مختلف است.

او در ادامه تصریح کرد: یک روش این است که افراد برگه سهام عدالت خود را تبدیل به سهام شرکت‌های داخل پرتفو کرده و خودشان آن سهام‌ها را مدیریت کنند؛ این روش مستقیم بود و تعدادی از سهامداران این روش را انتخاب کردند.

دلیل تشکیل شرکت‌های سهامی استانی

دهنوی در ادامه برای تشریح چگونگی تشکیل شرکت‌های سهامی استانی گفت: ولی عده بیشتری از مردم روش غیر‌مستقیم را انتخاب کردند. لازم بود برای اجرای روش غیر‌مستقیم، در هر استان یک شرکت تشکیل شود که دارای سبد ۳۶ سهم مربوط به سهام عدالت در درون خود باشد و از آن شرکت مردم سهام داشته باشند. او ادامه داد: در این صورت هم سهامی که مردم از شرکت استانی می‌گیرند همان سهام عدالت است، اما تفاوتی که دارد اینکه این شرکت مدیرانی خواهد داشت که توسط خود مردم انتخاب می‌شوند و این مدیران سهام داخل سبد را مدیریت می‌کنند.

رئیس سازمان بورس در مورد اهمیت این شرکت‌ها افزود: تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت روش غیر‌مستقیم را انتخاب کرده بودند. تعداد این سهامداران حدود ۳۰ میلیون نفر است و زمانی که دارایی‌های آنها به یک شرکت وارد شود، آن شرکت خیلی بزرگ خواهد شد. این شرکت‌ها از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان برای استان‌های کوچک تا‌ ۳۰-۲۰هزار میلیارد تومان در استان‌های بزرگ دارایی دارند. او در ادامه تشریح کرد: هدف سازمان بورس از طراحی شرکت‌های استانی این است که این شرکت‌ها به نوعی بازوی توسعه استان خودشان خواهند شد. یعنی می‌توانند هم دارایی‌ها را به خوبی مدیریت کنند و هم از محل سود‌آوری این دارایی‌ها بتوانند دارایی جدید ایجاد و در پروژه‌های توسعه‌ای آن استان سرمایه‌گذاری کنند و بخش‌های دارای توجیه اقتصادی و بخش‌هایی که دارای بازدهی اقتصادی مناسبی بوده و برای مزیت استان هستند را شناسایی و سرمایه‌گذاری کنند و هم برای مردم بازده ایجاد کنند و هم برای استان توسعه و اشتغال به ارمغان بیاورند.

دهنوی افزود: طبیعتا اگر هیات‌مدیره قوی باشد این انتظارات به تحقق می‌رسد ولی اگر هیات‌مدیره ضعیف باشد اینها محقق نخواهد شد.

او تاکید کرد: سهامداران غیر‌مستقیم که دارایی‌های خودشان را در این شرکت‌ها قرار داده‌اند باید توجه داشته باشند که انتخاب هیات‌مدیره توانمند باعث می‌شود که ارزش دارایی‌های آنها افزایش یابد ولی اگر هیات‌مدیره انتخابی توانمندی‌های کافی را نداشته باشد ممکن است این اتفاق نیفتد و این موضوع است که اهمیت انتخاب هیات‌مدیره را دو چندان می‌کند.

۲۸فروردین آخرین مهلت ثبت‌نام

رئیس سازمان بورس در ادامه سخنان خود از متقاضیان عضویت در هیات‌مدیره این شرکت‌ها دعوت کرد تا‌ ۲۸ فروردین‌ماه ثبت‌نام کنند. او گفت: اولین اولویت اطلاع‌رسانی ما، دعوت از کسانی است که توانمندی، تخصص و انگیزه لازم برای مدیریت این دارایی‌ها را در استان خودشان دارند. ما از این افراد دعوت می‌کنیم برای ثبت‌نام تا‌ ۲۸ فروردین اقدام کنند. انتظار این است که این افراد دارای دانش کافی، تجربه حرفه‌ای مرتبط و حداقل‌های دستورالعمل احراز صلاحیت سازمان بورس برای مدیران شرکت‌ها را به دست بیاورند. پس از بیست‌وهشتم ماه جاری که سامانه «ستان» (سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی) سازمان بورس بسته شد؛ احراز صلاحیت‌ها بررسی می‌شود و ثبت‌نام جدید انجام نخواهد شد.

دهنوی در ادامه توضیح داد: به دلیل تعداد زیاد سهامداران مجمع عمومی به صورت الکتریکی برگزار خواهد شد و لازمه شرکت در مجمع عمومی الکترونیکی این است که افراد احراز هویت شوند؛ یعنی فردی که می‌خواهد در رای‌گیری شرکت کند لازم است مطمئن شویم که خود فرد است و احراز هویت از طریق عضویت در سامانه سجام انجام خواهد شد. او گفت: از افرادی که هنوز در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند درخواست می‌شود هر چه زودتر کار ثبت‌نام در این سامانه را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نخستین انتخابات شرکت‌ها ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، گفت: در این تا‌ریخ انتخابات حداقل ۶ شرکت برگزار می‌شود. در این روز سامانه رای‌گیری باز خواهد شد و فهرست افرادی که برای هیات‌مدیره تاییدصلاحیت شدند در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. البته این سامانه تا‌ چند روز باز است تا‌ مردم به راحتی بررسی و انتخاب کنند. در نهایت اعضا از بین افرادی که بیشترین رای را کسب کرده‌اند انتخاب خواهند شد. او با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد شرکت‌ها بعد از تشکیل هیات‌مدیره ادامه دارد، در مورد حق رای اعضا توضیح داد: حق رای برای مشمولان سهام عدالت مانند همه مجامع براساس تعداد سهم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تکمیل سخنان خود گفت: مالکیت سهام عدالت قبلا منتقل شده بود و با این ترتیبات مدیریت آنها نیز کاملا به خود مردم منتقل خواهد شد و ما نظارت خودمان از طریق سازمان بورس بر این شرکت‌ها را مانند سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر ادامه خواهیم داد.

آغاز مرحله ششم آزادسازی سهام عدالت

سخنگوی ستاد سهام عدالت هم در این نشست خبری گفت: در واپسین روزهای سال ۹۹ پنجمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت که توزیع سود در بازار سرمایه بود انجام شد. به این ترتیب که برای نخستین بار در سهام عدالت توزیع سود نه بر اساس هر نفر مبلغی معین بلکه بر اساس تعداد سهامی که هر فرد به روش مستقیم و غیر‌مستقیم داشت به او تعلق گرفت. حسین فهیمی ادامه داد: ما در روزها و هفته‌های آتی وارد ششمین مرحله از طرح بزرگ آزادسازی سهام عدالت خواهیم شد که عبارت است از سازماندهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به لحاظ مدیریتی.

او گفت: بر اساس گفته مقام معظم رهبری که مدیریت دارایی‌های سهام عدالت مستقیم یا غیر‌مستقیم به مشمولین سهام عدالت تعلق بگیرد، افراد مجاز به انتخاب شدند و کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند دارایی آنها مستقیما به نام خودشان ثبت شد و افرادی که قصد فروش داشتند فروختند و افرادی که موفق به فروش نشدند مانند سایر سهامداران بازار منتظر فروش هستند.

نیازمند اقدام وراث هستیم

فهیمی درباره تعیین تکلیف سه میلیون سهامدار متوفی سهام عدالت هم بیان کرد: این امر نیازمند مراجعه وراث به مراجع قضایی برای گرفتن گواهی حصر وارثت است. بسیاری از مشمولین در این مرحله هستند. تا‌ به حال حدود ۱۲۰هزار نفر مراجعه کرده‌اند و سهام متوفیان به وراث منتقل شده است. سخنگوی ستاد سهام عدالت ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی تلاش کردیم مراجعه حضوری را از بین ببریم. وراث افراد متوفی در این مرحله امکان مشارکت در انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت را نخواهند داشت، به استثنای بیش از ۱۰۰ هزار نفری که اقدام کردند و سهام به وراثشان منتقل شده است.

او در ادامه در خصوص زمان‌بندی انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اظهار کرد: مراحل انتخابات از نیمه اول اردیبهشت آغاز و تا‌ نیمه اول خرداد ادامه خواهد داشت و برگزاری هر مجمع در هر استان در روز مشخص شده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فهیمی افزود: انتخابات مربوط به استان‌های تهران و البرز تفکیک شده است و مراحل ثبت سرمایه آنها در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت جداگانه در حال انجام است.

سخنگوی ستاد سهام عدالت افزود: امکان ثبت‌نام در سامانه سجام نیز به‌صورت غیرحضوری و رایگان فراهم است و اگر فردی در صورت ضرورت می‌خواهد احراز هویت حضوری انجام دهد می‌تواند به حدود ۲ هزار دفتر کارگزاری در کشور یا شعب برخی بانک‌ها که در این زمینه تعیین شده است مراجعه کند.

او ابراز امیدواری کرد: سهامداران عدالت با توجه به اینکه مدیریت سهامشان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود، با مشارکت فعال در این انتخابات هیات‌مدیره اصلح را برای این شرکت‌ها انتخاب کنند.