بازگشت امید به بازار طلا؟

دو عامل اصلی که راه را برای صعود طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ باز کرده‌اند عدم توفیق ارزش دلار آمریکا و نرخ بهره اوراق بلند‌مدت آمریکا در این روزها بوده است. ارزش دلار آمریکا که در این روزها در میانه کانال ۹۱ واحدی است برای دومین هفته متوالی کاهشی بود و اکنون بیش از ۵/ ۱ درصد از اوج ۴۴/ ۹۳ واحدی هفته‌های گذشته خود فاصله دارد. نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا نیز به موازات ارزش دلار برای دومین هفته متوالی روندی کاهشی داشت و با بیش از ۳/ ۴  درصد کاهش اکنون به زیر مرز ۶/ ۱ درصدی بازگشته است.

مرز مهم ۱۸۱۵ دلاری

بارت ملک رئیس بخش استراتژی جهانی سایت کیتکو در مورد روند صعودی طلا در روزهای اخیر گفت: جهش قیمت طلا به طور عمده مرتبط با ارزش دلار آمریکا بوده است که همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. شاخص دلار آمریکا اکنون در سطح ۵/ ۹۱ واحدی است و نکته بسیار مهم دیگر نیز که باید به آن اشاره کرد افول نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله آمریکا است. تمامی این عوامل طلا را به سوی مرزهای قیمتی بالاتر سوق دادند. دانیل پاویلونیس کارگزار ارشد بازارها در RJO Futures معتقد است اکنون تکانه‌ای صعودی در بازار طلا وجود دارد. پاویلونیس در این باره می‌گوید اگر طلا بتواند در انتهای هفته آینده بالای مرز ۱۸۱۵ دلاری بایستد آنگاه  می‌توانیم شاهد رالی صعودی دیگری در این بازار باشیم. پاویلونیس معتقد است با اینکه بازار تا حدودی در اواخر هفته گذشته آرام شده بود اما همچنان می‌توان انتظار صعود قیمت طلا را داشت. در حال حاضر فشارهای بسیار زیادی از سوی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا وجود دارد تا تنش‌ها درباره افزایش نرخ‌های سود اوراق کاهش پیدا کند. فشارهایی که به نظر می‌رسد جواب داده است و این موضوع سبب ریکاوری قیمتی بسیاری از فلزات نیز شده است.

راه هموار مرز ۱۸۰۰ دلاری

هان تن تحلیلگر بازار در FXTM  نیز مانند دیگر تحلیلگران بازار بر این باور است که  نهایتا دلار آمریکا با عقب‌‌نشینی‌های اخیر خود نهایتا به طلا اجازه رشد داد. هان‌تن در مورد حرکت قیمتی اخیر طلا می‌گوید در حقیقت دلار به دلیل از دست دادن پشتوانه خود یعنی نرخ بهره اوراق قرضه در آمریکا که اکنون به زیر مرز روانی مهم ۶/ ۱ درصد رسیده است به طلا اجازه داد که برای اولین بار از ماه فوریه تاکنون قیمتی بالاتر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود را به ثبت برساند. همچنین هفته آینده هفته سکوت فدرال رزرو قبل از انتشار اعلامیه سیاست‌گذاری این نهاد در روز ۲۸ آوریل است. تحلیلگران بر این باورند که عدم سیگنال‌دهی مقامات فدرال رزرو  در هفته آینده می‌تواند به سود طلا و به ضرر ارزش دلار باشد. چارلی ندوس استراتژیست ارشد بازارها در LaSalle Futures Group معتقد است هیچ مقاومت مهمی تا مرز ۱۸۰۰ دلاری برای طلا وجود ندارد. این تحلیلگر بازار در ادامه گفت مرز ۱۸۰۹ دلاری میانگین متحرک ۱۰۰ روزه قیمت طلا و این مرز نیزبه  مرور زمان ضربه خواهد خورد.

تخمین اشتباه از زمان تورم

بارت ملک همچنین معتقد است بازار پس از اینکه به این آگاهی رسید که بسیار زودهنگام روی افزایش تورم حساب کرده بود اکنون در حال تطبیق مجدد خود است. ملک در این باره معتقد است که انتظارات تورمی کمی بیش از حد بالا بود و اکنون تا حدودی کاهش پیدا کرده است. این موضوع به فعالان بازار این سیگنال را داد که مجددا نظرات خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. به‌عنوان مثال منحنی نرخ‌های بهره با حساب باز کردن  روی افزایش تورم زودهنگام بسیار رشد کرده بود و اکنون مشاهده می‌شود که این روند برعکس شده است. از سوی دیگر نگرانی درباره اقتصاد جهانی نیز نقش مهمی در تحرک بازارها داشته است. نگرانی از این موضوع که بسیاری از کشورها هنوز دسترسی پایداری به واکسن کرونا ندارد سبب تاثیر منفی در چشم‌انداز ریکاوری اقتصادی گذاشته است. البته بسیاری از تحلیلگران درباره هیجان بالا درباره افزایش قیمت طلا در هفته‌های پیش‌رو هشدار داده‌اند و آن را منوط به شکستن مرزهای مقاومتی مهم کرده‌اند. مهم‌ترین بازیگر بازارها در میان‌مدت مساله تورم و نحوه نگاه فدرال رزرو به تورم احتمالی پیش‌رو است.