سقوط دسته‌جمعی رمزارزها

بزرگ‌ترین رمز ارز جهان در حالی که در هفته گذشته قیمت بالای ۶۰ هزار دلاری را تجربه کرده بود، اکنون در محدوده ۴۹ هزار دلاری در حال نوسان است. روز جمعه قیمت این رمز ارز تحت تاثیر اخبار منتشر شده درباره برنامه افزایش مالیات بر عایدی سرمایه توسط دولت جو بایدن حتی تا قیمت ۴۷ هزار دلاری نیز ریزش داشت. تا میانه روز گذشته بازدهی هفتگی بیت‌کوین به بیش از منفی ۱۸ درصد رسیده بود که یکی از بدترین عملکردهای هفتگی بیت‌کوین در ماه‌های اخیر به حساب می‌آید. وضعیت رمزارزهای دیگر از جمله اتریوم که دومین رمزارز بزرگ جهان به حساب می‌آید هم در هفته گذشته چندان بهتر از بیت‌کوین نبوده است. اتریوم نیز در هفته‌ای که گذشت توانست بالاترین قیمت تاریخی خود را به ثبت برساند و از مرز ۲ هزار و ۶۰۰ دلاری عبور کند، اما اکنون قیمت این رمز ارز هم با افت چشمگیر به محدوده مرز ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری بازگشته است. بازدهی هفتگی اتریوم نیز به منفی ۶ درصد رسیده است و سرمایه‌گذاران این بازار نیز در هفته گذشته زیان بالایی را متحمل شدند. دوج‌کوین نیز که در هفته‌های اخیر با جهش‌های برق‌آسای قیمتی حسابی در بازارها خبرساز شده بود و در مقاطعی از هفته گذشته تا قیمت ۴۴ سنتی افزایش پیدا کرده بود اکنون در حدود ۳۵ سنت معامله می‌شود.

طرح مالیاتی بایدن

در حقیقت سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها نگران این موضوع هستند که طرح مالیاتی جدید بایدن باعث کاهش سرمایه‌‌گذاری در این بازار و متعاقبا کاهش قیمت این دارایی‌های دیجیتال شود. خبرهای منتشر شده در روز پنج‌شنبه حکایت از آن داشت که دولت بایدن در حال تنظیم طرحی پیشنهادی است که بر اساس آن سود حاصل از دارایی افرادی که بیش از یک میلیون دلار به دست آورده‌اند، در حدود ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه تعلق بگیرد. این مقدار تقریبا دو برابر مقدار کنونی است. این موضوع به آن معناست افرادی که به عنوان مثال در بازار رمزارزها سود قابل توجهی به دست آورده‌اند از این پس باید سهم بیشتری از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت‌ کنند. معمولا در کشورهای مختلف سیاست‌گذاران از مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش معاملات سفته‌بازانه در بازارهایی مانند املاک استفاده می‌کنند. در صورت وضع چنین قانونی به احتمال زیاد معاملات سفته‌بازانه در این بازار کاهش پیدا خواهد کرد، اما باید توجه داشت که این فقط یک عامل از ده‌ها عامل تاثیرگذار بر بازار رمزارزها است.

هشدار به سرمایه‌گذاران خرد

کاهش چشمگیر قیمت بیت‌کوین در حال حاضر سبب شده است تا ارزش کنونی این رمزارز به زیر نمودار میانگین متحرک صد روزه آن کشیده شود. به همین دلیل برخی از تحلیلگران بازار درباره احتمال ریزش مجدد بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران خرد هشدار داده‌اند. بیت‌کوین ۱۰ روز پیش و پس از ورود اولین صرافی رمزارزها به وال‌استریت توانسته بود با ثبت قیمت ۶۴ هزار و ۸۰۰ دلاری بالاترین قیمت تاریخی خود را به ثبت برساند. انتشار خبر طرح مالیاتی جدید دولت جو بایدن همچنین سبب کاهش شاخص‌های سهام در آمریکا نیز شد. شاخص‌های سهام وال‌استریت در هفته‌ای که گذشت بزرگ‌ترین سقوط خود در پنج هفته اخیر را به ثبت رساندند. بیت‌کوین در سالی که گذشته است یکی از بهترین مقاصد سرمایه‌گذاری بوده است و به عنوان مثال شخصی که سال گذشته بیت‌کوین خریده اکنون در حدود ۵۵۰ درصد سود به دست آورده است. همچنین اشخاصی که در آوریل ۲۰۱۹ یعنی دقیقا دو سال پیش دست به خرید بیت‌کوین زده بودند اکنون تقریبا سودی ۸۰۰  درصدی را کسب کرده‌اند. البته این طرح پیشنهادی ابتدا باید به تصویب کنگره برسد و پس از آن نیز هنوز مشخص نیست چه زمانی عملی شود.