نکته قابل‌توجه در این خصوص اینکه آمار دیروز فوت‌شدگان از کرونا(454نفر) از تاریخ 6 آذر سال گذشته، بیشترین میزان فوتی‌های روزانه بوده است. این آمارها نشان از تداوم روند صعودی مرگ‌و میر در روزهای آتی دارند. البته در مورد عبور از قله چهارم کرونا، آمارهای منتشر شده کافی نیست و به دلیل شکننده بودن این آمار، امکان تغییر این روند وجود دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد که برای رسیدن به سطوح کنترل‌شده و پایدار پاندمی کرونا در پیک چهارم، تداوم اعمال محدودیت‌ها و تسریع در واکسیناسیون همگانی همچنان ضرورتی غیرقابل انکار است.

مبتلایان روزانه زیر 20 هزار نفر

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد فراز و نشیب‌های متعددی در آمار مبتلایان به کرونا از ابتدا شیوع این پاندمی ثبت شده است. برای نخستین بار در 8 اسفند 98 با ثبت 106 نفر، شمار مبتلایان روزانه سه‌رقمی شد. در ادامه این روند صعودی ادامه داشت تا جایی که در 16 اسفند همان سال این آمار با ثبت 1234 نفر، شمار مبتلایان کرونایی 4 رقمی شد. در 6 فروردین و 9 فروردین 99 به ترتیب با ثبت 2206 و 3076 مبتلا، رکوردهای جدیدی از شمار مبتلایان کرونایی ثبت شد. از نیمه دوم فروردین تا نیمه دوم اردیبهشت این روند نزولی شد. بعد از این تاریخ دوباره این روند صعودی شد و در 15 خرداد 99 با ثبت 3574 مبتلا قله جدیدی ثبت شد. بعد از آن تا پایان شهریور مجددا روند شکل نزولی به خود گرفت. اما بعد از این تاریخ و با شروع فصل پاییز شیب صعودی ادامه پیدا کرد به‌طوری که در 15 مهر 99 برای اولین بار از 4هزار مبتلای روزانه فراتر رفت و رقم 4151 مبتلا ثبت شد. در روزهای پایانی مهر نیز این روند به شکل افزایشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در 29 مهر با ثبت رکود دیگری از شمار مبتلایان این آمار از 5 هزار نفر فراتر رفت و به 5039 نفر رسید. با شروع آبان نیز این روند صعودی شد و در دوم آبان 99 نیز با ثبت 6134 مبتلا این میزان از 6هزار نفر نیز فراتر رفت. در تاریخ 8 آبان رکورد بی‌سابقه‌ای در شمار مبتلایان ثبت شد و از 8 هزار نفر فراتر رفت و به میزان 8293 نفر رسید. در ‌روزهای پایانی آبان این روند افزایشی غیرقابل کنترل شد و تا 28 آبان به میزان 13هزار و 421 نفر رسید. در ادامه این روند با افت و خیز همراه شد؛ به‌نحوی‌که در 7 آذر 99 با ثبت رکورد 14هزار و 51 نفر از مرز 14 هزار فراتر رفت. در ادامه تب بالای مبتلایان در پاییز فروکش کرد و این روند تا پایان سال 99 و اوایل سال 1400 ادامه پیدا کرد. از 3 فروردین سال‌جاری این روند صعودی دوباره شروع شده به‌نحوی‌که در تاریخ 25 فروردین به میزان 25هزار و 582 نفر رسید. از 25 فروردین تا 29 فروردین این آمار نزولی بود به‌نحوی‌که در 29 فروردین به سطح 21هزار و 644 مورد رسید. در ادامه این روند مجددا صعودی شد و تا 31 فروردین ادامه داشت. در نهایت با شروع دومین فصل بهار این آمار کاهشی شده است. نکته قابل ذکر اینکه گرچه روز گذشته آمار مبتلایان روزانه افزایشی 935 واحدی داشت، اما تداوم این روند کاهشی و تثبیت آمار زیر 20 هزار نفری برای روزهای آتی می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

روند نزولی نسبت ابتلا به تست

یکی از نکات قابل‌توجه در بررسی آمار کرونا، نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه است. بررسی‌ آمارهای رسمی از ابتدای سال 99 تا به حال نشان می‌دهد که سطح این شاخص از 20 درصد در اواسط فروردین سال گذشته به زیر 10 درصد در هفته دوم اردیبهشت همان سال رسید. در ادامه روند این شاخص با افت و خیز همراه شد به‌نحوی‌که در هفته دوم شهریور به سطح 6 درصد رسید. با شروع فصل پاییز روند این شاخص صعودی شد و در 30 آبان به 33 درصد رسید. بعد از تاریخ مذکور مجددا روند نزولی شد. با شروع سال جدید و افزایش مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای دسته‌جمعی این آمار باز هم صعودی شد. بررسی آمارهای رسمی حاکی از این است که از تاریخ 5 فروردین سال‌جاری تا 19 فروردین روند این شاخص صعودی بوده ولی در ادامه نزولی شده است؛ به‌نحوی‌که در دو روز گذشته به سطح 16 درصد رسیده است. نکته قابل‌توجه اینکه از 15 فروردین سال‌جاری کمترین میزان نسبت مبتلایان کرونا به آزمایش‌های روزانه بوده است. ‌‌

روند کاهشی افراد بستری شده

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از خردادماه سال‌گذشته آمار افراد بستری شده روند افزایشی به خود گرفته است به‌نحوی‌که در 28 خردادماه از هزار نفر عبور کرد. این وضعیت تا اوایل مرداد ماه حفظ شده است به‌نحوی‌که در 2 مرداد 99 با ثبت 2004 مورد بیشترین آمار را از شروع این بیماری ثبت کرده است. بعد از این افزایش شاهد کاهش تدریجی آمار افراد بستری‌ شده‌های کرونا بودیم؛ به‌طوری که در 10 شهریور با ثبت 573 مورد به روند کاهشی خود پایان داد. بعد از این تاریخ دوباره این آمار روند افزایشی به خود گرفت؛ به‌طوری که در 12 آبان سال‌گذشته میزان افراد بستری شده از مرز 3هزار نفر عبور کرد.

در ادامه این روند نزولی با افت و خیز ملایم تا پایان اسفند برقرار بود به نحوی که در 30 اسفند 849 مورد را ثبت کرد. با شروع سال جدید و با یک روز وقفه دوباره این وضعیت روند صعودی به خود گرفت به‌نحوی‌که در اول اردیبهشت به سطح 3585 مورد رسید. در چند روز اخیر این روند کاهشی بوده به‌نحوی‌که روز شنبه میزان افراد بستری شده حتی به 2912 نفر نیز رسیده بود. گرچه روز یکشنبه میزان افراد بستری شده 107 نفر نسبت به ‌روز قبل از آن افزایش داشته اما نسبت به این آمار از 29 فروردین کاهشی بوده است. روز گذشته میزان افراد بستری شده 3019 نفر ثبت شد.

تداوم آمارهای هشداردهنده کرونا

آمار فوتی‌های روزانه و وضعیت بیماران بدحال دو آمار نگران‌کننده و هشداردهنده در وضعیت موجود محسوب می‌شوند. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهند که روند فوتی‌های روزانه از ابتدای سال 1400 روند صعودی داشت اما تا 12 فروردین، این آمار دورقمی بود. در ادامه و با افزایش مسافرت‌های نوروزی، روند فوتی‌های روزانه شدت بیشتری به خود گرفت به‌نحوی‌که روز گذشته به میزان 454 نفر رسید که از 6 آذر سال گذشته این آمار بیشترین میزان فوتی‌های روزانه بوده است. در مورد آمار بیماران بدحال نیز کماکان آمارها نگران‌کننده است. متاسفانه با شروع سال جدید این روند صعودی تداوم یافته به‌ طوری که 5 اردیبهشت به میزان 5206 نفر رسید. با توجه به آمارهای مذکور می‌توان گفت آمار بیماران بدحال هنوز بالاست.