به عبارت دیگر چین بیشترین کمک را به ریکاوری اقتصاد جهان در دوره پساکرونا خواهد کرد. براساس محاسبات بلومبرگ که براساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول انجام شده است، از سال جاری تا سال 2026، یعنی در بازه پنج ساله پیش‌رو بیش از یک پنجم سهم رشد تولید ناخالص داخلی جهان به چین مرتبط است. اقتصاد چین در سال 2020 میلادی، رشد مثبت 3/ 2 درصدی داشت و اقتصاد آمریکا به همین اندازه منقبض شد و از طرف دیگر پیش‌بینی سهم بیشتر اقتصاد چین در رشد سال‌های آتی، سبب شده است تا اقتصاد چین زودتر از موعدی که پیش‌بینی می‌شد بتواند از اقتصاد آمریکا پیشی بگیرد؛ براساس تخمین‌های کنونی اقتصاد چین می‌تواند در سال 2028 با عبور از آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شناخته شود.

سخت‌ترین دوره پس از «رکود بزرگ»

اقتصاد جهانی پس از گذر از یک دوره نفس گیر و با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در حال بازگشت به وضعیت نرمال است. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نیز برای دوره پنج ساله آینده حکایت از رشد کلی اقتصاد جهان دارد. پیش‌بینی‌های این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد، تولید ناخالص جهانی در این دوره پنج ساله با افزایش 28 هزار میلیارد دلاری به 122 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی بود که در سال گذشته کل تولید اقتصادی جهان حدود 8/ 2 هزار میلیارد دلار کوچک شد؛ این مقدار بزرگ‌ترین انقباض اقتصاد جهانی در زمان صلح پس از دوره رکود بزرگ در دهه سوم و چهارم قرن بیستم میلادی است.

تعقیب‌کنندگان چین

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای بزرگ‌تر به‌دلیل حجم بیشتر اقتصادشان، سهم بیشتری نیز در جهانی ایفا می‌کنند؛ براساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، آمریکا و هند دو کشور دیگری هستند که پس از اژدهای زرد بیشترین تاثیر را در رشد اقتصاد جهانی در دوره پساکرونا خواهند داشت. همچنین آلمان و ژاپن نیز در این شاخص جزو پنج کشور اصلی در رشد اقتصادی دنیا در بازه پنج ساله پیش‌رو هستند. به طور کلی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد در سال جاری رشدی 6 درصدی را رقم خواهد زد و پس از آن با کاهش سرعت به رشد 3 درصدی در سال 2026 برسد. همچنین صندوق بین‌المللی پول در مورد واگرایی رشد اقتصادی نیز به کشورها هشدار داده است؛ براساس پیش‌بینی این نهاد، اقتصادهای در حال توسعه به احتمال زیاد در بازه پنج سال مورد بررسی، متحمل ضررهای بزرگ‌تری خواهند شد و همچنین ریکاوری کندتری را تجربه خواهند کرد. در ماه‌های گذشته اغلب مقامات اقتصادی جهان، در مورد روند توزیع نابرابر واکسن و تاثیرات اقتصادی آن بر واگرایی رشد اقتصادی کشورهای ثروتمند نسبت به کشورهای فقیرتر هشدار داده‌اند. در حالی که اکنون برخی از کشورهای ثروتمند دنیا بیش از 20 یا 30 درصد از مردم خود را واکسینه کرده‌اند، در برخی از کشورها این رقم به زیر یک درصد می‌رسد.

افزایش شکاف درآمدی

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود متذکر شده است که به‌دلیل پاندمی کرونا به احتمال زیاد شکاف درآمدی افزایش پیدا خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که نزدیک به 95 میلیون نفر بیش از پیش‌بینی‌های قبل از همه‌گیری، به زیر آستانه خط فقر شدید سقوط کرده باشند. یکی از دلایل این واگرایی رشد بهتر از انتظار اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا است. گیتا گوبیناث، اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول همچنین به این موضوع اشاره کرده است که افزایش نرخ بهره در ایالات متحده می‌تواند تهدیدی برای روند ریکاوری اقتصاد در بازارهای نوظهور و در حال توسعه باشد.