توان بیمه درکاهش ریسک فعالیت‏های اقتصادی

 تلاش بیمه‌گران برای پشتیبانی از تولید

علی‌اکبر اکرامی، مدیرعامل شرکت بیمه ‌امید در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه صنعت بیمه همواره و در همه حال پشتیبان تولید، صنعت و در کل بخش اقتصاد کشور بوده است گفت: صنعت بیمه به عنوان یکی از رکن‌های حمایت‌کننده اقتصاد کشور توانست در شرایط تحریم و با وجود اعمال محدودیت‌ها، حمایت‌هایش را تداوم دهد و به کمک بخش‌های اقتصادی بیاید. 

وی با بیان اینکه ذات حمایت‌گر بیمه نشان از اهمیت آن در بخش تولید و صنعت کشور دارد گفت: صنعت بیمه همواره تلاش کرده با وجود محدودیت‌ها و موانعی که با آن روبه‌رو است، پشتیبانی خوبی از تجار، تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی داشته باشد و بی‌تردید اگر بیمه‌ها نبودند، ادامه حیات برای بخش اقتصاد در شرایط موجود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد. 

این کارشناس بیمه در ادامه اضافه کرد: در سنوات گذشته ما شاهد حوادث ناگواری همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی و... بودیم که این موضوع خسارت‌های زیادی را به بخش‌های مختلف وارد کرد. در این شرایط شرکت‌های بیمه تلاش کردند پشتیبانی‌های مناسبی از بخش‌های مختلف داشته باشند، که تحریم‌ها این وظیفه را سنگین‌تر کرده است‌. 

اکرامی بر این باور است البته این نگرانی وجود دارد که اگر رخداد و خسارت فاجعه‌آمیزی رخ دهد، به دلیل نبود تعاملات بین‌المللی و انجام واگذاری اتکایی در داخل کشور، بحران ایجاد شود که دراین راستا نیاز است اقداماتی انجام شود تا فعالیت‌های بیمه‌ای گسترش پیدا کند و روابط شرکت‌های بیمه‌گر با شرکت‌های بیمه خارجی تقویت شود. 

این صاحب‌نظر در حوزه بیمه با تاکید براینکه بیمه‌ها می‌توانند بیش از پیش نقش حمایتی را در بخش اقتصاد پررنگ کنند که این امر نیازمند برخی مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها از خود صنعت بیمه است افزود: درحال حاضر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، کشور را از بازار‌های جهانی و بیمه اتکایی محروم کرده است، و ریسک‌ها در داخل کشور نگهداری می‌شود که این می‌تواند ضریب ریسک را افزایش دهد. 

به گفته وی برای حمایت هرچه بیشتر از بخش اقتصاد نیاز است که تعاملات شرکت‌های بیمه داخلی با شرکت‌های بین‌المللی افزایش یابد تا صنعت بیمه تقویت شود. اکرامی بر این باور است: باید در‌های مملکت به روی شرکت‌های خارجی باز شود و ارتباطات بین‌المللی توسعه پیدا کند و این موضوعی است که می‌تواند مسیر رشد اقتصاد را هموارتر کند و اطمینان و آرامش را برای فعالان اقتصادی به ارمغان بیاورد. 

وی افزود: به عبارتی یکی راهکار‌های مناسب و اساسی برای مواجهه شرکت‌های بیمه در زمان وقوع ریسک‌های فاجعه‌بار و گسترش نقش حمایتی‌شان از بخش‌های مختلف، این است که بتوانند انتقال ریسک کنند. 

به گفته وی تحریم‌ها باعث شده تا در واگذاری اتکایی و در قبول اتکایی خارج از کشور دچار مشکل باشیم، درحالی که اگر این محدودیت‌ها رفع شود می‌توانیم با صادرات و واردات خدمات بیمه‌ای گامی در جهت حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر بخش‌های اقتصادی برداریم. 

این صاحب‌نظر حوزه بیمه معتقد است: برقراری ارتباطات بین‌المللی با شرکت‌های مختلف خارجی باعث خواهد شد تا ریسک‌ مربوط به بخش‌های تولیدی و صنعتی و در کل بخش‌های مهم اقتصاد به اتکایی خارجی واگذاری شود و این اطمینان خاطری را هم برای صنعت بیمه هم برای بخش اقتصاد با خود همراه خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه بیمه کاهش‌دهنده ریسک فعالیت‌های اقتصادی است و می‌تواند محافظ سرمایه‌های این بخش‌ها در شرایط بحرانی باشد افزود: صاحبان صنایع و فعالان بخش‌های تولیدی می‌توانند به جای نگرانی از خطرات احتمالی و هزینه‌کرد برای ضرر و زیان‌های احتمالی در زمان بروز حوادث، مبلغی را به صورت سالانه برای حق بیمه در نظر بگیرند که این نگرانی را کاهش و ذهن‌شان را معطوف به توسعه و رشد تولیدشان خواهد کرد. 

اکرامی  در ادامه گفت: در حال حاضر ظرفیت شرکت‌های بیمه مناسب است و با توجه به تعداد شرکت‌ها، شعب و نمایندگی‌هایشان و سرمایه خوبی که در اختیار دارند، می‌توانند در جهت حمایت از صنایع و بخش اقتصاد خوب عمل کنند و این حمایت‌ها می‌تواند با مانع‌زدایی و پشتیبانی از صنعت بیمه افزایش یابد و این منوط به فراهم کردن بستر‌های لازم برای این مهم است. 

به گفته وی هرچه در این مسیر مانع‌زدایی شود این امر باعث شکوفایی صنعت بیمه و در نهایت رفع موانع بخش‌های اقتصادی خواهد شد. به نظر می‌رسد که ما در حوزه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی در خصوص اهمیت بیمه، توانسته‌ایم روند نسبتا خوبی را طی کنیم چون بخش زیادی از جامعه به اهمیت موضوع بیمه واقف هستند، هرچند هنوز راه طولانی در پیش است تا به نقطه ‌ایده‌آل برسیم. 

وی در این مسیر مشکلات مالی جامعه و صاحبان صنایع را مورد توجه قرارداد و گفت: این موضوع فشار زیادی به بخش‌های مختلف جامعه وارد کرده است و باعث شده تا رشته‌های مختلف بیمه، از رشد مناسبی که انتظار می‌رود، برخوردار نباشد.

بی‌تردید هرچه وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد، این موضوع می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف بینجامد و باعث شود که خرید پوشش‌های بیمه‌ای نیز بیشتر شود و این زنجیره‌ای است که به هم وابسته است. 

اکرامی تاکید کرد: باید بپذیریم از انباشت پول‌ها و سرمایه‌های خرد مردم است که می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و این موضوع می‌تواند در صنعت بیمه مصداق داشته باشد. شرکت‌های بیمه با فروش بیمه‌نامه‌ها به ویژه در بحث بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز که انباشت منابع در آن بسیار زیاد است. می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و در حوزه اقتصادی سرمایه‌گذاری و حمایت‌های بیشتری را اعمال کنند و این موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

 تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بیمه بر اقتصاد

در همین راستا سیدحسین سلیمی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه زندگی خاورمیانه نیز در گفت وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نام‌گذاری امسال و تاکید بر حمایت از تولید در سنوات گذشته، این موضوع را نشان از اهمیت این بخش در رشد اقتصادی کشور خواند و گفت: این موضوع نشان از این دارد که تمامی بخش‌ها باید در راستای حمایت از تولید گام بردارند تا این بخش بتواند با مشکلات عدیده‌ای ‌که با آن دست به‌گریبان است، همچنان به فعالیت ادامه دهد و چرخ‌های اقتصاد را به گردش درآورد. 

وی با بیان اینکه در این بین یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار بر تولید، صنعت بیمه است، افزود: صنعت بیمه ضمن پشتیبانی و پوشش ریسک فعالیت بخش‌های اقتصادی و فراهم کردن اطمینان و آرامش برای فعالان این حوزه، می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها موثر واقع شود و تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر بخش اقتصاد کشور بگذارد. 

به گفته این صاحب‌نظر در حوزه بیمه، شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند با حفظ سرمایه‌ها در شرایط بحرانی و جبران ضرر و زیان احتمالی بنگاه‌های اقتصادی گامی در جهت پشتیبانی و حمایت از این بخش‌ها بردارند و زمینه رونق و توسعه اقتصادی را تسهیل کنند. 

سلیمی معتقد است: گاهی بروز حوادث خسارت‌بار که می‌تواند حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و...  باشد یا حوادثی که براثر سهل‌انگاری یا رعایت نکردن نکات ایمنی رخ دهد، باعث توقف در زنجیره تولید شود و ضرر و زیان زیادی را به صاحبان صنایع یا بخش‌های تولیدی وارد کند که اگر این بخش‌ها با غفلت، از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار نبوده باشند، این موضوع بسیار بحران‌زا خواهد شد. 

وی افزود: ازموضوعات مهم که باید به آن توجه شود، همین بحث داشتن پوشش‌های بیمه‌ای مناسب است که از سوی فعالان اقتصادی و در کل از سمت جامعه باید مورد اهمیت قرار گیرد. شاید بتوان به جرات گفت بیمه یک عامل مهم در پایداری زنجیره تولید است که در کاهش ریسک بخش تولید، نقش تسهیل‌کننده و پشتیبان را ایفا می‌کند. این کارشناس بیمه با بیان اینکه پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانند با خود امنیت خاطر بیاورند و این آرامش خاطر قطعا در کل جامعه و تمامی بخش‌ها تاثیر خواهد گذاشت خاطرنشان کرد: برای اینکه ما بتوانیم نقش بیمه را در جامعه ایرانی و در بخش‌های اقتصادی پررنگ‌تر کنیم، نیاز داریم تا بیش از هر زمان دیگری روی فرهنگ بیمه‌ای کشورمان کار کنیم و آن را گسترش دهیم. به گفته وی این فرهنگ در سایر کشور‌ها به گونه‌ای است که بدون اجبار، برای مصون نگه داشتن جان و مال، بیمه خریداری می‌کنند، اما در کشور ما حتی پوشش‌های بیمه اجباری خیلی مورد توجه نیست و همچنان هزینه سربار تلقی می‌شود. 

سلیمی یادآور شد: جامعه ایرانی همواره از بیمه غافل بوده و زمانی به فکر بیمه می‌افتد که رخدادی روی می‌دهد. درحالی که با خرید بیمه‌نامه می‌توان از آثار زیان‌بار حوادث جلوگیری کرد. باید این نگاه صرفه‌جویی به بیمه در کشور ما از بین برود. گاهی حتی دیده می‌شود افراد برای پرداخت حق بیمه پایین‌تر اقدام به کم‌بیمگی می‌کنند که این خود آسیب‌زا است و می‌تواند نارضایتی از صنعت بیمه را با خود به همراه آورد. 

وی در عین حال به بیمه عمر و اهمیت این بیمه در زندگی افراد و حتی بخش اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بیمه عمر جزو پوشش‌هایی است که در اغلب کشور‌ها به شدت مورد توجه است و آن را خریداری می‌کنند درحالی که در کشورما این بیمه‌نامه از ضریب نفوذ بسیار پایینی برخوردار است و جامعه به آن اقبال چندانی نشان نمی‌دهد. 

به گفته وی بیمه‌های عمر و زندگی نه‌تنها به عنوان موثرترین ابزار جهت کاهش خطراتی از قبیل صدمه بدنی در محیط کار، ازکارافتادگی و ناتوانی و مرگ و سایر حوادث می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بلکه به‌عنوان یکی از اهرم‌های برقراری عدالت اجتماعی و رشد اقتصاد می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی افزود: بیمه عمر با تجمیع پس‌انداز بیمه‌گذاران که به‌صورت بلند‌مدت در اختیار بیمه‌گر قرار می‌گیرد یکی از گزینه‌های مناسب برای مدیریت منابع و فراهم‌سازی منابع مالی برای بخش‌های اقتصادی است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران و سایر عوامل اقتصادی که نیازمند منابع هستند می‌توانند از این منابع بهره‌مند شوند. 

این صاحب‌نظر حوزه بیمه در عین حال به توقف کسب وکار‌ها به دلایل مختلف که باعث متضررشدن فعالان این بخش می‌شود اشاره کرد و نقش بیمه را دراین شرایط بسیار مهم دانست و گفت: ما در دوره کرونا شاهد بودیم که بسیاری از کسب‌وکار‌ها در دوران قرنطینه فعالیت‌شان متوقف شد که این می‌تواند اثرات نامطلوبی در اقتصاد بگذارد و باعث ضرر و زیان فعالان و صاحبان این فعالیت‌ها شود. دراین راستا قطعا وجود بیمه‌نامه توقف کسب و کار در هر زمان و به هر علتی، می‌تواند بخشی از این ضرر و زیان را جبران کند. بنابراین بیمه می‌تواند در این زمینه نیز بسیار موثر واقع شود. 

به گفته وی صنعت بیمه برای اینکه بتواند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد و بخش‌های تولیدی و صنعتی داشته باشد باید اقدام به متنوع‌سازی محصولات بیمه‌ای کند و خدماتی را ارائه دهد که متناسب با نیاز جامعه و فعالان این بخش‌ها باشد. 

این کارشناس بیمه بر این باور است: مهم بودن موضوع بیمه در کشور باید احساس شود و برای شکوفایی اقتصاد کشور، این موضوع باید مورد توجه تمامی فعالان اقتصادی قرار گیرد. لازم است پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با ریسک‌های مختلف نیز از سوی صنعت بیمه طراحی و وارد بازار شود تا از این بابت نگرانی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در این شرایط اقتصادی کمتر شود. 

وی با تاکید بر اینکه بیمه، نه فقط امنیت خاطر برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و کارآفرینان فراهم می‌کند، بلکه منبعی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در جهت دستیابی به رونق تولید خواهد بود که می‌تواند سبب رشد و توسعه اقتصادی در کشور شود یاد‌آور شد: با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است در راستای توسعه و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد تلاش بیشتری شود و این یک ضرورت است.