تثبیت روند باثبات قیمتی در بازار

طی هفته گذشته تعطیلات تاسوعا و عاشورا بازار‌آهن را هم مقداری در رخوت فرو برد، در این رابطه تعطیلات مربوط به این ایام را تنها در دو روز نمی‌توان خلاصه کرد چرا‌که این تعطیلات به روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هم متصل شد و این موضوع میزان روزهای تعطیل را به ۴ روز افزایش داد که بازار را در سکوت و انتظار وارد کرد و به نوعی به هفته جاری نیز بسط یافت.در این رابطه فعالان بازار آهن می‌گویند: «این بازار تا دو روز پس از عاشورا بسته است و معاملات بسیار کمتر انجام می‌پذیرد؛ در این رابطه قیمت‌ها هنوز قیمت‌های هفته گذشته است و تفاوت چندانی در قیمت‌های بازار آهن صورت نگرفته است و به نوعی می‌توان قیمت‌ها در بازارهای مختلف اعم از میلگرد و تیرآهن را ثابت دانست.»طی هفته گذشته موضوعی تحت عنوان اینکه برخی کارخانه‌های کوچک قیمت‌هایشان را کاهش داده‌اند، مطرح شد که در این رابطه فعالان بازار آهن به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: «این کاهش قیمت از سوی تمامی کارخانه‌ها اتفاق نیفتاده و برخی کارخانه‌ها اینگونه عمل کرده‌اند که آن هم اجناس و اقلامی را که کیفیت پایینی دارند شامل می‌شود.»

از سویی کارخانه‌هایی که اقلام و اجناسشان، با کیفیت تقریبا قابل قبولی انطباق دارد اقدام به کاهش قیمت نکرده‌اند.در این میان به‌عنوان مثال محصول شمشی که همه کارخانه‌ها برای کار کردن با آن راغب هستند و کیفیت قابل قبولی دارد، به قیمت کمتر از هزار و ۹۰۰ تومان پیدا نمی‌شود. البته شمش‌هایی با قیمت کمتر هم در بازار وجود دارد ولی این نکته را نباید فراموش کرد که آن شمش‌ها را کارخانه‌هایی می‌خرند که محصول نهایی‌شان را هم به بهای پایین‌تری به فروش می‌رسانند و معمولا عنوان می‌شود که این محصولات، از استاندارد بالایی برخوردار نیستند.

در این بین قیمت‌های کارخانه‌هایی که در حال‌حاضر شمش خوب استفاده کرده و میلگرد استاندارد و قابل قبول ارائه می‌دهند از قیمت دو هزار و ۱۰۰ تومان به بالا عرضه می‌شود.بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در عین حال نشان می‌دهد که تقاضا در بازار آهن تغییر چندانی نکرده و عنوان می‌شود که میزان تقاضای موجود فقط به اندازه نیاز است، در نقطه روبه‌رو و در ارتباط با عرضه باید گفت عرضه بیش از تقاضا است، از سویی تولید‌کنندگان به‌شدت به فکر صادرات محصولات خود هستند، چون همانطور که پیشتر نیز گفته شده در شرایط رکودی کنونی برای کارخانه‌های تولیدی و بنگاه‌ها صادرات، یک آلترناتیو مهم محسوب می‌شود.

یکی از موضوعات مهمی که در بازار آهن اثربخشی کلان دارد، ‌خریدهای دولتی است، به‌طوری‌که در این رابطه گفته می‌شود خریدهای دولتی هنوز در بازار رونق ندارد که این موضوع را باید به دلیل مشخص‌نشدن بودجه عمرانی دولت دید که اگر دولت پروژه‌های عمرانی خود را عملیاتی کند ‌حتما خریدهای دولتی هم راه خواهد افتاد.

 

  چگونگی اثربخشی رشد مسکن در بازار

در این بین اما کارشناسان با اشاره به شواهد موجود معتقدند به چند دلیل در بازار مسکن رشد قیمت به‌وجود آمده است: نخست آنکه مردم زمانی که در بازار، افزایش قیمت آهن و مصالح را مشاهده می‌کنند، این ارزیابی را خواهند داشت که اگر کسی می‌خواهد مسکن ایجاد کند، قیمت تمام‌شده بیشتری را هم باید بپردازد که این موضوع روی قیمت‌های اولیه اثرگذار است درحالی‌که هنوز به‌صورت عملی اثر قیمتی بازار آهن به بخش مسکن منتقل نشده و تنها یک اثر روانی است. کارشناسان در این رابطه معتقدند افزایش قیمت‌هایی هم که اکنون در بازار دیده می‌شود درخصوص ملک‌های آماده است؛ در واقع کسانی که ملک آماده داشته‌اند، ملکشان را برای معامله چند درصد گرانتر گذاشته‌اند.موضوع دوم اما بحث بانک‌ها است، به‌طوری‌که زمانی که سود بانک‌ها افت کرد، عده‌ای سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت مسکن سوق دادند و به این ترتیب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در ۶ ماهه اول امسال آمار خریداران نسبت به ۶ ماهه مشابه اول سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده است.بنابراین و با استناد به موضوعات یاد‌شده باید گفت رشد مسکن از نظر افزایش ساخت‌وساز نبوده است.

 

  مالیات

صنف آهن طی سال‌های گذشته با چالش‌های مهمی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده روبه‌رو شده بود که به‌نظر می‌رسد این چالش‌ها تا حد زیادی برطرف شده است. در این رابطه ﻣﺤﻤﺪ آزاد، رﺋﯿﺲ اﺗﺤﺎدﯾﻪ آﻫﻦ و ﻓﻮﻻد به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: این مشکلات با مذاکراتی که با سازمان امور مالیاتی صورت پذیرفته تا حد زیادی حل شده است. این جمع‌بندی و توافق باعث شد که مالیات‌های ارزش‌افزوده صنف آهن از سال ۸۹ تا ۹۶، به میزان ۹۴ درصد مورد بخشودگی قرار گیرد و تنها به میزان ۶ درصد باید پرداخت کنند. به همین دلیل موضوع حل‌شده و در حال‌حاضر آهن‌فروشان سراسر کشور از وضعیت موجود ابراز رضایت می‌کنند، در این رابطه برای سال آینده نیز باید به فکر راهکاری بود تا بحث مالیات قانونمند شود و از تکرار مشکلات گذشته جلوگیری به عمل‌ آید. وی در رابطه با وضعیت بازار آهن می‌گوید: قیمت‌های موجود در بازار آهن به نحوی است که هرچند انتظار تولید‌کنندگان از رشد قیمت را تقویت کرده ولی احتمال رشد قیمت خیلی بعید است و بیشتر نظرها به سمت ثبات قیمت است، چه در انتظارات فعالان و چه در واقعیت بازارها.

وی در ادامه می‌گوید: از سویی نگرانی تولید‌کنندگان داخلی این است که اگر چین صادراتش را شروع کند، احتمال افت قیمت وجود دارد، ولی فعلا تا این لحظه دولت چین مصمم است که صادرات آهن و فولاد نداشته باشد و تمام تولیداتش را در داخل این کشور به مصرف برساند، به همین دلیل هم است که قیمت در بازارهای جهانی تقریبا ثابت است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی هفته پیش‌رو، قیمت‌ها ثابت خواهد ماند و خیلی تغییر نخواهد کرد، ‌هر‌چند مقدار جزئی نوسان قیمت در یک نوع میلگرد خاص ممکن است به وقوع بپیوندد که آن هم به دلیل تقاضای مشتریان روی یک محصول خاص است. این در حالی است که قیمت میلگرد و تیرآهن تقریبا روی مدار ثبات قرار گرفته و این موضوع هفته پیش‌رو را از تغییرات مبری کرده است.