فاز تعطیل بازار جهانی فولاد

در این میان قیمت‌های جهانی بیلت رو به کاهش است، این در حالی است که قبل از تعطیلات نسبتا طولانی مدت یک هفته‌ای در چین فولاد در قیمت هایش اصلاحاتی را از سوی خریداران سرسخت تجربه کرده بود، از سوی دیگر قیمت‌های جهانی بیلت هم در فاصله تعطیلات چین اصلاحاتی را از سرگذرانده بود.در واقع تعطیلات طلایی چین را باید نقطه بی‌هدفی برای بازار فولاد جهانی تعریف کرد، به‌طوری‌که این تعطیلات در چین باعث سکوت در بازار جهانی و به نوعی به خواب رفتن بازار شده است.در این باره بسیاری می‌گویند با این شرایط است که می‌توان اهمیت جمله «چرا باید اخبار فولاد چین را شهر به شهر دنبال نمود» را درک کرد. در واقع برای رصد بازار جهانی فولاد، چین همواره به‌عنوان یک منبع اصلی در نظر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر و درخصوص بازارهای جنوب شرق آسیا کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: درخصوص بازار وارداتی و صادراتی جنوب شرقی آسیا بر این باورم که قیمت پیشنهادی بیلت در کشورهای جنوب شرقی آسیا به ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن کاهش یافته و این اتفاق در حالی رخ داده است که بیلت در هفته سوم سپتامبر ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن بوده است. از سوی دیگر بیلت صادراتی از کارخانه‌های ویتنام در محدوده ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن گزارش می‌شود.

جعفری طهرانی در ادامه رصد بازار جهانی به بازار صادراتی هند پرداخته و می‌گوید: با توجه به قیمت‌های پایین تر، مزایده محصولات دو شرکت دولتی هند نیز لغو شده است. یکی از پیشنهادها در سطح قیمت ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار در هر تن بوده و دیگری ۴۷۰ دلار در هر تن بود. فروشندگان هندی منتظرند تا بازار چین باز شود و معاملات در مسیر درست قرار گیرد.یک کارخانه خصوصی نیز مبلغ ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن را برای شمش پیشنهاد داده اما هنوز معامله‌ای انجام نشده است.

تولیدکنندگان شمش القایی دیگری نیز پیشنهادهایی را از آفریقا و در محدوده ۴۸۰ دلار در هر تن برای تحویل در سواحل غربی هند دریافت کرده‌اند. از سویی در بازار داخلی هند، قیمت بیلت داخلی هم ۴۰۳ دلار گزارش می‌شود. این کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد در ادامه با پرداختن به کشورهای حوزه (سی.آی.اس) می‌گوید: پیشنهادهای بیلت از کارخانه‌های روسیه و اوکراین کاهش یافته و در محدوده ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسیده است. اما فروشندگان تمایلی به فروش کمتر از این سطح قیمتی ندارند.در بازار صادراتی مصر، واردات بیلت مصر از منطقه CIS در محدوده ۵۱۰ دلار در هر تن بوده اما هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است.وی در ادامه با اشاره به بازار داخلی و صادراتی چین می‌گوید: قیمت بیلت داخلی چین درب کارخانه تانگشان ۵۳۳ دلار در هر تن شامل ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است و قیمت بیلت صادراتی چین ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن فوب بنادر چین است.

  چشم‌انداز رکودی سنگ‌آهن؟

این روزها انتظارات برای قیمت سنگ‌آهن، خصوصا گریدهای کم عیار، بسیار نا امیدانه است.به گزارش پلنر، دپارتمان صنایع، علوم و خلاقیت استرالیا در پیش بینی جدید خود برای قیمت سنگ‌آهن کمی افزایش را پیش‌بینی کرده ، اما به دلیل به هم خوردن توازن در بازار، سنگ‌آهن چند سال آینده را همچنان در رکود سپری خواهد کرد.

در گزارش سه ماهه این وزارتخانه در تاریخ ۶ اکتبر به این نکته اشاره شده که در سال جاری میلادی قیمت سنگ‌آهن صادراتی به متوسط قیمت ۶۴ دلار فوب استرالیا خواهد رسید. این در حالی است که سه ماه پیش این قیمت ۶۲ دلار فوب محاسبه شده بود. اگرچه قیمت دیگر کامودیتی‌ها تا پایان سال کاهش خواهد داشت، متوسط قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم سال از پیش بینی قبلی یعنی ۵۵ دلار فوب بیشتر خواهد شد. در این میان شاخص دلار نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد که آخرین گزارش منتشره حکایت از تقویت دلار دارد و این می‌تواند روند کاهش قیمت کامودیتی‌ها را سرعت بخشد.

سنگ‌آهن امسال به دلیل تقاضا و حاشیه سود بالای فولاد خصوصا در چین، فراتر از انتظارات بسیاری از تحلیلگران ظاهر شده است. با این حال، استرالیا و برزیل به‌عنوان دو قطب اصلی این محصول، با توجه به هزینه تولید پایین، دست به افزایش عرضه خود زده‌اند که افت قیمت در سال آینده را اجتناب‌ناپذیر کرده است. به‌عنوان مثال، پیش‌بینی شده که صادرات سنگ‌آهن استرالیا از ۸۱۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به ۸۸۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ خواهد رسید.اما به نظر می‌رسد که هنوز با قطعیت تمام نمی‌توان در این باره صحبت کرد، سیاست‌های چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن و نیز میزان عرضه فولاد در طول دوره پیش رو برای این ماده معدنی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

  تاثیر کم غیبت چینی‌ها بر قیمت زغال‌سنگ

عدم تقاضا از سوی خریداران چینی باعث شد تا زغال‌سنگ هفته گذشته را در سکوت به پایان ببرد. خریداران هندی نیز فعلا عجله‌ای برای افزایش موجودی انبارهای خود ندارند. در نتیجه بهای زغال‌سنگ، هرچند با سرعتی کمتر، روندی کاهشی داشته و تحولات بازار همچنان منفی است. بهای زغال‌سنگ در هفته‌ای که گذشت به محدوده ۱۸۸ تا ۱۹۰ دلار/ تن فوب رسید که کاهش ۲ دلاری را نسبت به هفته آخر سپتامبر نشان می‌دهد. عرضه‌کنندگان تقریبا مطمئن هستند که خریداران چینی در هفته آینده دست به خرید خواهند زد، بنابراین از دادن تخفیف به مشتریان خودداری می‌کنند.

اما هندی‌ها می‌خواهند از وضعیت موجود نهایت استفاده را ببرند و درخواست‌های خود را در قیمت ۱۷۵ دلار/ تن فوب ثبت نمی‌کنند، حال آنکه فروشندگان کمتر از ۱۸۵ دلار/ تن فوب حاضر به انجام معامله نیستند.اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد، بحث کاهش ۳۵ تا ۵۰ درصدی ظرفیت تولید فولاد در چین است. با توجه به این امر، کاهش قیمت زغال‌سنگ در هفته آتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. از طرفی، تولید داخلی زغال‌سنگ در چین نیز بنا به دستورات جدید پکن کاهش خواهد یافت، که می‌تواند این کاهش قیمت را تا حدودی تعدیل کند. اخیرا شهر تایوان مرکز استان شانشی، بزرگ‌ترین‌ قطب تولید زغال‌سنگ، فروش، حمل و استفاده از این ماده را از اول اکتبر ممنوع اعلام کرده است.