نوسان بهای مس در بازارهای جهانی را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین وضعیت‌های قیمتی در بین بازارهای کالایی مشابه به شمار آورد؛ زیرا داده‌های تاثیرگذار بر آن متنوع بوده و البته نوسان قیمت این فلز نیز از برخی شرایط مرسوم در بازارهای جهانی تبعیت نمی‌کند. به‌عنوان مثال در هفته‌های اخیر که شاهد رشد بهای بسیاری از فلزات در بازارهای جهانی بودیم مس روندی کاهشی را در پیش گرفت و البته هم‌اکنون که قیمت‌های جهانی به سمت تعدیل و شاید تثبیت نرخ به پیش می‌روند، شرایطی متضاد را در‌بر‌گرفته است. این وضعیت نشان می‌دهد که نمی‌توان بهای مس را به‌عنوان لیدر بازارهای کالایی در شرایط فعلی در نظر گرفت و البته نوسان قیمت این فلز حتی چهره‌ای همچون معرف بازارها هم به شمار نمی‌رود. این وضعیت به دشواری‌های تحلیل در بازار مس دامن زده تا جایی که منابع بین‌المللی معتبر نیز ترجیح داده‌اند که در مورد بازار فلز سرخ کمتر به اظهارنظر بپردازند. این شرایط موجب می‌شود تا دشواری‌های بیشتری در برابر تحلیل این بازار قد علم کند که البته احتمال خطای تصمیم‌گیری را تقویت خواهد کرد.

ساده‌ترین برآورد از دورنمای قیمت و شرایط بازار مس را می‌توان در تفاوت قیمت‌های نقدی و سلف سه ماهه جست‌وجو کرد. آمارها نشان می‌دهد که بهای نقدی مس در پایان روز دوشنبه ۶ هزار و ۶۰۷ دلار در هر تن بوده؛ ولی در همین مدت بهای سلف سه ماهه این فلز ۶ هزار و ۶۶۰ دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که نرخ‌های سلف ۸/ ۰ درصد بیشتر از قیمت‌های نقدی است که به خوبی خوش‌بینی‌به رشد قیمت‌ها در بازار را نشان می‌دهد. این در حالی است که در ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته باز هم شاهد رشد قیمت سلف بودیم؛ اما به مرور زمان و افزایش حجم معاملات این شرایط تا حدودی تعدیل شد. اهمیت این تفاوت مثبت قیمتی ( موسوم به کونتانگو) را می‌توان از جهتی برجسته ارزیابی کرد که فلز روی به‌عنوان یکی از خوش‌سابقه‌ترین بازارها در هفته‌های اخیر از کاهش نزدیک به ۲ درصدی برخوردار است و البته قلع نیز ۷۹/ ۰ درصد تفاوت نرخ منفی را نشان می‌دهد. با توجه به این موارد درخصوص فلزات پایه پرکاربرد در بورس لندن، آلومینیوم هنوز هم بیشترین خوش‌بینی به رشد قیمتی را تجربه کرده و در رتبه دوم مس قرار گرفته است. این شرایط نشان‌دهنده امیدواری بازار به رشد قیمت مس در روزها و هفته‌های آینده خواهد بود.

 سیگنال‌های آمریکایی بازار مس

یک نکته مهم درباره رشد قیمت مس را باید در کاهش ارزش دلار آمریکا در مقایسه با ۶ ارز معتبر بین‌المللی دانست که در روزهای اخیر خودنمایی کرده و دقیقا اثر آن را می‌توان در رشد قیمت مس ملاحظه کرد. این شرایط تاکنون به محرک مهمی برای رشد قیمت مس بدل شده و البته بر پایه همین سیگنال، تداوم رشد قیمت مس در بازارهای جهانی به ادامه نوسان ارزش دلار وابسته خواهد بود؛ اگرچه هم‌اکنون، این روند کاهشی در بازارهای جهانی ادامه دارد.ویرانی‌های توفان هاروی و البته تداوم این قبیل مشکلات آب و هوایی خود سیگنال مهمی برای رشد تقاضای مس در آمریکا است تا بتوان ویرانی‌های به جا مانده از این توفان را بازسازی کرد و البته اوج تقاضای مس را می‌توان برای نوسازی و احداث مجدد واحدهای ساختمانی و جایگزینی خودروهای آسیب دیده در این توفان‌ها و سیل‌ها در نظر گرفت. این مطلب خود تکانه قدرتمندی برای رشد تقاضا در این کشور محسوب می‌شود که البته از نگاه تحلیلگران به دور نمانده است.

این در حالی است که موجودی انبارهای مس در بورس شیکاگو بالاست و حتی یکی از رکوردهای موجود در ماه‌های اخیر را ثبت کرده تا جایی که این رقم به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است. این مطلب نشان می‌دهد که حجم تاثیرگذاری این تقاضای بالقوه می‌تواند برای کل بازارهای جهانی محدود بوده ولی در هر حال برتری تقاضا بر عرضه در این بازار به رشد قیمت‌ها منجر شده و همین سیگنال به افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی کمک خواهد کرد. از سوی دیگر اعتصاب‌ها در معادن شیلی نیز به پایان رسیده و البته زلزله این کشور نیز تاثیر چندانی بر تولید معدنی مس خالص بر جای نگذاشته است.نکته دیگر درباره بازار مس را می‌توان بازگشت چین به گردونه تجارت این فلز دانست؛ زیرا با آغاز به کار بازارهای فلزی و بورس‌های کالایی در این کشور، شاهد تزریق جوی مثبت و مهم در بازارهای جهانی هستیم که البته تاثیرگذاری این سیگنال بر بازار مس، بیشتر از سایر فلزات پایه بوده که این داده را باید مهم ارزیابی کرد. در اواسط فعالیت بازار فلزات لندن شاهد هستیم که بهای تمامی فلزات پایه کاهشی شده ولی مس هنوز هم توانسته تا قیمت‌های روز گذشته خود را حفظ کند. این وضعیت نشان می‌دهد که اوضاع در بازار مس بهتر از سایر بازارهای مشابه است.

نکته دیگر در مورد بازار مس را باید تناسب نوسان قیمت آن با بورس‌های جهانی به شمار آوریم. مس مدت‌ها به‌عنوان یکی از معرف‌های اوضاع اقتصادی در جهان مطرح بوده ولی به مرور زمان، این ویژگی تقلیل پیدا کرده؛ یعنی مس با ویژگی‌های بازار خود و تقابل عرضه و تقاضای واقعی، بیش از داده‌های دیگر در مسیر تغییر قیمت قرار گرفته است. این در حالی است که حضور آلومینیوم در برخی از مصارف مهم مس همچون رونق استفاده از کابل‌های آلومینیومی در نهایت موجب شده تا تغییراتی جدی در این شرایط قیمتی ایجاد شود؛ اگرچه سیگنال‌های واقعی در بازار چین نیز به این وضعیت دامن زده است. با توجه به تمامی این موارد هنوز هم می‌توان به نوسان بهای مس در تقارن با اوضاع اقتصاد جهانی خوش‌بین بود که البته این شرایط را می‌توان در شاخص‌های بورس‌های مهمی همچون بازار آمریکا ( اس‌اند پی ۵۰۰ و داوجونز) و چین (شاخص شانگهای) مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر نوسان بهای مس در بازارهای جهانی در سال‌های گذشته در تقارن بالایی با شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ نوسان کرده که باز هم می‌توان تجمیع موارد فوق را به‌عنوان سیگنال مهمی در بازار مس مورد توجه قرار داد.

هم‌اکنون شاخص‌های سهام ذکر شده همگی در مسیر رشد قرار داشته و البته بازار آمریکا در حال رکوردشکنی‌های بزرگی بوده و هست. این وضعیت در بازار چین و هنگ‌کنگ نیز خودنمایی می‌کند یعنی از ابتدای سال ۲۰۱۶ شاهد رشد مداوم این شاخص‌های سهام هستیم که هنوز هم به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند. ذات رشد قیمتی در این بازارهای سهام در کنار کاهش آرام و البته نسبی ارزش دلار در بازارهای جهانی می‌تواند محرک‌های جدیدی برای بازار مس قلمداد شود. البته وزیر معادن اندونزی نیز در اظهارنظری تخمین زده که برخی از معادن این کشور واگذار خواهند شد ولی هنوز نمی‌توان درباره تاثیرگذاری این سیگنال بر بازار جهانی مس اظهارنظر قاطعی داشت. جمهوری کنگو نیز پیشنهادی به چین ارائه کرده که تا حد امکان بتواند از خام‌فروشی محصولات خود فاصله بگیرد و به کمک چین بخش اعظم فرآوری مواد معدنی و فلزاتی همچون مس را در داخل این کشور انجام دهد. نوسان قیمت مس از ویژگی‌های مهمی حکایت می‌کند که یکی از آنها وجود پتانسیل جهش‌های قیمتی شدیدی است که البته در ماه‌ها و سال‌های اخیر تجربه شده است. این تجربیات نشان می‌دهد که از یکسو پیش‌بینی‌پذیر بودن بهای مس در سال‌های اخیر با ابهاماتی جدید همراه شده و همچنین این پتانسیل نیز وجود دارد که اگر مس در سطوحی پایین‌تر از ویژگی‌های بنیادین خود قرار بگیرد، امکان جهش شدید قیمتی نیر متصور خواهد بود.

به‌عنوان مثال با روی کار آمدن ترامپ شاهد بودیم که بهای مس در طول ۲۰ روز از ۴۶۰۰ دلار به ۵۹۰۰ دلار در هر تن رسید که جهشی بسیار بزرگ و قوی به شمار می‌رود. از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که فصل پاییز به‌صورت کلی زمان خوش‌یمنی برای مس به شمار می‌رود، زیرا رشد قیمت‌های فوق در اواخر نوامبر و اوایل اکتبر سال گذشته به ثبت رسیده که شاید رخدادهای مشابهی در سال جاری نیز به ثبت برسد.نگاهی به نوسان بهای مس در بازارهای جهانی و همچنین ثبت رکورد قیمتی ۶۹۰۰ دلار در هفته‌های قبل و البته نرخ‌های فعلی یعنی ارقامی نزدیک به ۶۶۹۰ دلار در هر تن همچنین رشد سایر فلزات پایه و ثبت سطوحی بسیار بالا در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که گویی مس از متوسط رشد قیمت فلزاتی همچون روی و آلومینیوم عقب مانده و البته رشد قیمت‌هایی همچون سرب را نیز تجربه نکرده است؛ یعنی این احتمال وجود دارد که پتانسیل‌های رشد قیمتی در این بازار تجمیع شده و گویی مس پتانسیل آزادشدن این توانمندی را برای خود محفوظ داشته است.

تغییر در موجودی انبارهای مس در بازارهای جهانی هم شرایط نسبتا آرامی را سپری می‌کند، اگرچه در بازارهای شرقی شاهد کاهش موجودی انبارها هستیمT ولی در بازارهای غربی شاهد ثبات نسبی این رقم و البته روند کاهشی آرامی هستیم. این موارد نشان می‌دهد که نمی‌توان از این داده به‌عنوان یکی از رخدادهای تاثیرگذار در بازار مس سخن گفت زیرا بخش بزرگی از این موجودی قابل معامله نبوده و رخدادهای دیگری همچون نوسان ارزش دلار، تاثیرگذاری مهمی را برای این بازار ایجاد کرده‌اند. با توجه به تمامی این موارد در کنار امیدواری به توجه بازار به رخدادهای قیمتی در بازار مس می‌توان این گونه استنباط کرد که خوش‌بینی‌ها در این بازار اگرچه به وفور خودنمایی می‌کند ولی جریان غالب در بازارهای فلزی، هم‌اکنون کاهشی است و تا زمانی که مس نتواند جریان قیمتی خود را از این بازار تفکیک کند، شاید انتظار رشدهای محسوس در این بازار بیش از حد خوش‌بینانه باشد.

به نظر می‌رسد این پتانسیل یعنی تداوم احتمال رشد قیمت مس در بازارهای جهانی وجود داشته باشد؛ یعنی در صورتی که در ضعف فعلی بازار باز هم شاهد رشد قیمت و حتی ثبات نسبی بهای مس باشیم می‌توان به تغییر فاز سریع این بازار در هفته‌های آینده خوش‌بین بود. البته این احتمال به شواهد بیشتری نیاز دارد تا بتوان به صراحت درخصوص آن سخن گفت ولی بهتر است فعالان این بازار به داده‌های روزهای آینده بازار مس توجه بیشتری داشته باشند، زیرا می‌تواند در دوگانه رونق و رکود پیش رو، مسیر آینده را با دقت بالاتری تخمین بزند. همان گونه که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم بازار مس با ابهامات بسیاری رو‌به‌رو است. بنابراین اظهارنظر قاطع و صریح درخصوص این بازار شاید بیش از حد شجاعانه باشد. در صورت خودنمایی داده‌های مورد‌نظر و البته تحریک بازار به دلیل برخی داده‌های جدید رسیدن به قیمت‌هایی بالاتر از ۷ هزار دلار چندان هم دور از ذهن نخواهد بودY ولی این تنها یک احتمال خوش‌بینانه است.

بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا