بهره‌برداری کارخانه فولاد میانه با فناوری ایرانی

وی با اشاره به تلاش دولت برای توسعه رشته‌های صنعتی با نقش پیش برنده اظهار کرد: صنایع معدنی، خودرو، پتروشیمی‌و پوشاک از جمله صنایعی هستند که با توسعه آنها صنایع وابسته و مرتبط نیز به حرکت در می‌آید. جهانگیری ذخایر معدنی از جمله سنگ‌آهن، منابع گاز و نیروی انسانی را از استعدادهای کشور اعلام کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین از رشد اقتصادی بالای ۷ درصد در سه ماه اول امسال خبر داد و گفت: میزان رشد اقتصاد کشور در سال گذشته نیز ۱۲ درصد بود که این میزان از سوی صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام شده است. وی ادامه داد: در سه ماهه ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بالای ۷درصد داشتیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت روحانی دو راهبرد اساسی در پیش گرفته و هر دو راهبرد را با افتخار به پیش می‌برد. وی ادامه داد: راهبرد اول دولت این است که به دنیا نشان دهیم برای پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی می‌توان از طریق گفت‌وگو راه حل پیدا کرد. جهانگیری افزود: اکنون ما فکر می‌کنیم در هر جمع منطقی، مذاکره برجام به یک الگو برای حل مسائل پیچیده بین‌المللی تبدیل شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری راهبرد دوم دولت روحانی را اداره امور اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: دولت تلاش می‌کند با توسعه اقتصاد کشور برای مردم شغل ایجاد کند و درآمد آنها را افزایش دهد تا مردم زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با کمک ملت می‌توان اقتصاد کشور را بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی به درجه‌ای از اطمینان رساند که هیچ فشار خارجی خللی در آن ایجاد نکند.

  سرانه مصرف فولاد کشور دو برابر می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاح واحد تولید آهن اسفنجی فولاد میانه، میزان مصرف سرانه فولاد در کشور را ۲۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: به دنبال افزایش سرانه مصرف فولاد به حدود ۵۰۰ کیلوگرم هستیم. محمد شریعتمداری رشد تولید فولاد کشور را در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: این میزان رشد با وجود محدودیت‌ها، تحریم‌ها و فشارهای دشمنان روی داده است.  وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر‌نشان کرد: این در حالی است که در سایر کشورهای جهان رشد تولید فولاد یک درصد نیز نبوده است. وی، توازن‌سازی در عرصه فولاد کشور را از اهداف برنامه‌های دولت اعلام کرد و گفت: در تولید بخش‌های مختلف فولاد از جمله سنگ معدن، کنستانتره، گندله‌سازی، نورد ذوب باید توازن‌سازی صورت گیرد که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ تلاش شده این توازن برقرار شود به‌طوری که در بخش گندله‌سازی تا ۹۰ درصد افزایش سطح فعالیت روی داده است. شریعتمداری خاطر‌نشان کرد: در دولت یازدهم ظرفیت تولید فولاد از ۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۳۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۵ رسید که تلاش می‌شود بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله این میزان به ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ برسد. وی صادرات فولاد را از برنامه‌های دولت دوازدهم اعلام کرد و گفت: از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه به ویژه کیفی و رقابت‌پذیری کردن محصولات استفاده می‌کنیم.

واحد تولید آهن اسفنجی فولاد میانه به‌عنوان یکی از طرح‌های توسعه این مجتمع با ظرفیت تولیدی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ایجاد شده است.  این طرح توسعه شامل سه بخش احیا، ذوب و نورد است که بخش احیای مستقیم در قالب پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه، از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شد و موسسه عاشورای گروه تخصصی کربلا به‌صورت «مهندسی، تامین کالا و ساخت» (EPC) این پروژه را اجرا کرد.  در طول احداث این واحد برای حدود ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شد و با بهره‌برداری از آن برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌ پایدار ایجاد می‌شود.

  اکتشاف اولویت ایمیدرو در دولت دوازدهم است

رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در در مراسم رسمی‌راه‌اندازی پروژه آهن اسفنجی فولاد میانه تاکید کرد: تمرکز ایمیدرو در دولت دوازدهم بر اکتشافات جدید معدنی خواهد بود.مهدی کرباسیان تصریح کرد: از سال ۹۳ و همزمان با آغاز برنامه وسیع اکتشاف در کشور، حدود ۳ هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های استان آذربایجان شرقی و میانه تحت عملیات اکتشاف قرار گرفتند. وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در این استان کار روی پهنه‌های جدید معدنی انجام شد و محدوده‌های امیدبخش فراوانی به دست آمد. این در حالی است که در استان آذربایجان شرقی، شرکت ملی صنایع مس نیز ۶ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشاف انجام داد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره پروژه احیای مستقیم میانه گفت: این دومین پروژه از هفت طرح فولادی استانی در کشور است که به دست معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. همچنین، دومین کارخانه تولید آهن اسفنجی در کشور است که با تکنولوژی ایرانی (PERED) وارد چرخه تولید در صنعت فولاد می‌شود. کرباسیان یادآور شد: پروژه آهن اسفنجی سفید‌دشت در استان چهارمحال و بختیاری، آبان ماه سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد. وی همچنین گفت: امیدواریم تا پایان سال پروژهای دیگری از فولادهای استانی را در بخش آهن اسفنجی به بهره‌برداری برسانیم.

  پایه‌گذاری ام‌ام‌ای برای تکنولوژی پرد

وی با یادآوری اینکه شرکت ام‌ام‌ای به‌عنوان دارنده تکنولوژی پرد از سال ۸۳ پایه‌گذاری شد، ‌اظهار کرد: فناوری پرد، در اروپا و آسیا به‌عنوان تکنولوژی ایرانی تولید آهن اسفنجی به ثبت رسید و در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید. کرباسیان همچنین با برشمردن ویژگی‌های طرح جامع فولاد خاطر‌نشان کرد: عملیاتی شدن زنجیره فولاد در این طرح مورد تاکید مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی ادامه داد: قرارگرفتن آهن اسفنجی میانه در کنار دست کارخانه نورد آذربایجان،‌ به تکمیل زنجیره فولاد در استان کمک خواهد کرد. رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت ملی فولاد ایران با ۵۶ سال سابقه در ایران، تا پیش از دولت یازدهم منحل شده بود که در دولت تدبیر و امید،‌ با لغو مصوبه انحلال، جان تازه‌ای گرفت.

  مشارکت ۳۰۰ شرکت

در این مراسم رسول احمدزاده مدیر عامل شرکت فولاد میانه نیز گفت: واحد احیای مستقیم میانه از ۱۳ شهریور ۹۶ تولید را همزمان با عید غدیر با ۷۰تن در ساعت آغاز کرد. وی با بیان اینکه درجه متالیزاسیون این کارخانه به ۹۷درصد رسید، گفت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در این کارخانه بومی ‌است و با یک تیم طراحی منسجم به نتیجه رسیده است. احمدزاده افزود: در فرآیند ساخت کارخانه آهن اسفنجی، ۳۰۰ شرکت از منطقه مشغول به کار بودند. به گفته وی در این کارخانه،‌۴هزار کیلومتر کابل‌کشی و ۴هزار تن اسکلت فلزی به کار رفته است. وی درباره حامل‌های انرژی احیای مستقیم میانه گفت: با توجه به تمهیدات انجام شده حامل‌های انرژی مثل برق، ‌آب و گاز برای کارخانه تامین شده است.