گزارشی از وضعیت عرضه‌های امروز در تالار نقره‌ای

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری یکی از کالاهای جذاب و پر التهاب این ماه و ماه‌های اخیر به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین‌ دلایل این التهاب، فرارسیدن اربعین حسینی و افزایش تقاضای بازار داخلی و بازارهای صادراتی است به همین دلیل است که با افزایش تقاضا و عرضه این محصول روبه‌رو بودیم. بررسی گریدهای مختلف این محصول نشانگر آن است که گرید ۷۸۱ این محصول با افزایشی ۷۹۲ تنی در عرضه همراه بوده و در نهایت به ۲ هزار و ۱۱۲ تن رسید. این در حالی است که گرید ۸۲۵ این محصول با افزایش ۳۰۸ تنی همراه بوده است و در نهایت ۲ هزار و ۶۱۸ تن از این محصول در این هفته عرضه شده است. گرید ۸۲۱ این محصول نیز که طی هفته گذشته عرضه نشده بود، با عرضه ۱۷۶ تنی همراه بود.  Pvc‌ها از جمله دیگر کالاهایی بودند که طی این هفته با افزایش عرضه مواجه شدند. علت هم آن است که قیمت پایه این محصول با افزایش رو‌به‌رو شده و همین عامل را می‌توان یکی از مهم‌ترین علل افزایش عرضه این محصول بر‌شمرد. با توجه به این امر، پتروشیمی اروند گرید s۶۵ را ۹۹۰ تن افزایش داد و با عرضه ۳ هزار و ۴۹۸ تنی این محصول همراه بودیم و این در شرایطی است که ۹۹۰ تن از این محصول را به‌صورت سلف یک ماهه عرضه کرد. در ضمن طی این هفته پتروشیمی غدیر ۲ هزار تن از محصول خود را به‌صورت سلف عرضه کرده و پتروشیمی آبادان ۵۰۰ تن عرضه گرید S۵۷ دارد. در کنار این موضوع بررسی روند عرضه ۰۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر با کاهش هزار و ۱۰۰ تنی همراه بود و با عرضه هزار و ۱۰۰ تنی این محصول طی هفته گذشته روبه‌رو‌ بودیم که مشکلات فنی در خط تولید این محصول در پتروشیمی امیر‌کبیر علت این امر است.  در کنار این موضوع درخصوص این محصول و پتروشیمی شازند باید گفت با کاهش ۵۰۰ تنی این محصول عرضه یک هزار تنی پتروشیمی شازند را در بازار داشتیم.

  نگاهی به بازار آزاد

قیمت محصولات پلیمری در بازار آزاد با روند کاهشی همراه بود و بیشتر گرید‌ها افت قیمت را تجربه کردند.  ثبات نسبی دلار از جمله مهم‌ترین علل وقوع این اتفاق است. با توجه به این موضوع که ثبات این شاخص تاثیرگذار در بازارهای کالایی جذابیت سفته‌بازی را به حداقل خود می‌رساند، این امر سبب می‌شود که فعالیت دلالان و سفته‌بازان در بازارهای داخلی کاهش یابد و همین امر باعث افت قیمت محصولات در بازار آزاد است. هفته گذشته شاهد بالاترین حجم معاملات محصولات پتروشیمی بودیم. این عامل در کنار عرضه گرید‌های جذاب به‌طور طبیعی انگیزه خرید متقاضیان از بازار داخلی را می‌کاهد و آنها را به سمت خرید از تالار نقره‌ای سوق می‌دهد.

  بالا بودن حجم انبار‌ها و کاهش نقدینگی

این دو عامل هم به‌عنوان دو متغیر اصلی در خرید از بازارهای آزاد موثر است و تقاضای خرید تولیدکنندگان پایین دستی را کاهش می‌دهد و مسبب کاهش قیمت‌ها در بازارهای آزاد است.

مشکلات صادراتی در مرزهای اقلیم کردستان

این امر می‌تواند صادرات مواد اولیه را با وقفه روبه‌رو کند و همین عامل سبب برتری عرضه بر تقاضا شود و بازار را با کاهش قیمت‌ها همراه سازد. علاوه بر این موضوع با فرارسیدن اربعین حسینی هم احتمال بسته شدن مرزها و کاهش صادرات وجود دارد.  تقاضای موثر بر صنایع پایین دستی در روزهای سرد هم آخرین موردی است که می‌تواند باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها باشد.  تالار نقره‌ای: روز گذشته ۴۴ هزار و ۸۳۸ تن عرضه محصولات پلیمری را در بورس کالای ایران داشتیم که نسبت به هفته گذشته با رشد همراه بوده است. این در حالی است که تقاضا حدود دو برابر مقدار عرضه را به خود اختصاص داد و با رقم ۸۰ هزار ۸۴۷ همراه شد و در نهایت ۳۵ هزار و ۶۹ تن مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها نشانگر این موضوع است که بخش بزرگی از این تقاضا مربوط به گرید‌های جذاب است؛ به گونه‌ای که شاهدیم پلی‌اتیلن ترفتالات بطری شهید تندگویان با تقاضایی ۸ هزار و ۷۸۹ تنی در مقابل عرضه‌ای هزار و ۲۹۸ تنی قرار گرفت.