طبق این گزارش در محاسبه قیمت پایه محصولات پلیمری بهای دلار با افزایش ۲/ ۰ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بود و ۸۰ ریال صعود را تجربه کرد و با بهای ۴۰ هزار و ۱۴۶ ریال روی قیمت‌های پایه تاثیر گذاشت. پس از روند کم نوسان دلار در روزهای پایانی مهر‌ماه، رشد تقاضا در ابتدای آبان ماه دلار را صعودی کرده است. همچنان بررسی تداوم تقاضای محافظه‌کارانه با مهلت ۶۰ روزه بررسی تصمیم کنگره در مورد برجام و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری و مسافرتی حمایت از رشد ارز را تقویت کرده است. در کنار این موضوع نمی‌توان از سفته‌بازی‌ها هم چشم پوشید که یکی از دلایل افزایش این شاخص به شمار می‌آید.

در کنار روند قیمتی بهای دلار، بررسی قیمت طلای سیاه هم حاکی از افزایش بهای این کالای استراتژیک طی هفته گذشته بوده است؛ به‌گونه‌ای‌که نفت خام آمریکا با ۲۷/ ۴ درصد رشد نسبت به هفته گذشته با بهای ۵۳ دلار و ۹۰ سنت در لحظه تنظیم این گزارش اعلام شد و شاخص نفت برنت با افزایشی ۶۶/ ۴ درصدی طی هفته گذشته مرز ۶۰ دلاری را در لحظه تنظیم این گزارش گذراند و با قیمت ۶۰دلار و ۴۴ سنت معامله شد. این در حالی است که بهای نفتا که دنباله رو قیمت طلای سیاه است با افزایشی کمتر نسبت به افزایش قیمتی نفت خام، با قیمت ۵۱۸ دلار و ۸۳ سنت در لحظه تنظیم این گزارش خرید و فروش شد.به گفته تحلیلگران این حوزه اعلام حمایت شاهزاده عربستان از تمدید توافق اوپک تا سال ۲۰۱۸ و اظهارات وزیر انرژی این کشور در رابطه با تصمیم اوپک برای اتخاذ استراتژی مناسب پس از اتمام توافق و جلوگیری از بازگشت مازاد عرضه، این افزایش را رقم زده است.

 بررسی جدول قیمت‌های پایه محصولات پلیمری

با توجه به جدول قیمت‌های پایه محصولات پلیمری شاهدیم که انواع گریدهای محصول pvc با کاهشی ۸/ ۰ درصدی همراه بوده‌اند و روند کاهشی هفته گذشته را دنبال می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به کاهش قیمت جهانی این محصول اشاره کرد. این محصول در GCC و CFR هند با کاهش قیمت همراه بوده است و این انتظار وجود داشت که در تعیین قیمت این کالا شاهد روندی نزولی باشیم.پلی‌اتیلن‌ها از دیگر کالاهایی بودند که با کاهش قیمت همراه شدند و این دسته کالایی هم روندی نزولی همچون هفته گذشته در پیش گرفتند؛ به‌گونه‌ای‌که هر دو گرید این محصول یعنی پلی‌اتیلن ترفتالات بطری ۸۲۱ و پلی‌اتیلن ترفتالات بطری ۲۶۲ هر دو با کاهشی ۶/ ۰ درصدی به ترتیب با قیمت‌های ۴۳ هزار و ۴۶۱ ریال و ۴۱ هزار و ۴۱۶ ریال اعلام قیمت شدند که مهم‌ترین دلیل این روند کاهشی به کاهش فصلی مصرف این محصول باز‌می‌گردد.  با توجه به جدول قیمتی بیشترین رشد و افزایش قیمت مختص پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی است که با ۳/ ۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته با قیمت ۴۷ هزار و ۳۹۵ ریال اعلام قیمت شد.

 رصد بازار داخلی

جهت‌گیری قیمت محصولات پلیمری در بازارهای داخلی حاکی از ثبات قیمتی با جرقه‌هایی از رشد است. این در حالی است که روز گذشته روند بازار داخلی صعودی بود و اکثر محصولات افزایش قیمت را ثبت کردند.  طی هفته گذشته حجم معاملات در بورس کالای ایران با رشد همراه بود که این عامل می‌تواند نشانگر تغذیه بازار از معاملات بورس کالای ایران باشد. به این معنا که کالای بیشتری از بورس کالا به بازارهای داخلی منتقل شود که این امر در شرایط متعادل یعنی کاهش قیمت محصول اما در کنار این موضوع رشد قیمت محصولات در روز شنبه و ثبات نسبی روز یکشنبه نشان می‌دهد، گویی بازارها با افزایش تقاضا رو‌به‌رو شده‌اند؛ اما تکانه‌های رشد قیمت دلار و برداشته شدن سقف قیمتی سیگنال‌هایی برای افزایش قیمت به شمار می‌آید و در کنار این موضوع می‌توان به تحرک واحد‌های تولیدی محصولات پایین‌دست پتروشیمی خوشبین بود.   نکته دیگر خود‌نمایی تاثیر قیمت پایه بر بازار داخلی است، به این معنا که به‌طور مثال کاهش قیمت محصولی همچون PVC و افزایش قیمت محصولی همچون پلی‌پروپیلن بر قیمت این محصولات در بازار داخلی هم تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود عین این تغییرات در بازار داخلی هم خود‌نمایی کند. اگرچه این امر درخصوص کالاهایی همچون سبک فیلم با فرض بالا بودن عرضه، تقاضا و حجم معامله تاثیر‌گذاری کمتری دارد و بیشتر منوط به تقابل عرضه و تقاضاست.

بورس کالا