محمدرضا محسنی با بیان اینکه هم اکنون بر سر مشارکت بازار سرمایه در تسویه فروش نفت خام جلساتی با اداره کل بین‌الملل شرکت ملی نفت برگزار شده است، گفت: این پیگیری‌ها به این نتیجه رسیده است و اگر بستر عرضه از سوی شرکت ملی نفت در بورس انرژی به حجم یک میلیون بشکه نفت خام فراهم شود، در هر روز باید معادل بهای فروش عملیات تسویه آن انجام شود.

در قانون مکانیزم عرضه نفت خام از طریق بورس تعریف و شناسایی شده و پذیرش یک موضوع مستلزم پذیرش لوازم آن است. وی ادامه داد: اگر بپذیریم که فروش نفت خام از طریق بورس انرژی و مکانیزم بازار سرمایه انجام شود علی‌القاعده تسویه فرآیند معاملات و پس از معاملات آن را نیز باید پذیرفت. از این رو این مساله پیش می‌آید که آیا وجوه حاصل از معاملات باید به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود و تا چه حد باید به کارکرد آن اعتماد کرد. به گفته محسنی به‌طور متوسط در هر سال نزدیک به ١٥٠ هزار میلیارد تومان عملیات تسویه در سمات و یا بورس انرژی و کالا انجام می‌گیرد که عدد بسیار بالایی است و این قابلیت در سمات وجود دارد. وی اضافه کرد: خوشبختانه در جلساتی که با حضور و تلاش ریاست سازمان بورس، خزانه‌داری کل کشور، دیوان محاسبات، وزارت نفت و شرکت ملی نفت، معاونت ارزی بانک مرکزی، بورس انرژی و سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد این امیدواری وجود دارد که با درخواست وزرای نفت و اقتصاد از هیات وزیران، عملیات تسویه معاملات نفت خام با محوریت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بازار سرمایه انجام شود.

محسنی تصریح کرد: اینکه در بانک‌های مرتبط با این اقدام حساب مشخصی افتتاح ‌شود یا در بانک مرکزی مجوزهایی صادر شود تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در آن بانک حسابی را افتتاح و عملیات تسویه را از آن طریق ساماندهی کند، هم‌اکنون در دست بررسی است، اما به احتمال زیاد افتتاح حساب در دو بانک دولتی برای شروع کار انجام خواهد شد.محسنی ادامه داد: فرض شرکت ملی نفت این است که باید حتما فرآیند تسویه ارزی باشد. طبیعی است افتتاح حساب بانکی دو بخش خواهد داشت که حدود ۱۰ درصد به‌عنوان تضمین و بخش دوم بهای کل معامله است.وی در توضیح فرآیند عملیات تسویه نفت خام گفت: بر حسب اتفاق وقتی کالا تحویل شود پول معامله نیز به‌طور خودکار به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت واریز خواهد شد. سپرده‌گذاری مرکزی قبل از این فرآیند به عملیات تسویه ورود می‌کند و وجوه خریدار به‌طور امانت در اختیار سمات است، اما به محض انجام معامله وجه نفت به حسابی که می‌تواند نزد بانک مرکزی یا وزارت نفت قرار گیرد، واریز می‌شود.مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: اما دیوان محاسبات فرض می‌کند به دلیل اینکه سپرده‌گذاری مرکزی یک شرکت خصوصی است شاید ظرفیت لازم را در این زمینه نداشته باشد که توضیحات قانع‌کننده‌ای داده شده و قرار شده بر اساس مصوبه هیات وزیران که به‌زودی شاهد خواهیم بود، در کمتر از چهار ماه آینده این معاملات انجام شود.وی افزود: در حال حاضر فرآیند تضامین به شرکت سمات منتقل شده و پیش‌تر نیز درخصوص خرید نرم‌افزار تسویه بورس کالا و تعیین قیمت آن کارشناسانی در این خصوص از بورس کالا، شرکت سمات و سازمان بورس تشکیل شد.