بورس کالا تا چه اندازه در روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی شفاف عمل می‌کند؟

با توجه به اینکه بورس کالا شرایط لازم از نظر قوانین و مقررات، بازار داخلی و خارجی را فراهم کرده و امکان ایجاد فضای رقابت را برای خریدار فراهم می‌کند، از این رو بورس کالا بدون دخالت در قیمت‌گذاری، فقط و فقط بر جریان کشف قیمت نظارت کرده و از هرگونه قیمت‌سازی جلوگیری می‌کند. باید گفت در حال حاضر بورس کالا تنها جایی است که اطمینان خاطر را برای مدیران شرکت‌های تولیدی و همچنین خریدارانی را که علاقه‌مند به کار در فضای سالم و شفاف هستند، فراهم کرده است و تجربه ۱۰ ساله بورس کالا گویای همین موضوع است.

  لطفا در مورد مهم‌ترین‌ برنامه‌های شرکت ملی فولاد در سال جاری بگویید؟ چه طرح‌هایی راه‌اندازی می‌شود.

مهم‌ترین‌ برنامه سال جاری ملی فولاد ایران، پس از راه‌اندازی رسمی طرح آهن اسفنجی با روش ایرانی در مهرماه جاری در میانه، راه‌اندازی رسمی دست کم سه طرح آهن اسفنجی در شادگان، نیریز و سبزوار است. بدیهی است که تسریع در اجرای پروژه‌های فولادسازی طرح‌ها از محل فاینانس چین با اصلاح و بهبود فرآیندهای انجام کار نیز از اولویت‌های کار در سال جاری خواهد بود که امیدواریم با حمایت‌هایی که از سوی ایمیدرو داریم، بتوانیم توفیق لازم را داشته باشیم.

  آیا شرح وظایف شرکت ملی فولاد گسترش خواهد یافت؟

وظایف شرکت ملی فولاد در قالب انتظاراتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایمیدرو ابلاغ شده است، وسعت خواهد یافت که با تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌ها در این چارچوب، در حال اصلاح فرآیندها و به‌دنبال آن تهیه ساختار سازمانی منطبق با این برنامه‌ها هستیم.

  قیمت فولاد را در سال جاری میلادی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه قیمت فولاد طی چند سال گذشته متاثر از قیمت‌های جهانی همتراز با سایر کالاها و تورم کشور رشد نداشته است که این باعث فشار بسیار زیاد اقتصادی به واحدهای تولیدکننده شد و برخی شرکت‌ها دچار زیان هم شدند؛ همچنین نرخ بهره‌برداری هم از میانگین جهانی پایین‌تر رفت. خوشبختانه با بهبود تجارت جهانی فولاد و رشد منطقی، تا حد زیادی از شرایط سخت تولیدکنندگان کاسته شده است.