بازار پتروشیمی در شوک نفت

جرقه‌های قیمتی در بازار پلیمرها

در بازار آزاد پلیمرها اگرچه هنوز هم شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم؛ ولی جرقه‌های رشد نرخ در بدنه این بازار افزایش یافته که خود نشان‌دهنده برخی از خوش‌بینی‌ها به دورنمای فعالیت‌هاست. از جمله مهم‌ترین دلایل این امر برتری تقاضا بر عرضه‌ها و بالا بودن موجودی انبار و حجم بالای معاملات هفته گذشته بورس کالای ایران است که جذابیت معاملات را در بازار آزاد کم کرده بود.در طرف دیگر این احتمال وجود دارد که با توجه به بالا رفتن بهای نفت، بهای محصولات پلیمری طی هفته آینده افزایش یابد و همین عامل سبب می‌شود دارندگان محصول، کالاهای خود را در بازار آزاد عرضه نکنند تا در زمان بالا رفتن قیمت‌های پلیمری اقدام به فروش کنند.

برخی از نکات مهم عرضه‌های دیروز

روز گذشته با کاهش عرضه گریدهای سنگین اکستروژن و لوله مواجه بودیم؛ به‌گونه‌ای‌که گرید PE۱۰۰ پتروشیمی شازند با کاهش ۵۰۰ تنی مواجه و دست آخر هزار و ۵۰۰ تن از این محصول عرضه شد. این در حالی است که PE۱۰۰ پتروشیمی جم با کاهشی در حدود ۲ هزار تن مواجه شد و نهایتا ۲ هزار تن از این محصول در بورس نقره‌ای عرضه شد که این محصول از جمله کالاهای جذاب روز گذشته هم به شمار می‌آید.از دیگر نکات عرضه‌های روز گذشته می‌توان به کاهش عرضه‌های گریدهای مختلف پلی اتیلن ترفتالات بطری اشاره کرد؛ به گونه‌ای‌که کاهش ۴۸۴ تنی عرضه گرید ۷۸۱ و عرضه ۲۵۳۰ تنی این محصول، افزایش ۶۳۸ تنی عرضه گرید ۷۸۵ و عرضه ۱۰۱۲ تنی این محصول را شاهد بودیم.

برخی از کالاهای جذاب

پلی اتیلن سبک خطی A۰۲۰۹ از جمله کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آمد که با تقاضای ۵ هزار و ۹۱۸ تنی در مقابل عرضه‌ای ۲ هزار و ۸۱۶ تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت ۴ هزار و ۵۴۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین دلایل شکاف میان مقدار عرضه و تقاضا، عدم عرضه مناسب این محصول از سمت مجتمع‌های پتروشیمی است. البته این در حالی است که خط تولید امیرکبیر که برای مدتی از مدار خارج شده بود در شرایط فعلی عرضه‌های منظم‌تری نسبت به قبل دارد و روند قبلی خود را در پیش گرفته است.از دیگر کالاهای پرالتهاب روز گذشته می‌توان به گرید‌های مختلف PVC، پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ و پلی‌پرو‌پیلن نساجی HP۵L۰L اشاره کرد.