با توجه به ثبت عرضه‌های جذاب برای هفته‌های آینده می‌توان روزهای بهتری را در آینده انتظار داشت.  درخصوص کالاهای جذاب؛ در هفته گذشته شاهد بودیم که حلال ۴۰۲ در رینگ داخلی با عرضه‌های محدودی رو‌به‌رو شد تا جایی که تنها یک محموله یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتری معادل ۱۳۹۵ تن از محصولات پالایش نفت تبریز عرضه شد که بنا بر وضعیت معمول این بازار با رقابت مورد معامله قرار گرفت. این شرایط موجب شد این عرضه با رشد قیمتی ۲۹/۱ درصدی رو‌به‌رو شود که نشان‌دهنده واقعیت‌های این بازار و تداوم جذابیت خرید بود. به‌صورت دقیق‌تر باید این‌گونه عنوان داشت که رقابت قیمتی برای این کالا به نسبت هفته‌های قبل کاهش داشته که نشان‌دهنده تغذیه کافی بازار در هفته‌های گذشته است اگرچه تقاضا نیز کاهش یافت. این در حالی بود که در هفته گذشته شاهد ۲ عرضه مختلف حلال ۴۰۲ در رینگ صادراتی بودیم که تنها عرضه پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل با رقابت قیمتی ۷۸/۲ درصدی مورد معامله قرار گرفت و عرضه دیگر از سوی پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل با ثبات قیمتی مورد معامله قرار گرفت. این شرایط نشان می‌دهد که التهاب در بازار حلال ۴۰۲ در بازارهای داخلی و صادراتی در حال فروکش کردن است که سیگنال مهمی برای این بازار محسوب می‌شود.

ذات شناسایی این وضعیت معاملاتی و فراز و فرود قیمت‌ها در بازار را می‌توان یکی از داده‌های مهم در حاشیه معاملات بورس انرژی به‌شمار آورد که نکته بسیار مهمی برای تصمیم‌سازان اقتصادی و فعالان بازار است. با توجه به تقویت نسبی حجم عرضه‌ها در بستر بورس انرژی می‌توان از تقویت جایگاه این بازار مالی در بازار حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی سخن گفت که سیگنال مثبتی برای اقتصاد انرژی در کشورمان خواهد بود. به‌جز حلال ۴۰۲ که یکی از جذاب‌ترین معاملات هفته‌های اخیر بود؛ سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی شیراز، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S-۵۰۰) در رینگ داخلی با رشد قیمت‌ها در تالار فیزیکی بورس انرژی رو‌به‌رو بودند. این در حالی بود که سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی با رکورد رشد قیمتی نزدیک به ۲۰ درصد؛ در صدر رشد قیمت‌های هفته پیش قرار گرفت و در رتبه‌های بعدی نیز میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی با رشد قیمتی ۳۴/۸ درصد و میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S-۵۰۰) در رینگ داخلی با رشد ۲/۷ درصد قرار گرفتند. از سوی دیگر برق شرکت تولید نیروی جنوب‌غرب صبا (نیروگاه خرمشهر) با کاهش ۱۳ درصدی قیمت‌ها رکورد مهمی از کاهش نرخ را به ثبت رساند که تجمیع این موارد نشان‌دهنده واقعیت‌های تقابل عرضه و تقاضا در بورس انرژی است که می‌تواند با کشف نرخ آزادانه، واقعیت‌های این بازار را بیش از پیش شفاف‌سازی کند.

با توجه به تعداد محدود تغییر قیمت‌ها و حجم رقابت در تالارهای داخلی و صادراتی بورس انرژی به نسبت هفته‌های قبل از آن، می‌توان هفته گذشته را زمانی برای آرامش این بازار دانست. البته ناگفته نماند که نمی‌توان شکست رکورد ارزش معاملات ماهانه بازار فیزیکی بورس انرژی را طی هفته گذشته نادیده گرفت. این رکورد تاریخی با ثبت معامله بیش از ۲۴۳ هزار تن انواع فرآورده‌های نفت و گاز و به ارزش بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال، یک رکورد تاریخی را در معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به ثبت رساند.

کاهش ۱۳ درصدی قیمت در معامله ۵۰ هزار کیلو‌وات در هر ساعت (‌از دوره مصرف در دوره تحویل) برق شرکت تولید نیروی جنوب‌غرب صبا (‌نیروگاه خرمشهر) را می‌توان نکته مهم معاملات در هفته گذشته به‌شمار آورد زیرا قیمت‌های هفته گذشته (‌۲۷ آبان) با نرخ ۴۳۵ ریال برای هر کیلووات ساعت به ثبت رسید که به نسبت هفته قبل از آن (‌۲۳ آبان) یعنی همین نرخ با همین درصد تغییر، نشان‌دهنده ثبات قیمتی است. به‌صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که نرخ‌های ثبت‌شده نشان‌دهنده تعادل نرخ در این بازار است و این قیمت برق را می‌توان بر پایه معاملات آزادانه در بورس انرژی، نرخ توافقی در حاشیه بازار با تقابل واقعی عرضه و تقاضا به‌شمار آورد. با توجه به جذابیت‌های قیمتی در معاملات برق هم‌اکنون فرصت بسیار مناسبی برای خرید عرضه‌های برق به‌صورت فیزیکی به‌وجود آمده که با توجه به جذابیت‌های اقتصادی، احتمال تقویت این شیوه معامله وجود دارد.