حجم معاملات در بازار آتی سکه در هفته گذشته به رقم ۱۵۷ هزار و ۷۳۱ قرارداد رسید که رقم جذابی به شمار می‌رود، اگرچه این حجم از قراردادهای سکه آتی در بورس کالا به نسبت هفته قبل از آن از کاهشی ۸۴/ ۶ درصدی حکایت دارد. این در حالی بود که متوسط حجم معاملات هفتگی در سال جاری رقمی نزدیک به ۶۲ هزار قرارداد بوده یعنی حجم معاملات هفته قبل بیش از دو برابر متوسط سال جاری به شمار می‌رود که رقم قابل توجهی است. در هفته قبل ۶۵۷۴ نفر – قرارداد در بازار آتی در فاز فروش ایفای نقش کردند، ولی در فاز خرید، ۶۷۷۲ نفر – قرارداد به ثبت رسید که نشان می‌دهد برخی از فعالان میل به خروج از بازار داشته‌اند. در هر حال حجم معاملات به‌صورت کلی نشان دهنده شرایط مطلوبی در بازار آتی است ولی درخصوص قیمت‌ها شرایط متفاوتی حکمفرما بوده است.  

نگاهی به نوسان قیمت‌های تسویه در سررسیدهای مختلف نشان می‌دهد که تمامی سررسیدها در فاصله ابتدا تا انتهای هفته گذشته با رشد قیمتی رو به رو بوده‌اند که خود سیگنال مهمی برای این بازار به شمار رفته اگرچه در بازار نقدی هم مسیری تقریبا مشابه این نوسان نرخ به ثبت رسید. البته در پاره‌ای از اوقات شاهد بودیم که نرخ‌ها در بازار آتی کاهشی بود، ولی در بازار نقدی شاهد رشد شکننده قیمت‌ها بودیم که نشان می‌دهد بازار آتی اگرچه به‌صورت کلی از بازار نقدی تاثیر می‌پذیرد، ولی ذات آزادی عمل در این بازار موجب شده تا با واقعیت‌های جهانی و البته برخی از اخبار درونی در این بازار همخوانی بیشتری داشته باشد که سیگنال مهمی برای برخی از تصمیم سازان اقتصادی و حتی تحلیلگران سایر بازارهای به شمار خواهد رفت. ۱۴ آذرماه را می‌توان اوج قیمت‌های هفته جاری در بازار آتی سکه محسوب کرد اگرچه پس از آن باز هم روز ۱۶ آذر (پنج‌شنبه) بازار وارد یک فاز کاهشی شد.

رخدادی که می‌تواند با نقدکردن برخی از دارایی‌ها در بازار آتی سکه همخوانی داشته و البته این سیگنال را به بازار مخابره کند که احتمال رشد قیمت‌ها به دلایل مختلف محدود شده است. شرایط کلی عرضه در بازار فیزیکی سکه و میل به نوسان قیمت‌های پیش رو و همچنین عقب نشینی برخی از فعالان بازار در کنار ورود برخی دیگر و حتی نقل و انتقال سرمایه در بازارهای متفاوت را می‌توان در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد. نکاتی که در هفته‌های قبل نیز به آن اشاره کرده بودیم اما در هفته گذشته خودنمایی بیشتری داشت. این شرایط در کنار رخدادهای بازارهای جهانی نشان می‌دهد که بازار آتی سکه به داده‌های بین‌المللی بیشتر از قبل توجه کرده است که داده‌ای مهم برای هدایت بازار نقدی به شمار می‌رود، البته این داده برای بازار نقدی مهم خواهد بود. این شرایط نشان می‌دهد که بازار آتی توجه بیشتری به رخدادهای جهانی تاثیرگذار بر بازار سکه دارد که باید به آن توجه کرده و حتی با احترام از آن یاد کرد.

تجربه نشان داده است که فعالان بازار آتی بیشتر از سایر فعالان در بازار طلا به رخدادهای بین‌المللی توجه نشان می‌دهند که در نوسان قیمت‌های اواسط و اواخر هفته گذشته نیز مشاهده شد آن هم در شرایطی که روزهایی تراژیک در بازار آتی سکه به ثبت می‌رسد. پس از ارائه آمار اشتغال و تعداد متقاضیان شغل در آمریکا شاهد بودیم که بهای طلا با کاهش قیمت‌هایی جدی رو‌به‌رو شد، اگرچه افزایش ارزش دلار، موفقیت بازارهای رقیب مخصوصاً سهام و البته پایان یافتن زمان تقاضای فصلی برای تولید جواهر آلات به منظور فروش در روزهای باقی مانده تا سال نو میلادی و جشن‌های آن بر این روند کاهشی مؤثر بود ولی این افت قیمتی جدی‌تر از چیزی بود که بازار انتظار داشت. این در حالی است که هم‌اکنون هم برخی از تحلیلگران از جذابیت خرید طلا در بازارهای جهانی سخن می‌گویند، اما توسط بدنه غالب در بازارهای جهانی هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

اگرچه طلا در ساعات اخیر توانست چند جرقه رشد قیمتی را به ثبت برساند، ولی هنوز هم تا کمترین حد در ۴ ماه اخیر فاصله زیادی ندارد. رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی هم به دشمن اصلی قیمت طلا بدل شد تا جایی که این دو بازار دقیقاً عکس یکدیگر عمل کردند؛ رخدادی که اگرچه به‌صورت کلی بارها تجربه شده و منطقی به نظر می‌رسد، ولی این دو سیگنال عکس یکدیگر با این وضوح حکایت از رخدادهای دیگری دارد. در گزارش هفته گذشته از احتمال کاهش قیمت طلا و رشد دلار صحبت کردیم، ولی این حجم از تغییر قیمت‌ها بیش از پیش‌بینی مطرح شده بود. آمارهای اشتغال در آمریکا، حمایت‌های کنگره از دولت، کاهش تزریق نقدینگی به بازار پول آمریکا ( M۰)، داده‌های مثبت از اقتصاد این کشور و حتی سایر نقاط جهان در کنار سیگنال‌های مثبت بازار سهام و حتی بازارهای کالایی همگی دست به دست هم دادند تا ارزش دلار در مقایسه با سبدی از ارزهای معتبر در جهان با رشدی محسوس رو‌به‌رو شود، اگرچه هنوز در سطوحی نزدیک به اواخر ماه نوامبر قرار دارد.

افزایش ارزش دلار در روزها و هفته‌های پایانی سال میلادی سیگنالی است که در بسیاری از سال‌های گذشته تجربه شده و البته افزایش مسافرت و خرید در این خصوص مؤثر بوده است. این در حالی است که اغلب تحلیلگران درخصوص دورنمای بهای دلار و دقیق تر، تداوم یا عقبگرد قیمتی اظهارنظر قاطعی ابراز نمی‌کنند که این مطلب می‌تواند به نگرانی‌های اخیر دامن بزند. البته ابهام در بازار مطلبی است که از هفته گذشته آغاز شده و هنوز هم در بازارهای جهانی ادامه دارد و تداوم این شرایط می‌تواند به ادامه التهاب قیمتی و تقویت فراز و فرود نرخ‌ها منجر شود.رخدادهای موجود در بازارهای جهانی هنوز تاثیر خود بر بازار داخلی ( نقدی و آتی) را به‌صورت کامل بر جای نگذاشته است یعنی از هم اکنون می‌توان انتظار داشت تا بازارهای نقدی و آتی در برابر این تغییرات واکنش نشان دهند که می‌تواند آغاز به کار دوره‌ای جدید در بازار آتی به شمار رود اگرچه این تنها یک احتمال است. در هر حال توجه به واقعیت‌های بازارهای جهانی در بازار آتی می‌تواند به تقویت مجدد بازار آتی با فرض تاثیرپذیری از سیگنال‌های جهانی کمک کند.

بورس کالا

بورس کالا