متوسط ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی در سال‌جاری رقمی نزدیک به ۵/ ۷۱ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد ارزش معاملات در هفته گذشته ۳۱ درصد بیشتر از متوسط سال‌جاری است که نکته مهمی در این بازار به‌شمار می‌رود. ارزش معاملات هفته گذشته موجب شد تا ارزش کل داد و ستد در بازار فیزیکی در آذرماه به ۳۱۱ میلیارد تومان برسد که این رقم معاملات خود یک رکورد جذاب به‌شمار می‌رود ولی هنوز تا شکسته‌شدن رکورد معاملات ماهانه در تاریخ معاملات بورس انرژی فاصله دارد. بیشترین ارزش معاملات ماهانه در تاریخچه فعالیت بازار فیزیکی بورس انرژی رقمی نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که برای شکسته شدن این رکورد در هفته پیش‌رو نیاز است تا ۱۳۹ میلیارد تومان به ارزش معاملات افزوده شود. رخدادی که اگرچه ثبت آن محتمل است ولی خوش‌بینانه محسوب خواهد شد. در صورتی که روند معاملات روزهای اخیر در بورس انرژی باز هم تداوم یابد، می‌توان به شکسته شدن این رکورد امیدوار بود اگرچه به تحلیل و تفسیر مجزایی نیاز دارد. در هفته گذشته حجم عرضه‌ها به بیش از ۹۶ هزار تن افزایش یافت که بیشترین حد در ۶ هفته اخیر بوده ولی تقریبا ۵۳ درصد آن مورد معامله قرار گرفت.

این شرایط به خودی خود نشان می‌دهد که این حجم از عرضه‌های موجود به هفته آینده موکول شده که پتانسیل افزایش حجم عرضه‌ها را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی نفت خام هنوز هم در مسیر رشد قرار داشته که سیگنالی برای افزایش بیشتر بهای فرآورده‌های نفتی در بازارهای داخلی و بین‌المللی محسوب خواهد شد که سیگنالی مهم برای تقویت حجم تقاضاست. این شرایط در کنار هم نشان می‌دهد که پتانسیل تقویت حجم معاملات در هفته آینده وجود دارد. از سوی دیگر در روز یکشنبه مورخ ۲۶/ ۰۹/ ۱۳۹۶ شاهد عرضه ۹۰ هزار تنی نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل هستیم که در صورت ثبت این معامله، حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی دگرگون شده و قطعا رکورد حجم و ارزش معاملات در این بازار شکسته خواهد شد. این عرضه را باید یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌ها در تاریخ فعالیت بورس انرژی به‌شمار آورد و البته در صورت ثبت این معامله، رکورد تاریخی معاملات ماهانه در بورس انرژی قطعا جابه‌جا‌ خواهد شد. بزرگ‌ترین معامله در تاریخ بورس انرژی، داد و ستد ۱۵۰ هزار تن نفتای سبک شرکت پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل در ۹ اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که موجب شد ارزش معاملات ماهانه در اردیبهشت آن در سال به بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان افزایش یابد. حال در شرایطی که تاکنون ارزش معاملات آذرماه به بیش از ۳۱۱ میلیارد تومان افزایش یافته، فاصله چندانی تا رکوردشکنی این بازار باقی نمانده است.

در هفته گذشته در رینگ داخلی میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S-۵۰۰)، سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال ۴۰۲ پالایش نفت بندرعباس و حلال ۴۰۲ پالایش نفت کرمانشاه (عمده) با رشد قیمت‌ها رو‌به‌رو شدند و در رینگ بین‌الملل حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش گاز فجر جم با رقابت و افزایش نرخ مورد معامله قرار گرفتند. این شرایط نشان می‌دهد که هنوز جذابیت‌های معاملاتی در بورس انرژی به قوت خود باقی است. البته نکته مهم درخصوص معاملات هفته گذشته را می‌توان کاهش جذابیت خرید حلال ۴۰۲ دانست زیرا برخی از عرضه‌های این کالا با رقابت مواجه نشد، اگرچه تمامی عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفتند. بیشترین رشد قیمت در هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس انرژی به میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-۵۰۰) با ۷۹/ ۱۳ درصد تعلق گرفت و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی در رتبه بعدی با رشد قیمت ۸۷/ ۱۲ درصد بود. این شرایط باز‌هم نشان‌دهنده کشف آزادانه قیمت‌ها در این بازار است. همین آمار و ارقام را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم بورس انرژی به‌شمار آورد زیرا واقعیت‌های بازار فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی را با شفافیتی مثال‌زدنی به همگان عرضه می‌دارد.