البته ذکر این نکته ضروری است که تقاضا همچنان در بازار فولاد داخلی پایین است و این مساله باعث می‌شود رشد قیمت‌ها چندان پایدار نباشد.قیمت شمش در هفته گذشته در بازار داخلی روند صعودی را تجربه کرد. سایز ۱۵۰ میلی‌متر روز شنبه به‌طور متوسط ۱۸۶۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلی‌متر ۱۸۴۰ تومان معامله می‌شد ولی تا آخر هفته قیمت سایز ۱۵۰ میلی‌متر به ۱۸۹۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلی‌متر به ۱۸۷۰ تومان رسید. چند علت برای افزایش قیمت شمش وجود دارد:

۱- افزایش قیمت شمش در بازار جهانی و عبور آن از مرز ۵۰۰ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه)

۲- افزایش صادرات شمش ایران به تبعیت افزایش قیمت در بازار جهانی و افزایش حجم صادرات. تجار خاور دور تلاش می‌کنند انبارهایشان را قبل از اتمام ژانویه پر کنند چون فوریه عملا بازار خاور دور تعطیل است به همین علت روند صادرات شمش تقویت شده است.

۳- عرضه محدود فولاد خوزستان و بروز شایعاتی مبنی بر عرضه شمش این کارخانه بر مبنای نرخ جهانی که بی‌تاثیر از نشست نورد‌کاران و برنامه آنها برای تبعیت بازار داخلی از نرخ بازار جهانی است.

اگر واقعا قیمت شمش در بازار ایران به قیمت جهانی تعیین شود ما باید شاهد یک جهش قیمت ۳۰۰ تومانی در هر کیلو  از  این کالا باشیم. نتیجه این کار این است که کارخانه‌های تولیدکننده شمش کوچک که اکثرا خصوصی هستند مواجه با تقاضای زیادی بشوند و قیمت‌ها را بالا ببرند. در این صورت مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ارتباط قیمت شمش با آهن اسفنجی و گندله به نتیجه می‌رسد چرا که آهن اسفنجی به قیمت هر کیلو هزار تومان پایه یا بیشتر می‌رسد ولی صادرات آهن اسفنجی و گندله لطمه می‌خورد، چرا که تولیدکنندگان این کالا نمی‌توانند به نسبت افزایش قیمت داخلی (حدود ۱۵ درصد شمش) قیمت خود را در بازار جهانی افزایش دهند و با توجه به افزایش قیمت شمش سعی می‌کنند آن را در بازار داخل بفروشند.

روند بازار جهانی تابع تصمیم‌های خلق‌الساعه ما نیست و در آن عرضه و تقاضا حاکم است، گذشته از آن بازار داخلی کشش افزایش قیمت ۱۵ درصد را برای مقاطع ندارد. یک بخش این سناریو که کسی به آن توجه نمی‌کند آن است که با ورود به ژانویه تقاضای شمش و به دنبال آن قیمت نزولی خواهد شد، سوالی‌ که مطرح است این است که با پایین آمدن قیمت در بازار جهانی آیا قیمت شمش هم در ایران کاهش خواهد یافت؟ و سوال‌ آخر اینکه آیا در شرایط تحریم وصل کردن بازار نیمه جان داخلی به بازار جهانی که در آن رقبای ما دسترسی به همه نوع سیستم‌های پولی و مالی دارند درست است؟

  مقاطع در بازار ایران

مقاطع هفته گذشته روند صعودی داشت. ذوب‌آهن روز یکشنبه قیمت کالاهایش را به‌طور متوسط هر کیلو ۵۰ تومان افزایش داد ولی انعکاس آن در بازار جدی نبود چون تقاضا ضعیف است. مجتمع روهینا از اول هفته با متوسط ۲۱۶۰ تومان شروع کرد ولی تا آخر هفته سعی کرد تخفیف ۴۰ تومانی اول هفته را حذف کند که کمابیش موفق بود. از روز سه‌شنبه روند صعودی قیمت شروع شد و تا پنج‌شنبه ادامه یافت. به نظر می‌رسد روزهای آتی این روند تشدید شود.

دو علت برای این افزایش قیمت وجود دارد:

اول افزایش قیمت شمش که شایعاتی مبنی بر بالا بردن آن در سطح جهانی است و محدودیت عرضه آن ناشی از پایین بودن تقاضا است. دوم در هفته‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که وزارت راه از طریق پرداخت اوراق خزانه بخشی از پروژه‌ها را فعال کرده است و قسمتی از بدهی‌های خود را از این طریق پرداخت کرده همین امر باعث شده تا تقاضا به جنب و جوش در بیاید.اما بازار مقاطع مثل مهره‌های دومینو شده است، اگر شمش بالا برود قیمت مقاطع بالا خواهد رفت در غیر این‌صورت بازار مقاطع ساکت می‌ایستد. با بحث و صحبت‌هایی که در مورد قیمت شمش هست امکان بالا رفتن قیمت مقاطع جدی است به‌خصوص آنکه انبارها هم خالی است. اگر روند تزریق اوراق خزانه از طرف وزارت راه ادامه یابد امکان افزایش قیمت مقاطع تا ۲۰۰ تومان  برای هر کیلوگرم وجود دارد در غیر این صورت شاهد بسته شدن و تعطیلی بعضی واحدها خواهیم بود.میانگین قیمت تیرآهن سایز ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن روز شنبه ۲۷ هزار و ۱۶۷ ریال بود که تا آخر هفته به ۲۷ هزار و ۲۳۳ ریال رسید. انتظار می‌رود قیمت تیرآهن به روند صعودی خود ادامه دهد؛ به‌رغم آنکه انواع تیرآهن در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود اما وابسته به شمش استاندارد است. با تغییر قیمت شمش در واحدهای رتبه اول کشور، بالا رفتن قیمت تیرآهن منطقی است.

  ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول روز شنبه ۲۷۸۰ تومان بود ولی با افزایش قیمت در بازار جهانی قیمت این کالا هم تا پایان هفته بهبود یافت و به ۲۸۰۰ تومان رسید. عرضه این کالا در بازار جهانی همراه با کرایه حمل آن حدود ۴۰ دلار افزایش یافته است و با وجود تقاضا در خاوردور فعلا احتمال پایین آمدن قیمت آن نیست، اگر قیمت اسلب تغییر نکند وضع محصولات داخلی ثابت می‌ماند در غیراین صورت قیمت ورق‌های داخلی هم بالا خواهد رفت.به‌رغم ضعف تقاضا سه‌شنبه با عقب نشستن یک فروشنده بازار جو تصاعدی به خود گرفت. شنیده شد که بازار باید خودش را برای افزایش قیمت تا هر کیلو ۱۰۰ تومان آماده کند ولی فروشنده‌های کوچک خلأ را پر کردند. ورق سرد در هفته گذشته اما بازار بی‌رونقی داشت. قیمت متوسط آن روز شنبه ۳۱ هزار و ۸۸۵ ریال بود ولی تا آخر هفته به ۳۱ هزار و ۷۷۰ ریال رسید. قیمت این کالا حدود ۳۰ دلار در هفته‌های قبل افزایش داشته و به ۶۳۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بندر‌انزلی برای ضخامت‌های ۷۰/ ۰ تا ۵/ ۱ میلی‌متر رسیده است ولی تقاضای آن در بازار داخلی محدود است.ورق گالوانیزه با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شد آنچنان که پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها تا ۲۰۰ ریال هر کیلو به‌طور متوسط کاهش یافت.