هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا به ۱۴۰ هزار و ۱۸۸ قرارداد افزایش یافت که نشان می‌دهد این حجم معاملات به نسبت هفته پیش از آن از رشدی ۵/ ۱۴ درصدی برخوردار شده است. این رشد حجم معاملات هفتگی برای اولین بار در ۴ هفته اخیر به ثبت رسیده که سیگنال مثبتی برای این بازار محسوب می‌شود. متوسط حجم معاملات هفتگی در سال جاری رقمی نزدیک به ۶۵ هزار قرارداد بود. ذات رشد حجم معاملات داده‌ای است که نشان می‌دهد بازار آتی میل به بازسازی جدیدی پیدا کرده که می‌تواند به یک نکته مثبت بدل شود. در هفته گذشته ۷۰۴۳ نفر- قرارداد در موقعیت خرید ایفای نقش کردند و البته ۶۵۷۱ نفر- قرارداد نیز جایگاه فروشنده داشته‌اند. هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن تعداد فروشندگان و خریداران هر دو افزایش داشته‌ اگرچه در فاز خرید رشد بیشتری داشته است. برتری تعداد خریداران بر فروشندگان نشان می‌دهد که برخی از فعالان برجسته بازار میل به خروج بیشتری داشته‌اند که می‌تواند یکی از دلایل عدم رشد جدی قیمت‌ها محسوب شود؛ اگرچه ذات ورود فعالان جدید هم از جذابیت‌های این بازار خبر می‌دهد. با توجه به نوسان قیمت‌ها در روزها و حتی هفته‌های اخیر ساده‌ترین برآورد از این رفتار معامله‌گران را می‌توان شناسایی موقعیت‌های بهتری برای سودآوری در سایر بازارها به شمار آورد که احتمالا جذابیت‌های بازار سهام و البته برخی سهم‌های خاص را می‌توان در این خصوص دخیل دانست. در هر حال رشد حجم معاملات داده مهمی در این بازار محسوب می‌شود که نشان می‌دهد خوش‌بینی به دورنمای بازار آتی هنوز در تار و پود معاملات نهفته است.

نگاهی به نوسان قیمت‌ها در اواسط آذرماه از پتانسیل این بازار برای تداوم رشد قیمتی حکایت دارد که اگرچه نسبتا همپای رشد قیمت‌ها در بازار نقدی محاسبه می‌شود ولی در نهایت نشان از خوش‌بینی‌های نسبی در این بازار و البته عدم خروج جدی سرمایه در این بازار دارد ولی ذات تغییر در حجم معاملات خود به‌عنوان یک داده برای حجم سرمایه در گردش این بازار تلقی می‌شود؛ اگرچه افت قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.وجود حباب قیمتی در بازار سکه هنوز هم به‌عنوان یک فاکتور مهم تاثیرگذار بر بازار آتی ایفای نقش می‌کند که کوچک‌ترین خروجی آن سرعت‌گیر بازار آتی خواهد بود؛ یعنی با فرض داده‌های مثبت، باز هم بازار آتی با این واقعیت قیمتی دست به گریبان بوده و هست. این در حالی است که تخلیه همین حباب قیمتی نیز به معنی یک کاهش نرخ در بازار نقدی و آتی سکه به شمار می‌رود. البته انتظارات رشد قیمت‌ها درخصوص دلار یا بهای جهانی طلا هم به حباب قیمتی دامن زده است که می‌تواند در بازار آتی توجیه‌پذیر باشد. به‌صورت دقیق‌تر می‌توان این گونه نیز به مساله قیمتی نگاه کرد که این اختلاف نرخ در بازار آتی و نقدی به دلیل خوش‌بینی‌ها از رشد پیش روی قیمت دلار و طلای جهانی است که در بازار آتی خودنمایی کرده است. با توجه به این موارد می‌توان این دو نکته را برجسته‌تر  تلقی کرد که اولا بازار آتی به رشد قیمت‌ها به‌خصوص دلار در بازار داخلی خوش‌بین است و همچنین وجود این اختلاف قیمتی موجب شده تا رشد قیمت‌ها با تردید رو‌به رو شود.

ذات عرضه سکه در بازار فیزیکی و همچنین اما و اگرها از ثبات قیمت ارز در کنار روند نسبتا آرام رشد قیمت طلای جهانی در هفته‌های اخیر، رفت و برگشت سرمایه از بازار آتی به سمت برخی سهم‌های جذاب و همچنین بیم و امید از دورنمای نوسان قیمت‌ها را می‌توان برخی داده‌های اصلی تاثیرگذار بر بازار آتی به شمار آورد؛ اگرچه در بازه‌ای از زمان تاثیر خود را بر قیمت‌ها بر جای می‌گذارد. در نهایت باز هم خوش‌بینی و بدبینی‌هاست که در بازار آتی تغییر فاز قیمت‌ها را ایجاد خواهد کرد، هرچند نمی‌توان از تاثیرگذاری قیمت‌های نقدی بر بهای آتی سکه غافل بود. نکته دیگری که در این بازار ایفای نقش می‌کند را باید تغییر قیمت‌ها در بازار سکه به شمار آورد زیرا حباب قیمتی در بازار سکه نشان می‌دهد که این بازار یا با برتری تقاضا بر عرضه‌ها رو‌به‌رو است یا حالتی آتی‌محور به خود گرفته یعنی بیش از واقعیت‌های قیمتی، با خوش‌بینی‌ها به آینده بازار در حال نوسان نرخ است. این ویژگی را باید مهم ارزیابی کرد زیرا سیگنالی واقعی از ذهنیت فعالان بازار است که میل به رشد قیمتی را بیش از پیش برجسته ساخته است. باید پذیرفت که بازار آتی در روزهای اخیر به نسبت هفته‌های قبل از آن از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار است ولی با همین ویژگی هنوز هم شاهد نزدیک شدن قیمت‌ها در بازار آتی به بازار نقدی به‌صورتی محسوس نیستیم که نشان می‌دهد هنوز بازار آتی پتانسیل تغییراتی جدی را در ذات خود نهفته دارد.

ذات تاثیرگذاری افت نرخ بر افزایش احتمال کاهش حجم معاملات یکی از واقعیت‌ها در اغلب بازارهای جهانی (به جز کالاهای خاص و استراتژیک) است، زیرا جذابیت حضور در این بازار کاسته می‌شود یا فعالان بازار برای حفظ ارزش دارایی‌های خود مایل خواهند بود از این بازار خارج شوند. تضاد کاهش نرخ با رشد حجم معاملات نشان می‌دهد که هنوز بازار یا تداوم افت قیمت‌ها را نپذیرفته یا برخی تکانه‌های رشد قیمتی را بیش از واقعیت مورد توجه قرار داده است. این در حالی است که پتانسیل تغییر فاز قیمتی در ذهن اهالی بازار دیده می‌شود که همین نکته شاید حامی بازار بوده باشد. البته نیم نگاهی به رخدادهای جهانی موثر بر قیمت طلا یا خوش‌بینی به آینده دلار هم در همین راستا مورد توجه قرار خواهد گرفت اگرچه ابهامات این ادعا هنوز هم پابرجا است.

در گزارش‌های پیشین به احتمال افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی اشاره کرده بودیم که همین سیگنال محقق شد. این در حالی بود که نوسان قیمت‌های نسبتا مهمی در بازار جهانی دلار نیز به ثبت رسید اگرچه می‌توان میل به کاهش قیمت‌ها را در روزها و ساعت‌های اخیر مشاهده کرد. به نظر می‌رسد بهای دلار در چند سیگنال متضاد محصور شده از یکسو حجم تزریق پول در اقتصاد آمریکا افزایش یافته و از سوی دیگر داده‌های مثبت از رشد اقتصاد آمریکا همگام با کاهش نرخ بیکاری این کشور به حمایت از قیمت دلار برخاسته‌اند. این در حالی است که قانون جدید مالیاتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این کشور مصوب شده که می‌تواند حجم تقاضای مواد اولیه و بسیاری از کالاها را تقویت کند. داده‌های فروش مسکن در آمریکا نیز تقویت شده که می‌تواند محرک مهمی برای اقتصاد این کشور باشد. این موارد می‌تواند یک سرعت گیر برای رشد قیمت طلا محسوب شود ولی هنوز بازار طلا به رشد قیمت‌ها متمایل است.

بورس کالا