خوش بینی به تداوم و تقویت معاملات برق در بازار فیزیکی و عرضه‌های بیشتر اوراق سلف استاندارد موازی و همچنین صندوق پروژه در کنار امید به افزایش بیشتر حجم معاملات، ناخودآگاه اطمینان بیشتری را به این بازار معطوف می‌دارد. برای ترسیم چهره واقعی این بازار می‌توان به آمارهای رسمی این بازار استناد کرد اگرچه همین ارقام برای بررسی واقعیت‌های معاملاتی کافی به نظر می‌رسد.رشد ۱۵۳ درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی موجب شد تا هفته گذشته شاهد ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات در بازار فیزیکی در سال جاری باشیم تا جایی که در این بازه زمانی نزدیک به ۲۳۸ میلیارد تومان از انواع حامل‌های انرژی مورد معامله قرار گرفت. در هفته گذشته حجم معاملات نیز ۱۳۵ درصد افزایش یافت که موجب شد ۱۱۹ هزار و ۶۱۶ تن از انواع فرآورده‌ها مورد داد و ستد قرار بگیرد. رکوردشکنی حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملاتی به شمار آورد که چهره اصلی این بازار را تشکیل می‌دهد و موجب شد تا دومین رکورد حجم و ارزش معاملات هفتگی در تاریخچه فعالیت بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت برسد. سال ۹۴ با فرض معامله نزدیک به ۱۶۰ هزار تن بزرگ ترین معاملات هفتگی به ثبت رسیده بود.

آذر ۹۶ بزرگ‌ترین رکورد تاریخی معاملات ماهانه در بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت رسید. در این ماه بازار فیزیکی بورس انرژی شاهد داد و ستدی نزدیک به ۵۵۰ میلیارد تومان بود که بیشترین رکورد ارزش معاملات ماهانه در این بازار به شمار می‌رود. این در حالی بود که بزرگ‌ترین رکورد ارزش معاملات تاکنون به آبان سال جاری تعلق داشت که رقمی نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده بود، ولی در آذر شاهد رشد ۱۹/ ۲۲ درصدی ارزش معاملات به نسبت ماه قبل از آن بودیم که موجب شد این رکورد جابه‌جا‌ شود. این در حالی بود که ارزش معاملات در آذرماه به نسبت مدت مشابه آن در سال قبل ۱۸۲ درصد رشد کرد. همچنین در آذر در بازار فیزیکی بورس انرژی ۲۸۱ هزار و ۶۴۰ تن از انواع حامل‌های انرژی و فرآورده‌ها مورد معامله قرار گرفت که باز هم بیشترین حد در تاریخ این بازار محسوب می‌شود. با توجه به این آمارها هم‌اکنون می‌توان بورس انرژی را بر فراز قله عملکرد تاریخی خود در نظر گرفت. بزرگ‌ترین معامله آذر به داد و ستد ۹۰ هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل (‌با احتساب ارز آزاد) تعلق گرفت که دومین معامله بزرگ در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی بود. سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی در آذرماه بیشترین رشد قیمت‌ها را تجربه کرد که افزایش نرخی نزدیک به ۲۰ درصد را به ثبت رساند. این شرایط نشان می‌دهد که این کالا هنوز هم جذاب ترین کالا در بازار فیزیکی بورس انرژی است.

از ویژگی‌های دیگر معاملاتی در آذرماه را در بورس انرژی می‌توان تقویت محسوس معاملات برق به‌صورت فیزیکی بین نیروگاه و مصرف‌کننده نهایی دانست که موجب شد رکورد بیشترین حجم و ارزش داد و ستد فیزیکی برق در این شیوه معاملاتی نیز به ثبت برسد تا دومین رکورد معاملاتی مهم در تاریخچه فعالیت بورس انرژی به ثبت برسد. در آذر شاهد مشارکت ۳ نیروگاه مختلف در فرآیند عرضه برق بودیم که موجب شد ۴۵۰ هزار کیلووات ساعت در بازار فیزیکی عرضه شود که از این حجم، بیش از ۱۴۰ هزار کیلووات آن به ارزش بیش از یک میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. قیمت‌های کشف شده در این شیوه معامله (بدون احتساب هزینه انتقال) کمتر از ۴۴ تومان بود که با قیمت‌های رسمی در شبکه توزیع اختلافی محسوس را نشان داده که از جذابیت‌های فراگیر خرید برق از سوی واحدهای بزرگ صنعتی حکایت دارد.