به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، احمد صادقیان با بیان اینکه دولت گندم را به قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می کند در شرایطی که قیمت جهانی آن حدود ۸۶۰ تومان است افزود: دولت به جای اینکه هر سال بودجه بسیار زیادی برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان اختصاص دهد و با قیمت بالاتر از نرخ جهانی گندم خریداری کند، گندم را به قیمت جهانی از کشاورزان خریداری و حمایت از آنها را به روش های دیگری اجرایی کند.وی با اشاره به اینکه روش کنونی فساد و رانت ایجاد کرده گفت: شاهدیم دولت گندمی را که ۱۳۰۰ تومان خریداری کرده است به مبلغ ۶۶۸ تومان به خبازان و ۹۰۰تومان به صنعت می فروشد، اتفاقی که واقعا به فساد در این حوزه بسیار مهم دامن زده و رانت و چند نرخی بودن را به وجود آورده است.

وی افزود: به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، مجموع مصرف گندم کشور در نانوایی‌ها و صنعت سالانه حدود ۹ میلیون تن است، در شرایطی که فقط به بخش خبازی سالانه ۹میلیون تن سهمیه داده می شود، سوال این است که مصرف مازاد چه می شود؟ که باید گفت: حتما دوباره به قیمت بالاتر حتی به خود دولت فروخته می شود و من اطمینان دارم که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد این میزان دوباره فروخته می‌شود و این اتفاق اصلا امکان رقابت را در بازار از بین می برد و حاصلی جز فساد ندارد.صادقیان گفت: اگر چند نرخی بودن از بین برود و دولت اجازه دهد که بخش خصوصی به‌صورت مستقیم، گندم را از کشاورزان به قیمت جهانی بخرد بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد و فشار هم از روی دوش دولت به شکل کنونی برداشته می شود.وی افزود: دولت اجازه بدهد که بخش خصوصی گندم را به‌صورت مستقیم خریداری کند و بعد مازاد را دولت با بودجه دولتی خریداری کند. همچنین دولت می‌تواند حمایت از کشاورزان را به‌صورت کود، سم و اصلاح ساختار آبیاری انجام دهد و بخشی از حمایت را هم به‌صورت نقد به آنها پرداخت کند، در این صورت تحولات مهمی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و کیفیت هم مورد توجه قرار می گیرد در صورتی که در شرایط کنونی دولت اصلا به کیفیت توجه ندارد.

از سرگیری رشد قیمت در بازار جهانی فولاد

مرکز فولاد ایران: هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد وارداتی به چین از ۵/ ۷۰ دلار آخر هفته پنجاهم به نزدیک ۷۵ دلار رسید و تا پایان هفته با کاهش خریدها کمی افت داشت و حدود ۷۴ دلار در هر تن (خشک سی‌اف‌آر) ثبت شد. در هر حال فعالان بازار معتقدند قیمت سنگ‌آهن خیلی بالاست و پایه‌های بازار فولاد از آن پیروی نمی‌کند. در بنادر چین تا ۱۴۳ میلیون تن سنگ‌آهن در انبارها موجود است؛ از این رو نیاز به خرید در بازار نقدی سنگ‌آهن دیده نمی‌شود.بازار واردات قراضه در ترکیه هفته گذشته رشد زیادی داشته به‌طوری‌که از ۳۵۲ دلار به ۳۶۲ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رسید ولی تا آخر هفته بازار آرام شد تا افزایش قیمت‌ها تثبیت شود. البته از آنجا که میلگرد در بازار داخلی ترکیه به ۵۸۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) رسیده انتظار می‌رود کارخانه‌ها افزایش قیمت قراضه را به راحتی بپذیرند.

قراضه خرد شده وارداتی در هند نیز ۵ دلار رشد داشته و ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد. قیمت قراضه در بازار واردات شرق آسیا طی هفته گذشته در راستای رشد بازار قراضه ژاپن و سایر کشورها رو به بالا بود، به‌طوری‌که قیمت پیشنهادی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ کانتینری آمریکا ۳۳۰ تا ۳۳۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر تایوان شنیده شده که ۵ دلار هر تن رشد قیمت هفتگی داشت.هفته گذشته کره جنوبی قیمت درخواستی خرید قراضه سنگین کلاس ۲ از ژاپن را ۴ دلار بالا برده به ۳۱۸ دلار در هر تن فوب رساند.هفته گذشته بیلت صادراتی روسیه از ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه) رسید. قیمت پیشنهادی جدید کارخانه‌ها به ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار هم رسید که برای حمل فوریه است. در جنوب شرق آسیا متوسط قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی ۵۱۰ تا ۵۳۰ دلار و مشابه هفته ماقبل بود. بیلت سی‌آی‌اس هم ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و محصول هند ۵۳۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا بود.

بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵۳۵ تا ۵۵۰ دلار در هر تن در کارخانه و در ثبات بود ولی خریدی نهایی نشده است. اگر میلگرد در ترکیه رشد قیمت چشمگیری نداشته باشد بیلت هم بالا نخواهد رفت.بیلت وارداتی به مصر از ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار به ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. بیلت صادراتی هند ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار در هر تن فوب عرضه شد.در هفته‌ای که گذشت میلگرد صادراتی چین نیز تا ۵۶۶ دلار در هر تن فوب رسید که ۵/ ۱۴ دلار رشد قیمت هفتگی داشت. میلگرد صادراتی ترکیه ۵۶۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۵ دلار رشد داشت. میلگرد در بازار داخلی ترکیه به ۵۸۰ دلار رسید. در بازار سی‌آی‌اس میلگرد صادراتی رشد چشمگیر ۳۴دلاری داشته و ۵۵۲ دلار در هر تن فوب شد.در شمال اروپا در هفته گذشته میلگرد حدود ۱۲ یورو بالا رفته و ۵۶۷ یورو در هر تن در کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد در ۵۶۰ دلار در هر شورت تن (درب کارخانه) ثبات داشت.

  ورق

در هفته‌ای که گذشت اغلب بازارهای صادراتی ورق افزایش قیمت داشتند. ورق گرم صادراتی هند در راستای رشد دیگر بازارهای جهانی بالا رفت و از ۵۵۰ تا ۵۷۰ دلار به ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب رسید. ورق گرم صادراتی کره جنوبی نیز ۲۰تا ۲۵ دلار بالا رفت و ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد.ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس نیز نسبت به دو هفته قبل تا ۴۰ دلار بالا رفته و۵۶۵ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازارهای آسیا ورق گرم سی‌آی‌اس مورد استقبال بیشتری واقع شده، چرا‌که محصول چین به ۶۰۵ دلار هر تن فوب هم رسیده است.