اثر «ناآرامی‌ها» بر بازار فولاد

درخصوص چرایی این روند نیز به موضوع همیشگی تقاضا اشاره شده بود. اما ناآرامی‌های اخیر در سراسر کشور و همین طور تهران باعث شد دلار تحرکات افزایشی از خود بروز بدهد و طی یک هفته افزایشی حدود ۲۰۰ تومانی را به ثبت برساند؛‌ موضوعی که به وضوح این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که اثرگذاری این افزایش بر بازار فولاد به چه شکل است؟  فعالان بازار فولاد در این باره و در پاسخ به این سوال بر این باورند که اثرگذاری تحرکات قیمت دلار روی بازار فولاد گرچه به سرعت رخ نمی‌دهد، ولی در واقع با تثبیت اوضاع و بازگشت آرامش پایدار به بازارها شرایط اثرگذاری قیمت دلار روی بازار فولاد بیشتر از حال حاضر مهیا خواهد شد که البته این یکی از دلایل است، هرچند مهم‌ترین دلیل آن نیست. در این میان سوال دیگری درخصوص رابطه قیمت‌های جهانی در بازار فولاد با قیمت داخلی این کالا مطرح می‌شود، بین قیمت‌های جهانی و داخلی یک تناقض وجود دارد، قیمت‌های جهانی افزایشی و قیمت‌های داخلی کاهشی بوده، دلیل این تناقض چیست؟ با توجه به اشباع بازار از نظر قیمتی و روند افزایش قیمتی که بازار فولاد طی هفته گذشته داشت (بازار در دو هفته گذشته افزایش قیمت ۱۵۰ تومانی را از سرگذراند)، پیش بینی افزایش قیمتی در ماه ابتدایی زمستان و در دی ماه وجود نداشت بنابراین روند اتفاقات اخیر، بازار را در «لاک احتیاطی» فرو برد.

  افزایش قیمت متاخر در بازارهای پایه

با توجه به اتفاقات ۷ روز اخیر، فضای بازار به گونه‌ای ناامن شد و روندی را ایجاد کرد که حتی قیمت بیشتر روند کاهشی را در پیش گرفت. در عین حال افزایش قیمت ارز در هفته گذشته، اثر خود را در ماه بهمن و اسفند در بازار نشان خواهد داد؛ در واقع یکسری مواد اولیه در بازار وجود دارند که در زمان‌های بحرانی افزایش قیمت نخواهند یافت‌ که از آن جمله به فولاد می‌توانیم اشاره کنیم، ‌چرا که در این بازار خریدها در ماه‌های قبل رخ داده و اینها در ماه‌های آینده سمت و سوی کاهشی یا افزایشی خودشان را صددر صد در بازار نشان خواهند داد.در روزهای ابتدایی بهمن بازار به سمت آماده شدن برای سال جدید سوق پیدا می‌کند؛ به همین دلیل تجار نیاز به در دسترس داشتن کالاهای خود دارند و افزایش قیمت در همین ماه رخ خواهد داد.

با توجه به رشد شدید قیمت دلار در یک هفته گذشته این رشد در بازار فولاد می‌تواند نمودهایی داشته باشد. در این باره باید گفت: رشد قیمت دلار با روند ناآرامی‌های اقتصادی و اجتماعی گره خورده به‌طوری‌که همین ناآرامی‌ها باعث می‌شود افراد نزدیک‌ترین انتخاب یا به نوعی سرمایه‌ای‌ترین انتخاب را برای سرمایه‌گذاری برگزینند اما فولاد یک کالای مصرفی است و سرمایه‌گذاران معمولا به سمت سرمایه‌گذاری روی این کالا نمی‌روند. آنها کالاهایی را انتخاب می‌کنند که ویژگی سرمایه‌گذاری‌شان آنها را مجاب به انتخاب این کالا کند، مثلا دلار یا طلا این ویژگی را دارا هستند و سرمایه‌گذاران عام و خاص روی آنها می‌توانند حساب باز کنند،‌ چنانچه در مواقع بحرانی شاهد افزایش تقاضای دلار بوده‌ایم.از سویی درخصوص رابطه قیمت ارز و فولاد سوالی که ایجاد می‌شود این است که رشد شدید هفتگی قیمت دلار چرا اثر‌گذاری زیادی روی بازار فولاد نداشت؟ پاسخ به این سوال در درجه اول به موضوع آشنای این روزهای بازار که همان «نبود تقاضا» است بر‌می‌گردد. از سویی اوضاع ناآرام چند روز اخیر رغبت وارد شدن به سرمایه‌گذاری در بازار فولاد را از طریق خرید این کالا از بین برده است. در عین حال از اثرگذاری افزایش قیمت دلار روی بازار فولاد در ماه‌های آینده نیز نباید غافل شد.‌

  نوید رونق در بهمن و اسفند

با توجه به افت سود بانکی، ‌عدم تحرک بازارهای مسکن، سهام و... احتمال بازگشت سرمایه‌هایی که قبلا خارج شده‌اند، به بازار فولاد وجود دارد. البته این اتفاق معمولا در ماه‌های آذر و دی رخ نمی‌دهد، در واقع این موضوع در بین فعالان بازار جا افتاده است که این ماه‌ها معمولا دو ماهی هستند که رکود بر آن حاکم است، به‌طوری‌که تجار بازار فولاد با در نظرگرفتن میزان بازگشت سود در بازار بیشتر اقدام به خرید می‌کنند.در این بین بازارها از جمله بازار فولاد در شب عید با توجه به اینکه موضوع نیازشان به نقدینگی و پرداخت عیدی کارکنان وجود دارد، مجبور به ایجاد تحرک هستند، به‌طوری‌که هر ساله ماه‌های آذر و دی با رکود مواجه بوده و در ادامه ماه‌های بهمن و اسفند رونق و جهش‌های قیمتی در این بازار رخ می‌دهد.

هرچند از سوی فعالان بازار فولاد نوید داده می‌شود که روند خریدهای انباری در دو ماه پایانی سال به وقوع می‌پیوندد ولی این پیش‌شرط نیز از سوی آنان مطرح می‌شود که این خریدها بستگی به ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد، در صورتی که این پیش شرط‌ها رعایت شود، تجار از نیمه بهمن اقدام به خرید اجناس مورد نیاز خود می‌کنند تا در شب عید به جای پول نقد، کالا داشته باشند و چه کالایی بهتر از کالایی که پتانسیل رشد نهفته‌ای دارد، در واقع اکثریت تاجران فولاد ترجیح می‌دهند که دست به ریسک خرید دلار در شرایط نه چندان پایدار اقتصادی نزنند،‌ بلکه خرید آهن ۲ هزار و ۴۰۰ تومانی را به دلار ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی ترجیح دهند. در واقع خرید آهن همچنان مقرون به صرفه است، در نهایت هیچ تاجر و کاسبی وجه نقد خود را نگه نمی‌دارد و تبدیل به کالایی می‌کند که هنوز افزایش قیمت را از سر نگذرانده است.در این بین کارشناسان بازار معتقدند فعلا شاهد روند بازارسازی در بازار فولاد نیستیم، به‌طوری‌که در رکود حاکم بر بازار فولاد هیچ کسی نه افزایش قیمت و نه کاهش قیمت را نمی‌تواند ایجاد کند، بلکه بازار در یک شرایط بی‌حسی کامل به سر می‌برد، به همین دلیل جوسازی در این بازار نمی‌تواند اثر کند، بلکه خود بازار در میان مدت نشان می‌دهد که به چه سمتی خواهد رفت.در این باره هرچند شرایط نسبتا رکودی در ماه‌های قبل در بازار فولاد وجود داشته است ولی آمار انبارها طی ۱۰ روز گذشته نشان می‌دهد کارخانه‌هایی که خروجی روزانه ۶۰ تریلی داشته‌اند، به ۴ تریلی کاهش پیدا کرده‌اند و به نوعی می‌توان گفت اتفاقات ۱۰ روزه اخیر به رکود در بازار فولاد دامن زده است.