فایننشال تایمز در گزارشی با تحلیل وضعیت بازارهای کالایی نوشته این بازارها علاقه‌مند هستند تا دوره رشد قیمتی را پشت سر بگذارند، اما این بار در مقایسه با سال گذشته روندی ملایم‌تر و با شدت عمل کمتری را پشت سر خواهند گذاشت. بر اساس این گزارش اقتصاد جهانی در مقایسه با سال‌های بحران وضعیت بسیار مناسبی را پشت سر می‌گذارد و باید گفت در بهترین وضعیت خود قرار گرفته است. در این راستا فایننشال تایمز با استناد به سبد کالایی بلومبرگ که متشکل از ۲۲ ماده خام مورد استفاده در بازارهای کالایی از سوی سرمایه‌گذاران است می‌نویسد در حال حاضر شاخص این کالا در هفته گذشته نسبت به سال ۲۰۱۴ در بالاترین سطح خود قرار گرفته است که البته دلایل متعددی نیز برای آن ذکر شده از جمله کاهش ارزش دلار جهانی یا رشد بهای نفت که هر دو عامل باعث تقویت بازارهای کالایی شده‌اند.

در عین حال بر اساس این گزارش عرضه و تقاضا نیز در وضعیت نسبتا متعادلی قرار دارد که این موضوع نیز حکایت از تعادل در بازارهای کالایی دارد. در کنار آن رشد اقتصادهای جهانی را داریم که می‌تواند به ارتقای تقاضا و به تبع عرضه منتهی شود. در این بین این گزارش می‌افزاید شرکت‌های نفتی و معدنی در تلاشند تا هزینه‌های پروژه‌های جدید خود را کاهش دهند و این روند را از دو سال گذشته استارت زده‌اند و موفق نیز عمل کرده‌اند. در عین حال تلاش می‌کنند تا بدهی‌های خود را کاهش دهند و سود بیشتری به سهامداران خود بپردازند و تمام این مسائل روی بازارهای کالایی اثرات قابل توجهی بر جای می‌گذارد که خروجی آنها نیز رشد قیمت‌ها و رشد معاملات در این بازارها است. در حال حاضر قیمت نفت برنت به ۷۰ دلار نزدیک شده و باید گفت یکی از بهترین روزهای خود را از سال ۲۰۱۴ تاکنون تجربه می‌کند. نفت آمریکا نیز به همین منوال در قیمت‌های بالای ۶۰دلار دادوستد می‌شود درحالی‌که تا ۲۸ دلار نیز کاهش یافته بود که این موضوع نشان می‌دهد بازار نفت می‌تواند و این پتانسیل را دارد تا از مرزهای ساخته شده در سال‌های اخیر بگذرد. کالاهای معدنی نیز در حال تجربه وضعیتی مشابه هستند. پالادیوم بعد از ۱۷ سال از هزار و ۱۰۰ دلار گذشته یا فلز روی در بهترین قیمت خود در یک بازه ۱۰ ساله قرار گرفته و از طرفی زغال سنگ حرارتی توانسته در این مدت مرزهای ۱۰۰ دلاری را نیز به ثبت برساند.

براساس گزارش فایننشال تایمز این دستاوردها در نهایت موجب شده تا قیمت سهام تولیدکنندگان این محصولات افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و این در حالی است که مدت‌ها بود در ریزش قیمتی با هم در حال رقابت بودند. اکنون سهام شرکت‌های معدنی و نفتی به ارقام قابل توجهی رسیده است. به عنوان مثال بی اچ پی بیلتون بزرگ‌ترین شرکت معدنی توانسته به بالاترین ارزش سهام خود در ۳سال گذشته برسد یا شرکت بریتیش پترولیوم که یک شرکت نفتی است بالاترین ارزش سهام خود را در ۷ سال اخیر تجربه می‌کند. کارشناسان در این رابطه می‌گویند یکی از احتمالات در این بین تغییر مسیر سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی است. در حال حاضر به‌خصوص در ماه‌های گذشته طلا در دامنه‌ای زیر ۱۰۰ دلار در حرکت بوده است و این موضوع باعث شده تا پیش‌بینی شود سرمایه‌گذاری‌ها این قابلیت را دارند از بازار طلا به سمت بازارهای پایه تغییر جهت دهند. این گزارش می‌افزاید علاوه بر این تغییر مسیر احتمالا شاهد یک تغییر دیگر در بازارهای کالایی باشیم و آن اینکه سرمایه‌گذاران موقعیت‌های بلندمدت را بر موقعیت‌های کوتاه‌مدت ترجیح خواهند داد و این موضوع هم در بازار نفت و هم در بازارهای معدنی محتمل است که می‌تواند پیش‌بینی امیدوار‌کننده‌ای باشد.

تحلیلگران مریل لینچ معتقدند به‌زودی قیمت میعانات و سوخت‌ها و... نیز به دنبال افزایش قیمت نفت با رشد روبه‌رو می‌شوند و به عبارتی بازارهای پالایشی و پتروشیمی به محل مهمی برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شوند. این به آن معنا است که رشد سرمایه‌گذاری‌ها محدود به بازار محصولات معدنی نمی‌ماند و به صنایع نیز ورود می‌کند. با این حال یک ضریب خطا نیز برای این تحلیل‌ها در نظر گرفته می‌شود چراکه بعید نیست تحلیل فعلی بیش از حد پررنگ و خوش‌بینانه باشد، اما کارشناسان معتقدند حتی با این ضریب تعدیل باز هم باید گفت اوضاع برای این طبقه از کالاها مثبت ارزیابی می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از منابع آماری معتبر در هفته اول سال ۲۰۱۸ سنگ‌آهن، زغال سنگ، سرب، قلع، روی، نیکل و لیتیوم با رشد قیمت روبه‌رو بودند و در مقابل مس، فولاد و آلومینیوم با افت قیمت روبه‌رو شدند. در این مدت نفت آمریکا ۶۹/ ۱ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و نفت برنت با رشد ۲۷/ ۱ درصد روبه‌رو شد. قیمت نفتا نیز در هفته اول سال جدید میلادی ۹۷/ ۱ درصد رشد کرد و به ۵۸۸ دلار در هر تن رسید. اتانول نیز زیر یک درصد رشد قیمت را تجربه کرد درحالی‌که بهای پروپان کاهش قابل توجهی را بیش از ۶ درصد ثبت کرده است.

در بازار محصولات کشاورزی نیز قیمت دانه سویا ۱/ ۱ درصد افزایش یافت و گندم نیز با یک درصد افزایش مواجه شد. در مقابل برنج و شکر با افت قیمت روبه‌رو شدند. ذرت با ۳۳/ ۰ درصد رشد و قهوه با ۳/ ۲ درصد افزایش قیمت روبه‌رو شدند. در هفته اول سال ۲۰۱۸ در بازار ارز نیز شاخص دلار در برابر ۶ ارز معتبر جهانی به ۰۲/ ۹۲ واحد رسید که ۱۱/ ۰ درصد دیگر افت را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. کارشناسان جهانی معتقدند سرمایه‌گذاران بازارهای کالا در سال گذشته موفق عمل کرده‌اند و به ‌نظر می‌رسد آن طور که S&P GSCI Industrial نشان می‌دهد در سال جاری نیز به کمک رشد اقتصادی جهانی می‌توان به رشد کالاها و بازارهای مربوطه امیدوار بود. هفته گذشته فایننشال تایمز در گزارشی که «دنیای اقتصاد» نیز آن را منتشر کرد اعلام کرد چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ مصرف‌کننده‌های مواد پایه که نیمی از مواد خام جهان را مصرف می‌کند تاثیر بالایی بر این بازارها بر جای می‌گذارد. در این رابطه مشکل آلودگی در این کشور نیز موضوع مورد‌توجهی است؛ به‌طوری که بازارهای آلومینیوم، سنگ‌آهن، فولاد و... را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.در این رابطه فایننشال‌تایمز نوشته آلومینیوم در این بین حتی از شانس بالاتری برخوردار است. گفته می‌شود طی ۵ سال آینده ۲ میلیون تن تقاضا برای این محصول فقط از سوی  چین ایجاد می‌شود که می‌تواند این محصول را بر مدار رشد قرار دهد.رشد قیمت سنگ‌آهن با عیار بالاتر نیز موضوع دیگری است که تحت تاثیر مسائل زیست محیطی چین اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ نیز در تلاشند تا مانع از افت قیمت این محصول شوند. اما تحلیلگران و سرمایه‌گذاران همچنین رشد اقتصادی در خارج از چین را نیز مطرح می‌کنند و معتقدند با تکمیل سفارش‌ها و فعالیت‌های تولیدی در کشورهای صنعتی کلیدی، می‌توان قیمت‌های کالاها را تقویت کرد. در مقابل اکثر تحلیلگران انتظار دارند که بازار مس در سال ۲۰۱۸ به‌طور گسترده‌ای متعادل شود و عرضه برای پاسخگویی به تقاضا کافی باشد. آنچه می‌تواند تعادل را در این بازار ایجاد کند، یک رشته قراردادها است که برای سال آینده در کشورهای تولید‌کننده مهم مانند شیلی و پرو در دست اجرا است. منابع معتبر تخمین می‌زنند که تقریبا ۳۰ مجموعه مذاکرات طی ۱۲ ماه آینده تنظیم می‌شود که به‌طور بالقوه ۲۵ درصد عرضه جهانی مس را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مجموعه قرارداد شامل اسکاندیدا، بزرگ‌ترین معدن مس در شیلی است.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار در سال ۲۰۱۸ همچنان کاهشی باشد و به نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز به دنبال تضعیف ارزش دلار است تا بتواند از این طریق سیاست‌های تجاری خود را پیش ببرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند با افت ارزش دلار در سال گذشته ارزش بسیاری از کالاها افزایش یافته است. سال گذشته بر اساس آمارها ارزش شاخص دلار ۱۰ درصد افت کرده و این میزان یکی از بیشترین افت‌های ثبت شده برای دلار است. در این بین بانک مرکزی به دنبال ارتقای نرخ بهره است و سال ۲۰۱۷ نیز ۳ بار نرخ بهره را افزایش داد و به ۵/ ۱ درصد رساند که در مقایسه با نرخ ۲۵/ ۰ درصد در سال ۲۰۱۵ از جهش قابل توجه این نرخ حکایت دارد. انتظار می‌رود در این بین سیاست‌های متعدد دیگر که ایالات متحده در دستور کار دارد ارزش پول آمریکا را تحت کنترل خود درآورد. یکی از این سیاست‌ها، سیاست مالیاتی ترامپ است که در سال جاری ابعاد تازه‌تری به خود خواهد گرفت.

برخی کارشناسان در این بین معتقدند برخی نشانه‌ها وجود دارد که ممکن است سیاست‌های پولی و مالی آمریکا را با تغییر جهت جدی روبه‌رو سازد که روند افزایشی نرخ بهره فدرال رزرو یکی از این موارد است. به عقیده آنها تغییر رئیس کل بانک مرکزی آمریکا ممکن است بخش قابل توجهی از سیاست‌های پولی را در این کشور تغییر دهد و در نتیجه این موضوع باعث می‌شود ارزش دلار نیز با تغییر جهت روبه‌رو شود. حتی برخی نگاه‌ها حکایت از بروز رکود اقتصادی در این کشور دارد و برخی معتقدند تردیدهایی در رابطه با سیاست‌های تورمی در این کشور قابل پیش‌بینی است. کارشناسان معتقدند سال ۲۰۱۸ سال سیاست‌های انقباضی در اقتصاد آمریکا است.

بورس کالا